به گزارش خبرنگار مهر در قم، حجت الاسلام سید مهدی میرباقری ظهر پنجشنبه در دومین هم اندیشی سراسری مجریان اعتکاف که با حضور معاونین فرهنگی ادارات کل تبلیغات اسلامی و برگزارکنندگان مراسم اعتکاف کشور در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد، بیان داشت: زمانی که در مراسم اعتکاف، فرد را از جامعه جدا میکنیم نباید نکته اصلی و محور کار مورد غفلت قرار گیرد و آن این است که اعتکاف تنها درون گرایی فردی نیست بلکه نوعی عرفان اجتماعی و شبیه به مناسک حج است و محیط انزوای آن مسجد جامع است و مثلا نگفتهاند که به غار بروید.
وی اضافه کرد: مناسک عرفانی و معنوی ما که در فضای فرهنگی اسلام شکل گرفته برخلاف فرقههای نوظهور تنها توجه به درون گرایی و فردیت نیست بلکه توجه به مسائل اجتماعی اسلامی است، نظیر آنچه در نماز عید فطر، جمعه، جماعت و اعتکاف میبینیم.
میرباقری با بیان اینکه اعتکاف را باید به یک شبکه معنویت خواهی تبدیل کنیم، اضافه کرد: باید ارتباط سالانه با محور اعتکاف داشته باشیم و حلقههای اعتکاف را حفظ و آن را به یک شبکه گفتمان اجتماعی تبدیل کنیم.
وی همچنین خواستار تغییر جایگاه فعلی مساجد شد و گفت: این روزها مساجد از کارکرد خود در زمان پیامبر فاصله گرفتهاند، در حالی که مساجد باید به کانوان مطالبات رهبری از مردم و مردم از نظام تبدیل شود.
آشنایی با بزرگان دین و دکترین مهدویت در اعتکاف مطرح شود
استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: در بستر اعتکاف در مساجد باید به یک عرفان اجتماعی برسیم و آنچه باید در مناسک اعتکاف به نسل جوان منتقل شود آشنایی با زندگی معنوی، سیاسی، اجتماعی و ... بزرگان و به خصوص علما و توجه به بحث آخرالزمان بر اساس دکترین مهدویت است.
وی در خصوص آسیب شناسی معرفی علما و بزرگان دین بیان داشت: البته باید مراقب بود که محور معرفی بزرگان در جهت بصیرت افزایی باشد نه فقط ذکر کرامات و باید مراقب بود تا در این جریان از محور علما و بزرگان دین به سمت دیگران منحرف نشویم.
رابطه جوانان با روحانیت در اعتکاف تقویت شود
میرباقری همچنین بر بحث تقویت رابطه روحانیت با جوانان به شکل حلقات پاسخگویی اشاره کرد و افزود: باید از این فرصت برای تقویت این رابطه استفاده کرد و از حضور روحانیون توانا البته نه در قالب رسمی و سخنرانی بیشترین بهره را برد.
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۸:۳۱
قم - خبرگزاری مهر: استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه مدل اخلاق اسلامی، اخلاق فردی و درون گرایانه نیست بلکه یک معنویت اجتماعی است، بیان داشت: اعتکاف یک درون گرایی فردی نیست بلکه نوعی عرفان اجتماعی است.