خبرگزاري مهر: آثار فريدون آو به عنوان نماينده هنر ايران در نمايشگاه شهر المپيك "خدايان انسان شدند "به نمايش گذاشته شده است ، آنچه مي خوانيد كنكاشي كوتاه در اين آثار است.

بي گمان فريدون آو را با نمايشگاه  " رفقاي رستم - در جستجوي قهرمانان " مي توان به خاطر آورد . اين يكي ازآخرين نمايشگاه ها وفعاليت هاي هنري وي درداخل كشور بود كه درارديبهشت 1382 درگالري راه ابريشم برگزار شد . وي دراين نمايشگاه به دومسئله افسانه ها وحماسه هاي كهن ايراني و ورزشكاران امروزاين سرزمين با ديدي انتقادي وتحليل گرانه پرداخته بود . دراين نمايشگاه شاهد تكه چسباني هايي ازنقش برجسته هاي تخت جمشيد و ورزشكاران مشهوردوران معاصردرقالب آثاري هنري بوديم . به اين ترتيب آوعلاقه خود را به جستجودردومفهوم حماسه ومدرنيسم دريك نگاه آشكاركرد. دستاورد آودراين نمايشگاه نيزازديد تيزبين ادوارد لوسي اسميت درامان نماند وثمره آن شركت اين هنرمند درنمايشگاه شهرالمپيك - ايزدان انسان شدند ، بود كه وي را دررديف هنرمندان بين المللي و بسيار مشهوري همانند مارلينه اليور ، مارك ويلاند ، پل هودسون و ادوارد لوسي اسميت از انگلستان ، تارا سوسرواردويو از اندونزي و برنادت دا كونها از هندوستان قرار داده است .
وي درآثارآخرينش همواره به موضوع كشتي گيران ايراني پرداخته است . كشتي ورزشي كهن درايران است كه كهن الگوهاي خود را درگذشت اعصاروقرون متمادي خلق كرده است . عنوان كشتي وكشتي گيردرايران با كهن الگو هاي ديگري همانند مرد و مردانگي پيوند خورده است وهمين مسئله اين ورزش را ازقالب يك فعاليت جسمي براي شادابي تبديل به يك حماسه مي كند و به آن ويژگي هاي افسانه شناسانه ( ميتولوژيك ) مي بخشد . به اين ترتيب ريشه اي هويتي معاصر را مي توان در جستجو و كنكاش در چهره هاي كشتي گيران باز شناخت .
آوبا اين برداشت دست به مطالعه  بصرى  كشتي و كشتي گيران ايراني مي زند ورابطه آن با  پنج درونمايه اصلى حماسه ها و افسانه هاي ايران باستان را بررسي مي كند : نيروى مردانه، نيروى زنانه، تاريكى، روشنايى، و چيستان.  همين عامل باعث مي شود  وي بتواند هويتى پيچيده و چندوجهى، و نمادى از پهلوانان رو به انقراض جهان سوم پيش روي مخاطب قرار دهد ، زيرا كه اين پهلوانان د رگسترش معيار هاي مدرن ، همانند سوسمارهاي بزرگ ناياب و نايابتر مي شوند .
آواهميت كهن الگوها در تمدن ايراني را به خوبي مي شناسد تا آنجا كه به شكل همزمان با نمايشگاه سال 1382 خود درنگارخانه راه ابريشم در نمايشگاه ديگرى در نگارخانه  شخصى خود به  ارائه برداشتي ديداري از چهار عنصر مقدس خاك، آب، آتش، و باد مي پردازد .
به هرجهت يكي ازمهمترين دستاوردهاي هنري اين هنرمند طي دوران كاري اش ، نمايشگاه سفارشى تصويرى ازپاريس بود: چهارهنرمند ايرانى (عباس كيارستمى، حسين زنده ‎رودى، شايان خويى وفريدون آو) به دعوت گالرى راه ابريشم، پاريس را از منظرشخصي خود بازنمايى كردند. آودراين مجموعه ازچاپ ‎هاى بزرگ جوهرافشان براى خلق زمينه‎ كاراستفاده كرده ؛ و تركيب طراحى‎هايى از داوينچى برگرفته  از مجموعه‎ى كتابخانه‎ى ملى فرانسه و عكس‎هاى از منظره‎هاى شهرى پاريس را بر روي انها نقش كرده و  سپس با رنگ آكريليك بر روى اين زمينه‎ ها كار كرد.
تمركز آو برموضوع افسانه شناسي ( ميتولوژي ) وتطبيق شناسي آنها با معيارهاي والگوهاي رايج امروزي ورزش عاملي است كه دركنار اقامت مستمردردوكشورايران وفرانسه امكان ارائه آثاروي درسطحي بين المللي را فراهم كرده است وآثاراين هنرمند  را درسطحي جهاني دركنارهنرمنداني پرآوازه قرارداده تاامكان قضاوت مخاطبان را فراهم كند . حال آوتاچه اندازه ازگود اين رقابت سرفراز بيرون مي آيد ، موضوعي است كه بايد به نظاره نشست .