یک سایت اینترنتی با تاکید بر لزوم خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان و با اشاره به تردید روزافزون ایالات متحده درباره این جنگ نوشت: اقدامات آمریکا احتمالا بنای یک جنگ داخلی و همیشگی را در افغانستان پایه ریزی می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، "برایان واتسون" ستون نویس پایگاه اینرنتی "سیلم نیوز" در ایالت اورگان آمریکا در مقاله ای نوشت : امروزه هیچ پیش نویس نظامی در آمریکا وجود ندارد که احتمالا توضیح دهد چرا مذاکرات کم و پراکنده ای درباره جنگ افغانستان صورت می گیرد.

وی در این مقاله می نویسد: اگر مطالب منتشر شده در کتاب ها و روزنامه ها درباره جنگ افغانستان را مطالعه کنیم، متوجه می شویم که هیچ گونه توافقی درباره جنگ کنونی  وجود ندارد.

برایان واتسون معتقد است که تردید دولت آمریکا هم اکنون درباره جنگ افغانستان بسیار بیشتر از شک و تردیدهای موجود در زمان جنگ ویتنام است، زیرا متغیرهای بسیار بیشتری در این جنگ دخالت دارند. ایالات متحده هم اکنون با خطر واقعی یک بن بست در افغانستان روبرو است.

ستون نویس سیلم نیوز می نویسد: آمریکا باید یک آتش بس یکجانبه را اعلام کند، به تمام حملات خود پایان دهد و بی ثباتی پاکستان را متوقف کند و به فکر گزینه های جایگزین باشد. وی بر این باور است: ایالات متحده دشمنی را در جنگ افغانستان ندارد و در این کشور تنها اعضای طالبان زندگی مکی کنند که فکر می کند اعضای این گروه امروزی شده اند.

برایان واتسون در این مقاله می نویسد: آموزش ارتش افغانستان ممکن است درست باشد، اما این احتمال وجود دارد که ایالات متحده به طور غیر عمدی اساس یک جنگ داخلی و همیشگی را پایه ریزی کند که تا سالها پس از عزیمت آمریکا ادامه خواهد داشت.

وی معتقد است : اگر طالبان بار دیگر کنترل افغانستان را در دست بگیرد، این احتمال وجود دارد که القاعده نیز به این کشور بازگردد. در این صورت، آمریکا همان شیوه ای را در مبارزه علیه القاعده در یمن، سومالی، الجزایر، عراق، اندونزی و فیلیپین دنبال می کند، ادامه خواهد داد.

برایان واتسون در پایان می نویسد احتمال زیادی وجود دارد که اقدامات نظامی آمریکا در افغانستان سبب توسعه دامنه نفوذ و  قدرتمند شدن طالبان و ایجاد تروریسم دائمی در این کشور شود، بنابراین ایالات متحده باید نظامیان خود را هم اکنون از افغانستان خارج کند.

این درحالی است که آمریکا با تاسیس پایگاه های هوایی و اعزام هواپیماهای بدون سرنشین جدید شناسایی به افغانستان درصدد نظارت بر عملیاتهای بسیار گسترده تر در این کشور و حضور طولانی مدت در افغانستان است.

سیستم نظارت هوایی جدید آمریکا در افغانستان "گورگن استیر" نامیده می شود و تصاویر ویدئویی زنده را از نقل و انتقالات در تمام افغانستان نمایش می دهد. این سیستم شامل 9 دوربین ویدئویی است که بر هواپیماهای کنترل از راه دور سوار شده است و می تواند بیش از 65 تصاویر زنده را برای نیروهای زمینی یا تحلیلگران نمایش دهد تا عملیاتهای دشمن را ارزیابی کنند.