به گزارش خبرنگار مهر، در این نشست که عصر روز دوشنبه 10 خرداد در حوزه هنری برگزار شد مدیری درباره مجموعه هایش گفت: استفاده از تکیه کلام در مجموعههای من همیشه محل بحث بوده است. در دورانی، یکی از معضلهای اساسی مملکت سرزبان افتادن این عبارات بود! اما اینها عمدی نیست. در جریان بازی و ساخت شخصیتها هر آدمی با یک فرهنگ و یک جغرافیا خلق میشود که از این میان این حرفها درمیآید. در خلق این شخصیتها تعمدی در کار نیست و هیچ تکیه کلامی فکر شده و با منظور به شخصیتی اضافه نشده است. بعضی مواقع در برخورد با بازیگرانی که میگفتند اگر این تکیه کلام را بگویم سرزبان میافتد برخورد کردم.
کارگردان "پاورچین" با انتقاد از مدیران تلویزیون گفت: مسئولان نمیآیند بر اساس نگاه کارشناسی بگویند این آدمها درجه یک باشند. این آدمها به دلیل ضعف نباشند و آدمهای متوسط باید چگونه فعالیت کنند. همه میخواهیم در سینما و تلویزیون پول دربیاوریم. آپارتمان و ویلا و ماشین بخریم. کسی در این وسط بحث فرهنگی و هنری ندارد. خیلی از تهیهکنندگان به تهیه فیلم مثل تجارت نگاه میکنند.
مدیری ادامه داد: هر کس در آخرین حد خود سر جای خودش است. هیچکس با هیچکس دیگر قابل مقایسه نیست. ما باید خودمان را با خودمان مقایسه کنیم. این طوری خودمان هم راحت تریم. اینگونه دیگر نه حرصمان درمیآید نه ناراحت میشویم.
وی درباره تیپ سازی در مجموعههایش ادامه داد: هر شخصیت یا تیپ یکسری خصوصیات دارد. حتما اهل یک جایی است. یا خمیده است یا جین میپوشد، یکسری خصوصیات فرهنگی دارد. یک زبان خاص برای خودش دارد. نمیتوان شخصیتی خلق کرد که فرهنگ و جغرافیایی را تداعی نکند. حتی برره که یک دنیای خیالی است نیز اعتراض گروهی را درآورده بود که لهجه فلانی نزدیک به لهجه اهالی فلان شهرستان است.
مدیری افزود: شخصیتهای خوب دوست داشتنی و پاک خندهدار نیستند. وقتی شخصیت کمدی خلق میشود که پر از تضاد و ناهنجاری باشد. پزشک خوب و شریف و درستکار جایی برای شوخی ندارد.
خشایار الوند نویسنده مجموعههای مدیری در بخش دیگری از این جلسه گفت: تمام بازیگرانی که در کار مدیری بازی کردهاند سقف بازیگریشان را نشان دادهاند. این یکی از خصوصیات ذاتی مدیری است که نقشی را به بازیگر پیشنهاد میکند که مناسب اوست. در "قهوه تلخ " سی و خردهای نقش وجود داشت. وقتی من و امیرمهدی ژوله میگفتیم فلان بازیگر برای فلان نقش بهتر است مدیری نقش دیگری را برای او پیشنهاد میداد که بعد متوجه میشدیم این بازیگر در این نقش بهتر میدرخشد.
حمیدرضا ابک روزنامه نگار در ابتدای این مراسم با اشاره به ویژگی آثار این کارگردان و بازیگر محبوب طنز گفت: برای خندیدن به طنزهای مدیری مخاطب باید دادههایی از پیش در ذهن داشته باشد تا به شوخیهای او پی ببرد. به طور مثال، برای پی بردن به شوخی یکی از قسمتهای "مرد هزارچهره " باید روی فضای روشنفکری مطالعه کرده باشد و با ویژگیهای شخصیتی برخی از هنرمندان آشنا باشد. مخاطبی که چنین زمینهای را ندارد نمیتواند به کارهای مدیری بخندد.
ابک گفت: بیانصافترین منتقدان هم میگویند آثار مدیری باعث ارتقای سلیقه مخاطبان میشود و مخاطب ما دیگر به چیزهای بیمزه نمیخندد. پیش از این، ما به هر لطیفهای میخندیدیم و نهایت سطح شوخیها به لطیفههای برنامه "صبح جمعه با شما" ختم میشد. با ظهور طنزهای مدیری، این سلیقه ارتقا یافت.