فراهان - خبرگزاری مهر: اول تیر ماه هر سال جشن تیرگان در مناطقی از استان مرکزی به مرکزیت روستای زلف آباد فراهان برگزار می شود، این جشن به شکرانه برداشت گندم برگزار می شود و ریشه در باورهای مردم دارد که تا امروز حیات داشته است.

به گزارش خبرنگار مهر ، نام دیگر جشن تیرگان، جشن گندم است و در طول حیات خود گر چه با تغییرات حرکت کرده اما از بین نرفته است.

در روز جشن تیرگان، مردم از تمام منطقه فراهان و شهرهای اطراف مانند آشتیان، تفرش، اراک، در این محل اجتماع کرده و برای خیر و برکت محصولات کشاورزی خود مراسم دعا و نیایش برگزار می ‌کنند.

جاذبه اصلی و مهم مراسم این روز در محوطه بیرون امامزاده است که مردم شهرهای ایران مانند همدان، ملایر، ‏قم و تهران تولیدات خود شامل سوغات، عطاری و گیاهان دارویی، انواع گل و گیاه، ابزار کشاورزی و صنایع دستی را به معرض فروش می‌ گذارند.

جشن تیرگان در کتب تاریخی

جشن تیرگان از زمان‌های ایران باستان در روز سیزدهم تیر برگزار می ‌شد، ولی سال‌هاست که در دلف‌ آباد با گذشت زمان‌های طولانی و با ترکیبی از آداب و رسوم محلی و مراسم مذهبی مانند تعزیه‌خوانی شکل مخصوص به خود گرفته است و همچنان تا به امروز اجرا می‌ شود. 

 تاریخ این جشن به دلیل اینکه روز آغاز فصل تابستان، فصلی پرکار برای کشاورزان و بلندترین روز سال است و همچنین شروع برداشت گندم به عنوان مهم‌ ترین محصول کشاورزان این منطقه است، به یکم تیر ماه تغییر یافته است.

مردم شهر دلف آباد، زلف آباد کنونی و محل امامزاده احمد بن علی(ع) به علت تخریب شهر توسط سپهدار یوسف خان گرجی در زمان فتحعلی شاه قاجار که از شهر خود رانده شدند، در مزرعه فرمهین و دیگر روستاهای منطقه ساکن شدند وبه این صورت روستای فرمهین شکل گرفت.

فراهانیها تاریخ را تغییر دادند

به گفته مدیر کل میراث فرهنکی استان مرکزی، جشن تیرگان از زمان‌های ایران‌باستان در روز سیزدهم تیر برگزار می‌شد، ولی سال‌هاست که در زلف‌آباد در اول تیر ماه برگزار می شود.

محمد حسین فراهانی افزود: این تغییر در زمان های گذشته  و با تغییر زمان برداشت گندم در این منطقه به اول تیر تغییر یافته است.

وی این جشن را جشنی مردمی دانست و گفت: این مراسم با ترکیبی از آداب و رسوم محلی و مراسم مذهبی مانند تعزیه‌خوانی شکل مخصوص به خود را گرفته است و همچنان تا به امروز به اجرا در می‌آید.

جشن آب پاشانک، برای ابراز شادی ها

پس از اسکان، این گروه‌ ها در روستاهای خود با یکدیگر قراری منعقد کردند که همه ساله برای گرامی داشتن یاد شهر ویران شده خود بر مزار رفتگان که در ذلف آباد دفن بودند حاضر شوند. 

 تاریخچه دیگری که برای مراسم اول تابستان نقل می ‌کنند این است که در اول تابستان خسرو پرویز از فراهان می ‌گذشت و برای رفع خستگی در کنار جویی فرود آمد.

او پس از خوردن آب خورده و شستن دست و رویش،  یک حوری ظاهر ‌شده و شروع به آب پاشیدن به سوی خسرو می‌کند، خسرو هم خوشحال از این اتفاق شروع به این کار می‌ کند پس از سال‌ ها هر سال در این منطقه جشنی به‌ نام جشن " آب پاشانک" نیز برگزار می شود.

آب در فرهنگ ایرانی حامل روشنایی و خوش یومنی است و مراسم آب پاشانک  به واسطه اولین روز تابستان انجام می شود تا شادی ها ابراز شود.

جلوه های مذهبی در جشن باستانی تیرگان

نکته جالب در مورد جشن تیرگان گام به گام حرکت این جشن با باورهای دینی مردم است چنانکه امروزه تعزیه یکی از ویژگی ها و برنامه های این جشن باستانی است.

در کنار برنامه های متنوع و سرگرم کننده و چیدن بساط فروش انواع تنقلات محلی و لباس برنامه های مذهبی در این روز اجرا می شود.

جشنهای ایرانی نماد همدلی

در زلف آباد مراسم تعزیه ‌خوانی هر ساله توسط گروه تعزیه ‌خوان ‌های تفرشی  که از تعزیه خوانان مشهور کشور هستند در محوطه باز امامامزاده زلف آباد به اجرا درمی‌ آید. 

همدلی و وحدت نماد جشن های باستانی ایرانی است که پس از ورود اسلامی با رنگ های مذهبی آمیخته شده و نمادهای انسانی و اصیل آن توقیت شده است.

در کنار هم بودن، تلاش برای همسایه و دیگری، دست به دست هم دادن برای گرفتن نتجیه بهتر، توکل به خداف ایمان به خدا و شکرگزاری از او جلوه های بازر این  جشن ها ست که اتفاقا در جشن تیرگان هم دیده می شود.

اصالت ها را حفظ کنیم و مغفول بیگانه نشویم

وظیفه ما در دوره کنونی حفظ اصالت هایی است که به مدد تلاش نیاکان ما شکل گرفته و تا به امروز حرکت کرده است. اصالتهای که به برکت اسلام زیبایی دو چندان یافته و مقبولتر شده است

امروزه شاهد به نمایش درآمدن حرکت های گاه بی مفهوم جشن گونه در کشورهای غربی هستیم که با آب و تاب به آن پرداخته می شود در حالیکه این حرکت ها با انسجام و مفاهیم متعالی تری در فرهنگ ما وجود دارد و ما آن توجه کافی نمی کنیم.