به گزارش خبرنگار مهر، مریم تیموری کارگردان نمایش عروسکی "پری کوچولوی دریایی" بعد از ظهر جمعه در حاشیه برگزاری جشنواره ضامن آهو، اظهار داشت: داستان این اثر در واقع روایت کننده کودکان سرطانی در یک بیمارستان است که در حال نقاشی اتفاقی جالب برای آن ها پیش میآید.
وی افزود: در ادامه، نقاشی یکی از این کودکان جان می گیرد و به واقعیت تبدیل می شود و قصه در دریا دنبال می شود.
این فعال حوزه تئاتر و نمایش عروسکی در ادامه با بیان این که در کنار برگزاری جشنواره ها باید به نحوه و شرایط برگزاری به ویژه در حوزه فعالیت و حضور گروه ها نیز توجه شود، اضافه کرد: جشنوارهها فرصت مناسبی هستند که گروهها کارهای یکدیگر را ببینند و ضمن استفاده از تجربه یکدیگر، همدیگر را نیز ارزیابی کنند.
به گفته تیموری، طی سال های اخیر نگاه ها به جشنواره های دینی وارد مرحله ای نوین شده است.
این فعال هنری که کارشناس ارشد ادبیات نمایشی و دارای تجربه حضور در دوره های قبلی جشنواره تئاتر کودک و نمایش عروسکی ضامن آهو است، افزود: از آن جایی که مخاطب این جشنواره کودک است، باید به سمت لحن و ذائقه کودکانه پیش برویم تا از این طریق بیشترین تأثیرگذاری حاصل شود.
وی گفت: در بخش جشنوارهها و آثار مذهبی مرتبط با کودک آنگونه که باید تاکنون در کشور با لحن و ذائقه کودکانه عمل نشده و این امر از چالش های این بخش به شمار می رود.
تیموری افزود: در نمایش عروسکی که از بخش های پر قوت حوزه فرهنگ و هنر است متأسفانه آن گونه که باید سرمایه گذاری های لازم صورت نگرفته است.
کارگردان پری کوچولوی دریایی ادامه داد: سیاست گزاری ها باید به سمتی پیش برود که این بخش از نمایش جایگاه خود را در کشور پیدا کند.
تیموری با بیان این که هزینه های نمایش عروسکی از نمایش صحنه ای بسیار بالاتر است، افزود: کماکان کسانی که در حوزه نمایش عروسکی کار می کنند مجبورند هزینه ها را شخصاً تأمین کنند.
وی پیشنهاد داد: اگر خواهان تغییر وضعیت کنونی در این حوزه هستیم نیازمند فرهنگ سازی در رأس بخش های سیاست گزار هستیم و باید گفت که نیازمند نگاه بهتری به نمایش های عروسکی هستیم.
تیموری اضافه کرد: برای کار با کودک باید با روانشناسی کودک آشنا بود تا به نتایج بهتری رسید.
وی با بیان این که می توان با نمایش ذهن کودک را پرورش داد، تأکید کرد: اگر خواهان نسلی پویا هستیم باید برای آموزش کودکان مان هزینه کنیم و اهمیت قائل باشیم.
تیموری یادآور شد: باید به حوزه تئاتر و نمایش کودک با نگاه کارشناسی و عمیق نگاه و به سمت کیفی سازی رفت.
وی اظهار داشت: اگر امروز مشاهده می شود از برخی از عروسک ها و فیلم های خارجی در حوزه کودک استقبال خوبی به عمل می آید به دلیل این است که به خلق این آثار کارشناسانه پرداخته می شود.
تیموری در پاسخ به سؤالی افزود: سطح جشنواره و آثار در بخش پایانی جشنواره تئاتر و نمایش عروسکی رضوی در دور ششم نسبت به دوره های قبل بسیار بهتر شده است.
به گفته این فعال هنری، بیشترین پیشرفت در این حوزه در بخش تکنیک اتفاق افتاده است و کماکان ضعف محتوا، قصه و روایت که همواره داوران آن را گوشزد کردهاند، در این جشنواره مشاهده میشود.
وی گفت: ارائه آموزشها میتواند جهش قابل توجهی در تقویت و سطح نمایشنامههای تخصصی و موضوعی همانند کودک رضوی داشته باشد.
تیموری در پایان اضافه کرد: جشنواره تئاتر کودک رضوی از جمله جشنواره های کودکی است که از پیشرفت خوبی در سال های اخیر برخوردار بوده است.