حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی نصیری، رئیس مؤسسه معارف وحی و خرد در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد ارتباط دو سویه انقلاب اسلامی و حوزه های علمیه گفت: باید انقلاب اسلامی را برآیند حوزه های علمیه تلقی کنیم، یعنی این فکر که دین از سیاست جدا نیست، این فکر که در دوران غیبت امام عصر(عج) باید فقیه عادل یعنی کسی که هم اسلام شناس و هم عادل و باتقوا و متعهد است اداره کند تا احکام اسلامی تعطیل نشود؛ تئوری ها یا دکترین حکومت اسلامی بود که از متن حوزه علمیه برخاسته است.
وی با بیان اینکه درست است که حضرت امام(ره) نظریه ولایت فقیه را پرورانده، سامان داده و آنرا به روز کرده است، افزود: اما در میان فقهای گذشته ما هم بحث ولایت فقیه مطرح بوده و چهره های بزرگی مثل مرحوم نراقی و ... روی این مسأله تأکید کردند. بنابراین وقتی که چنین تحول بزرگ و اساسی در کشور تحت عنوان انقلاب اسلامی اتفاق می افتد نقش حوزه مسلم است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه وقتی که حوزه بنیانگذار و خاستگاه این تفکر تلقی شود، اظهار داشت: به طور طبیعی توقع این است که حوزه علمیه بتواند پشتوانه این نوع نظام و حکومت باشد؛ از نظر بعد نیروی انسانی که حوزه های علمیه باید نیروی انسان حکومت اسلامی را تأمین کند. نیروی انسانی در مدیریت کشور در بخشهای مختلف مانند دستگاه قضایی و بخشهای دیگر باید از حوزه باشند. همچنین مدیریت در بخشهای تبلیغی کشور که مسئولیتهای سنگینی را بر عهده دارد باید از حوزه باشند.
وی با بیان اینکه تئوری سازی انقلاب اسلامی، پاسخ گویی به نیازهای فکری و تئوری حکومت اسلامی در ابعاد فرهنگ، قضا، مباحث اجتماعی، مسائل داخلی و خارجی و بین الملل از مسئولیتهای بزرگ حوزه های علمیه است، تصریح کرد: بنابراین تربیت نیروی انسانی که بتواند انقلاب و اداره بخشهای مختلف را برعهده بگیرد از امهات وظایف حوزه است. همچنین حوزه علمیه می تواند در برابر تهاجمات فرهنگی که به مبانی فکری حمله می کند و اصل حکومت اسلامی را زیر سؤال می برد و مسائل مختلفی در حوزه دین و اخلاق هجوم آورده می شود و مرزهای عقیدتی و اخلاقی مردم، به عنوان سنگربان از این عرصه ها دفاع کنند.
این محقق و نویسنده کشورمان با بیان اینکه در دوره پهلوی، شاه کاملا به دانشگاه تکیه کرده بود و تعداد قابل توجهی از دستگاه مدیریت کشور و وزرا از دانشگاه ها انتخاب می شدند، بیان کرد: چون کاملا شاه درک کرده بود که سکولاریسم را باید با پشتوانه و حمایت دانشگاه ترویج کرد، لذا حتی اسنادی موجود است که حتی می خواست در مشهد دانشگاه بزرگی تأسیس کند و در بخش مسائل دینی و مذهبی هم خود را از حوزه بی نیاز کند.
وی با بیان اینکه وقتی شاه در تفکر سکولار خود با برداشت و تعریفی که از دانشگاه آن دوران داشت، به دانشگاه تکیه می کرد، این سؤال را مطرح کرد: آیا در حکومت اسلامی با وجود فکر برابری دین و سیاست و حضور دین در عرصه سیاست می توان کسی مطرح کند که حوزه های علمیه خود را به کنار بکشند؟ مقام معظم رهبری در چند سخنرانی به این نکته تکیه کردند که حوزه های علمیه از نظر مسائل مالی باید مستقل باشد.
نصیری با اشاره به اینکه حتی اگر تمام تدابیر سیاسی، امنیتی و اجتماعی جامعه در حوزه تصمیم گیری شود، اما حوزه ها باید از نظر مالی مستقل باشند، البته این مسأله لزوما به این معنا نیست که حوزه علمیه در مسائل کشور دخالت نداشته باشد، بلکه باید در عالی ترین سطح حمایت را باید انجام دهند، البته باید توجه شود که حمایت باید دو طرفه باشد، یعنی از آن طرف حکومت اسلامی از حوزه های علمیه توقع دارد که او را حمایت کنند و در متن باشند، حوزه علمیه هم توقع دارد که هم حمایت شود و هم دولتمردان نظرات و دیدگاه و باورهای او را ببینند تا در جامعه پیاده شود.