۲۱ خرداد ۱۳۹۳، ۱۸:۱۱

نصراصفهانی:

تمام انواع ناباروری ها قابل درمان هستند/ امکان درمان باروری با سلول های بنیادی در آینده

تمام انواع ناباروری ها قابل درمان هستند/ امکان درمان باروری با سلول های بنیادی در آینده

اصفهان – خبرگزاری مهر: مدیر پژوهشکده رویان اصفهان با بیان اینکه امکان درمان ناباروری با سلول های بنیادی در آینده نزدیک ایجاد می شود، گفت: ما مدعی هستیم که امروزه تمام ناباروری‌ها قابل درمان هستند اما این مسئله بدان معناست که زوجین باید در کنار آن برخی روش های شرعی مانند ازدواج موقت در روش اهدای تخمک را بپذیرند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد حسین نصراصفهانی، امروز در حاشیه بیستمین کنگره سراسری انجمن علمی تخصصی باروری و ناباروری ایران که به مدت سه روز در مرکز همایش های علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار می شود، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پانل تخصصی که مسئولیت آن را در این کنگره برعهده دارم در ارتباط با اختلالات شدید اسپرم و درمان ناباروری است چرا که 50 درصد ناباروری‌ها به دلیل اختلالات اسپرمی ایجاد می شود و از این رو شناخت آنها از نظر مورفولوژی و مولکولی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی افزود: بر این مبنا با انجام تحقیقات بسیار موفق به شناخت ناهنجاری های مختلف اسپرمی و درمان برخی از این اختلالات شدیم و به طور مثال می توانیم برای اسپرمی که قدرت لقاح پس از آی.وی.اف یا میکروانجکشن ندارد، فعال‌سازی مصنوعی انجام دهیم.

شیوع 10 برابری ناهنجاری اسپرم سرگرد در ایران نسبت به دنیا

مسئول پژوهشکده رویان اصفهان با بیان اینکه یکی از شایع ترین ناهنجاری ها اسپرمی به نام "اسپرم سر گرد" شناخته می شود که در ایران 10 برابر دنیاست، بیان داشت: بر این اساس در دنیا از هر یک هزار نفر فردِ بیمار، یک نفر دارای این ناهنجاری است در حالی که شیوع  ناهنجاری "اسپرم سر گرد" در ایران 10 نفر از هر هزار بیمار است.

وی ادامه داد: برای شناخت دلیل ناهنجاری "اسپرم سر گرد" در ایران، ژن شایع آن با همكاري یک گروه فرانسوی شناسايي شده است و با توجه به ازدواج فامیلیِ گروه دارای این ژن می توان این هشدار را به آنها داد که در صورت ناقل بودن، احتمال 50 درصدی ناباروری در فرزندان پسر آنها وجود دارد.

نصراصفهانی تصریح کرد: برای حذف این ژن در کشور می توان از روش های تشخیصی پیش از تولد برای کمک به زوجین ناقل استفاده کرد که از این روش همچنین برای تشخیص جنسیت و شناخت برخی بیماری های جنین نیز استفاده می شود.

وی اضافه کرد: یکی از مباحث جدید در دنیا که در این پانل تخصصی نیز مطرح می شود بررسی این موضوع است که تخمک چگونه ناهنجاری اسپرم را حس می کند، در چه مرحله ای ناهنجاری بروز می کند و چرا این مسئله باعث عدم رشد جنین و نازایی می شود.

مسئول پژوهشکده رویان اصفهان ابراز داشت: درمان به روش ميکرواينجکشن اکنون در تمام مراکز ایران و به شکل تخصصی برای ناهنجاری های شدید ناباروری مردان در مرکز باروری و ناباروری استان اصفهان و با همکاری مرکز رویان استفاده می شود.

امکان درمان تمامی ناباروری ها وجود دارد

وی ادامه داد: ما مدعی هستیم که امروزه تمام ناباروری‌ها قابل درمان هستند اما این مسئله بدان معناست که زوج ها باید با برخی مسایل کنار بیایند بدین معنا که زوجین باید روش هایی مانند استفاده از تخمک اهدایی، جنین اهدایی( در موارد فقدان کامل اسپرم) یا رحم اجاره ای را بپذیرند که شرع نیز اجازه این موارد را صادر کرده است.

نصر اصفهانی تصریح کرد: به طور مثال فقه پویای شیعه با روش ازدواج موقت اجازه اهدای تخمک را داده که این روش از زمام مرحوم امام خمینی (ره) و با اجازه ایشان پایه گذاری شده است.

وی با اشاره به اینکه  تا حد امکان سعی داریم از تخمک و یا اسپرم خود افراد استفاده کنیم، تاکید کرد: در آینده  سلول های بنیادی می توانند راهگشای درمان این بیماران باشند و حتی اکنون قادر به تولید اسپرم و تخمک از سلول های بنیادی هستیم اما نمی توان برای درمان از آنها استفاده کرد.

کد خبر 2309757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • سودابه بقراط ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۰
      4 1
      آیا این روش درمان برای آقایان که اسپرم ندارند میشه استفاده کرد ....