روزنامه وال استریت ژورنال امریکا، مقاله سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل متحد درباره دیدگاههای جمهوری اسلامی ایران نسبت به تحولات خاورمیانه و چشم انداز آینده آن را منتشر کرد که طی آن محمد خزاعی تاکید کرده است: ایران از نظام های مردم سالار حمایت می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، در این مقاله، ضمن تاکید بر موضع اصولی ایران در حمایت از حاکمیت خواست و اراده مردم این کشورها، به پنج شرط اساسی برای تحقق این امر اشاره شده است که عبارتند از احقاق حقوق مردم فلسطین ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح های هسته ای، همکاری واقعی در مبارزه با تروریسم و افراط گرایی، توسعه همکاری های اقتصادی بین کشورهای منطقه برای توسعه و ریشه کنی فقر و همکاری نزدیک بازیگران منطقه ای به ویژه سه کشور ایران، مصر و ترکیه. در انتهای مقاله نیز به تلاش های ایران برای کمک به تحقق این شروط پنج گانه اشاره شده است.

در این مقاله می خوانیم: در ماه های اخیر، خیزش جنبش های مردمی در خاورمیانه نوید بخش تحولات اجتماعی و سیاسی چشمگیری بوده و منجر به سرنگونی برخی از حاکمان فاقد مشروعیت و با پیشینه ای مملو از خوش خدمتی به قدرت های بیگانه شده است. امروز مردم این منطقه در حال نگارش فصل نوین و حماسی از تاریخ جدید خاورمیانه هستند.

عوامل گوناگون داخلی و خارجی در عرصه های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در این خیزش های مردمی دخیل بوده اند که در این میان می توان به مواردی نظیر فساد و وجود دولت‌های غیر مردمی، تکیه بر قدرت های خارجی و عدم توسعه، فقر و بیکاری و به ویژه مسائل حل نشده ای مثل سرکوب حقوق ملت فلسطین اشاره کرد. همینطور سوء مدیریت در چند دهه اخیر و اولویت داشتن منافع شخصی و نیز دخالت برخی کشورهای غربی در امور داخلی این کشورها - در راستای تقویت نظام های دیکتاتوری علی رغم تبلیغات دروغین در حمایت از مردم سالاری و دموکراسی- نقش مهمی در کشیدن ماشه ناآرامی‌ها و ایجاد بی ثباتی در سراسر منطقه داشته است.

در این راستا برخی از این دولت ها و از جمله آمریکا به دنبال ربودن «بهار عربی» در جهت منافع خود بوده و در جهت کند و منحرف کردن درخواست های مردمی برای حق تعیین سرنوشت و داشتن دولت های منتخب و مستقل از نفوذ قدرت های خارجی هستند.

برخلاف برخی گزارش های نادرست در غرب، جمهوری اسلامی ایران از ابتدا از انقلاب مردم مصر استقبال کرد. این خیزش مردمی میلیون ها نفر از مردم عادی و شجاع مصر را به خیابان ها آورد و یا‌دآور انقلاب اسلامی و تاریخی 1979 ایران بود. ایران و مصر جدید بعنوان قدیمی ترین ملت ها در خاورمیانه، راه دوستی و همدلی را پیش گرفتند که می‌تواند به نفع هر دو کشور باشد.

تهران و قاهره می توانند همچنین درچارچوب مسائل چند جانبه در زمینه های نظیر جنبش عدم تعهد همکاری های خود را توسعه دهند و جایگاه منطقه خاورمیانه را در جامعه بین المللی ارتقاء دهند. در این راستا مردم ایران همانند سایر مسلمانان جهان از شنیدن خبر اقدامات مصر در کاهش محدودیت‌های ضدفلسطینی خوشحال شدند که در تضاد با محاصره غیر انسانی نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی است.

چنانچه دولت‌های غربی درباره ادعاهای خود در قبال اجرای عدالت در قبال مردم فلسطین و خاورمیانه صداقت داشتند، می‌بایست با اعمال فشارهای واقعی، راه حلی عادلانه و راستین برای تحقق حقوق ملت فلسطین ارائه می نمودند. در فقدان چنین اراده ای جامعه مسلمان کماکان غرب را بخاطر بکارگیری معیارهای دوگانه و ریاکاری ملامت خواهد کرد.

