حجت الاسلام محمد ابوطالبی در مورد تعریف غیبت و زشتی آن در اسلام به خبرنگار مهر گفت: غیبت حرف زدن از برادر مؤمن خود است که اگر آن یاد را بشنود از آن کراهت دارد. یعنی حرفی را پشت سر برادر مؤمن خود بزنیم اگر بشنود از آن حرف ناراحت میشود.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی افزود: غیبت از گناهان کبیره در اسلام است و خداوند برای گناهان کبیره آتش سختی فراهم میکند. در قرآن درباره حرام بودن آن آمده کسی که غیبت میکند مانند این است که گوشت برادر مرده خود را میخورد. قرآن میفرماید در خوردن گوشت برادر مرده خود چقدر کراهت دارید از غیبت کردن هم به همان اندازه کراهت داشته باشید.
وی در مورد دلایل عادت زشت غیبت در مردم هم گفت: یکی از پندارهای غلط در بین مردم این است که میگویند پشت سرش فقط نمیگویم حاضرم جلوی رویش همین حرفها را هم بزنم درحالیکه فرق نمیکند زیرا انسان با شنیدن آن حرفها چه پشت سر و چه رودروی خود ناراحت میشود. یا اینکه میگویند مگر دروغ میگویم، درحالیکه اگر غیبت از کسی دروغ باشد بدتر از غیبت راست است و آن تهمت زدن است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی تصریح کرد: این بهانهها و دلیل آوردنها نمیتواند توجیه غیبت کردن باشند و غیبت کردن هیچ مجوزی ندارد.
این کارشناس علوم قرآنی پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی درمورد آثار سوء غیبت در خانواده و جامعه هم اظهارداشت: غیبت کردن روابط صحیح اجتماعی را از بین میبرد و مناسبات افراد را تیره میکند. باعث از هم گسستن روابط خویشاوندان و خانواده و افراد از هم میشود. در ضمن اینکه کسی که جلوی فردی غیبت میکند باعث بی اعتماد شدن آن فرد به غیبت کننده هم میشود. زیرا انسان عاقل فکر میکند که این غیبتکننده اگر جلوی ما غیبت کسی را میکند چه ضمانت که پشت سر ما هم غیبت ما را نکند معلوم است که غیبت ما را هم به دیگران میکند.
ابوطالبی درمورد راهکار اصلاح عادت بد غیبت در مردم هم تصریح کرد: باید حقیقت غیبت کردن و آثار سوء آن برای مردم روشن شود. رسانهها، علمای علم اخلاق و متولیان فرهنگی و نهادهای آموزشی باید کراهت غیبت را برای مردم بازگو کنند و حقیقت غیبت که مانند خوردن گوشت مرده برادر خود است را برای مردم روشن کنند.
این نویسنده و محقق علوم قرآنی درباره رابطه گپ های خودمانی و دورهم خوش بودنها با غیبت کردن هم یادآور شد: این دو هیچ رابطهای با هم ندارند. میشود دورهم خوش بود و گپ های خودمانی داشت بدون اینکه هیچ غیبتی در آن جلسه بشود. اگر غیبتی در جلسهای اتفاق افتاد باید یا آن جلسه را ترک کرد و یا اگر میشود از آن غیبت جلو گیری کرد و جلوی غیبت کننده را گرفت.