به گزارش خبرنگار مهر، نشست رسانه ای فیلم سینمایی "چک" به کارگردانی کاظم راست گفتار دوشنبه شب بعد از نمایش فیلم در سالن برج میلاد تهران برگزار شد. دراین جلسه که محمود گبرلو اجرای آن را برعهده داشت کاظم راست گفتار، شاهرخ استخری، مریم سعادت، مژگان بیات بازیگران فیلم و آرش برومند صدابردارفیلم حضور داشتند. علی اصغر کشانی نیزمنتقد مهمان نشست بود.
راست گفتار ابتدا درباره شکل گیری فیلمنامه "چک" توضیح داد: ایده اصلی فیلمنامه این فیلم بعد از ساخت فیلم "نقاب" و زمانی که در مالزی بودم شکل گرفت. در آن زمان در مالزی مشاهده کردم که همه مردم با هر عقیده و مذهبی به راحتی در کنار یکدیگر زندگی می کنند.در آن سال این کشور پنجاهمین سالگرد استقلالش را جشن می گرفت. فکر کردم که مردم کشور ما چرا نباید به این شکل در کنار هم زندگی کنند و حرف همدیگر را بفهمند.
وی ادامه داد: همچنین از آنجا که ارادت خاصی به فریدون گله دارم این فیلم با الهام از فیلم"جمعه" وی و با دستمایه قرار دادن این مسئله که چرا مردم ما نمی توانند علی رغم داشتن تفکرات و نظرات مختلف بر سر یک منفعت مشترک با هم کنار بیایند، ساختم.
در ادامه شاهرخ استخری درباره همکاری اش در این فیلم توضیح داد: آقای راست گفتار از من درخواست کرد که در فیلم بازی کنم و من نیز با کمال میل پذیرفتم. در طول کار انرژی و روحیه ای که راست گفتار داشت بسیار به ما کمک کرد. در واقع انرژی او بود که کار را جلو برد.
آرش برومند درباره صدابرداری این فیلم گفت: صدابرداری این فیلم چالش جدیدی برای من به حساب می آید. چون "چک" فیلم پردیالوگی بود و فیلمبرداری نیز به صورت دوربین روی دست انجام می گرفت که کار را برای ما هم سخت و هم آسان می کرد. که باعث می شد طراحی تازه ای برای صدای فیلم داشته باشیم.
مژگان بیات یکی از بازیگران فیلم در ادامه گفت: بعد از اینکه قرار شد من در این فیلم در نقش راننده تاکسی بازی کنم آقای راست گفتار یک پژو آردی در اختیار من قرار دادند و من با این ماشین یک هفته در خیابان های تهران مسافرکشی می کردم. این تمرین برای من بسیار جذاب بود و در ایفای نقش راننده به من کمک فراوانی کرد.
در ادامه علی اصغر کشانی منتقد جلسه با ابراز خرسندی از به یاد آوردن نام فریدون گله گفت:معتقدم که از برخی جهات این فیلم نسبت به آثار قبلی راست گفتار فیلم بهتری است. فیلم ریتم مناسب و قصه سرراستی دارد و بیشتر از طنز کلامی بهره می برد. فیلم صاحب نگاه است و طرح مسئله می کند. اما برخی مسائل جای نقد دارد که زیاد به آنها توجه نشده است.
وی ادامه داد: برخی موقعیتهایی که در فیلم به آنها پرداخته می شود منطقی نیستند. همچنین فیلم از لحاظ فنی نیز مشکلاتی دارد. موقعیت زمانی در فیلم به سرعت تغییر می کند و برخی موقعیتها نسبت منطقی با واقعیت فیلم ندارند.
راست گفتار درباره صحبتهای کشانی توضیح داد: تصور می کنم برخی جزئیاتی که در فیلم مد نظر ما بوده به خاطر شرایطی که در جشنواره وجود دارد و همه فیلم ها پشت سر هم دیده می شوند، مورد توجه قرار نگرفته است. البته مجموعا انتقادات آقای کشانی را می پذیرم. من در طول دوران فیلمسازی ام یاد گرفتم که زمانی یک فیلمساز آگاه است که بتواند آگاهی مدنظرش را به درستی به تماشاگرمنتقل کند.
وی افزود: فیلمساز باید آنقدر زیرک باشد که در صورت وارد شدن ممیزی به کارش بتواند پیام خود را به درستی منتقل کند. به این فیلم 11 مورد ممیزی وارد شد. اما بازهم تقصیرها را من به گردن می گیرم چون این وظیفه من بود که حتی در صورت اصلاحات هدفم را به درستی انتقال دهم.
وی بیان کرد: در این فیلم برای اولین بار است که بعد از 33 سال دوربین فیلمبرداری اجازه پیدا کرده از فضای نماز جمعه فیلمبرداری کند. افتخار می کنم که بعد از این همه سال در فیلم من این نماها به نمایش درآمد . البته این صحنه ها نیز دچار ممیزی شد اما من به عنوان کارگردان باید می توانستم موقعیت را به درستی معرفی کنم.
راست گفتار در پایان توضیح داد که فیلمنامه "چک" مورد سرقت قرار گرفته و قرار بوده یک سریال برای پخش در نوروز 90 از روی آن ساخته شود که بعد از مشخص شدن دزدی بودن فیلمنامه جلو ساخت سریال گرفته شده است.