از سوی دیگر، آمریکا و متحدین غربی آن باید اهمیت این مساله را درک کنند که سرتاسر خاورمیانه چه نظری راجع به زرادخانه‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی دارد که بصورتی خیلی شفاف و واضح همسایگانش را تهدید می کند. جامعه بین المللی باید به این رژیم فشار آورد تا به عضویت پیمان NPT در بیاید تا بازرسان خارجی اجازه پیدا کنند که از مراکز هسته‌ای مخفی آن بازرسی کنند. آینده ثبات در خاورمیانه به رفع این مانع اصلی بر سر راه هدف سازمان ملل متحد مبنی بر ایجاد خاورمیانه‌ای عاری از سلاح های هسته ای بستگی تام دارد که جمهوری اسلامی ایران همواره از حامیان اصلی آن بوده است.

همانطور که در کنفرانس بین المللی خلع سلاح که اخیرا در تهران برگزار شد و هیات هایی از چهل کشور جهان و سازمان ملل متحد و آژانس بین المللی انرژی اتمی در آن شرکت داشتند. ایران قویا مخالفت خود را با وجود سلاح های هسته‌ای که مغایر با معیارهای اخلاقی، سیاسی و مذهبی می‌باشد اعلام کرد. جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که جامعه جهانی باید در راستای اجرای کامل و غیر تبعیض آمیز مفاد پیمان NPT و در چارچوب ایجاد «جهانی عاری از سلاح هسته‌ای» دست به ابتکارات جدید و غیر تبعیض آمیز بزند. لازم به یادآوری است در پرتو این سیاست اصولی، ایران تا کنون هیچ یک از تعهدات بین المللی خود را نقض نکرده است و فعالیت های کاملا صلح آمیز آن زیر نظارت کامل بازرسان آژانس و بر طبق مفاد NPT انجام گرفته است و فشارهای سیاسی و ادعاهای نادرست تبلیغاتی که با هدف استیلا و سیطره سیاسی در منطقه صورت می گیرد، تاثیری در آن نخواهد گذاشت.

مبارزه با تروریزم و افراط گرایی و قاچاق مواد مخدر جزو اولویت‌های دیگر ایران هستند. در همین راستا، ایران برگزار کننده کنفرانس بین المللی عالی "مبارزه با تروریزم" در ماه میلادی گذشته بود. ایران که خود جزو قربانیان حملات تروریستی بوده و شاهد کشتار هزاران ایرانی بی گناه بوده است، در امر مبارزه با افراط گرایی و تروریسم همواره پیشتاز بوده است.

از سوی دیگر، ایران همواره نگران بروز هرج و مرج و بی ثباتی در منطقه خاورمیانه بوده و کمک های توسعه ای و اقتصادی ایران به کشورهای همسایه، از جمله عراق و افغانستان در زمینه های تجارت و سرمایه گذاری، عمدتا با هدف کمک به توسعه اقتصادی و ریشه کنی فقر در منطقه صورت گرفته است رویکردهای همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای ایران نیز با همین استدلال صورت پذیرفته است. جمهوری اسلامی ایران( به همراه ترکیه و پاکستان) جزو اعضای بنیانگذار سازمان همکاریهای اقتصادی (ECO) است که 9 کشور دیگر از جمله افغانستان و پنج کشور آسیای مرکزی را نیز در بر دارد.بعلاوه ایران بعنوان رئیس و یکی از اعضای سازمان کشورهای تولید کننده نفت(اوپک) و همینطور یک صادر کننده عمده گاز طبیعی مابین مرکز مهم انرژی یعنی خلیج فارس و دریای خزر همکاری های زیادی با دیگر کشورهای منطقه در جهت برقراری امنیت انرژی دارد.

بعنوان آخرین عامل حیاتی برای شکل دادن به خاورمیانه‌ای جدید و غلبه بر چالش‌های عمده موجود، همکاری بازیگران منطقه است. در این راستا، ایران، مصر و ترکیه ظرفیت آن را دارند که نقش مهم و کلیدی در جهت بوجود آوردن چشم اندازی روشن و نوید بخش برای مردم خاورمیانه ایفا کنند.

جمهوری اسلامی ایران ضمن وقوف به اهمیت ثبات در منطقه، مبارزه با تروریسم، توسعه اقتصادی و امنیت انرژی و هسته‌ای، همواره در حل و فصل بحران های منطقه‌ای نقش سازنده‌ای ایفا کرده و این باعث شده است که ایران جایگاه شایسته ای در میان کشورهای خاورمیانه داشته باشد.