به گزارش خبرنگار موسيقي "مهر"، ديروز در چهارمين روز از برگزاري هفتمين جشنواره موسيقي بانوان، بخش پژوهش فعاليت خود را از ساعت 19 آغاز كرد.
در اين نشست كه با موضوع " شاخه ها و شيوه هاي اجرايي موسيقي بانوان در مناطق و نواحي ايران" برگزار شد، "هوشنگ جاويد" در ابتداي سخنراني اش در مورد گروه هاي مختلفي كه زنان موسيقيدان بومي و غير بومي ايران در آنها فعاليت مي كنند، صحبت كرد او اين گروه هاي اصلي را به 7 دسته تقسيم كرد و گفت: گروه اول آوازها و ترانه هاي ضمن كار و تلاش زنان در محيطف خانه، مزرعه و كارگاه. گروه دومبه اوازها و ترانه هاي آئيني در دو شاخه قومي و ديني اختصاص دارد، گروه سوم نمايش ها و خرده نمايش هاي آهنگين است و چاره اوازهاي اعتراض. گروه پنجم به آوازهاي باورمدارانه مي پردازد و گروه ششم روايات و حكايت هاي آهنگين هستند. گروه هفتم نيز ترانه هاي عاشقانه اند.
وي همچنين در مورد شيوه هاي اوازي افزود: آوازهايي كه داراي متر آزاد هستند، آوازهاي ضد آوايي و اوازهايي كه متر مشخص دارند.
جاويد در پايان سخنراني اش در مورد ويژگي هاي قابل پژ وهش موسيقي زنان اشاره كرد و خاطر نشان كرد: هر زن به تناسب فرهنگ، قوميت، نژاد، زبان، اعتقادات و .. خود معلوماتي را به ارث مي برد كه همواره در فضاي ذهني او جريان دارد و اين دانسته ها در شرايط خاص به صورت موسيقايي بروز پيدا مي كند.