به گزارش خبرنگار گروه دين و انديشه خبرگزاري "مهر"، پروفسور ياسوآكي نارا كه قرار بود در همايش نقش دين در جامعه ايران و ژاپن شركت كند ، به علت بيماري به اين همايش نيامد و مقاله خود را با عنوان " بوديسم و زندگي ديني در ميان مردم ژاپن" ارسال نمود كه يكي از همكارانش به قرائت اين مقاله پرداخت. وي در ابتداي مقاله آورده است : دو جريان در بوديسم وجود دارد. يكي از آنها بوديسم جنوبي و سنتي گفته مي شود كه در كشورهاي آسيايي شرقي رواج دارد. در مقابل در قرن يكم ميلادي بوديسم شمالي به وجود آمد كه مي توان گفت بوديسم شمالي يك نوع رنسانس مذهبي بود. بوديسم شمالي در كشورهاي چين و كره رواج بسياري دارد. اما يك عنصر مشترك در ميان فرقه ها وجود دارد و آن حرمت بودا و قانون جهان شمول است.
پروفسور ياسوآكي نارا افزوده است : يكي از ويژگي هاي بوديسم ژاپني تنوع فرقه ها و آميختگي شينتويسم و بوديسم است. آيين شينتويسم يك آيين اصيل ژاپني است كه تمام پديده هاي جهان را منظر خدا مي داند. يكي ديگر از ويژگي هاي مظهر آئين ژاپني اين است كه پيروان مختلف وجود دارند. اما چرا در ژاپن فرقه هاي مختلفي وجود دارد؟ به علت اين كه كتابهاي مختلف بودايي وجود دارد. از اين لحاظ مي توان گفت ايمان بودايي در جنبه شخصي قوي تر است. بوديسم آييني نبوده كه نجات اجتماعي را هدف خود قرار داده باشد. همچنين در بوديسم عبارتهايي مانند جهاد، شريعت، زكات، اتحاد دين و سياست وجود ندارد كه در آيين اسلام اين موارد وجود دارد.
وي درباره تعريف بودا نيز گفت : معناي لفظي بودا اين است كه يك فردي به حقيقت رسيده و به معرفت دست يافته است و به كنش جهاني نيز آگاهي يافته است. در دوره هاي بعدي بوداهاي مختلفي به وجود آمده اند كه آيين هاي مختلفي را نير آموزش داده اند اما اين بودا ها با يكديگر اختلاف ندارند بلكه مكمل يكديگرند.
فسور ياسوآكي نارا در پايان تاكيد كرد: ما به خاط همين تفاوتهاي ديني است كه نيازمند به گفت و گوي اديان هستيم تا به جنبه هاي ديني ديگري آگاه شويم.