همدان - خبرگزاری مهر: یک استاد خوشنویس همدانی گفت: افراط و تفریط هایی که در زمینه های فرهنگی و غیر فرهنگی در همدان وجود دارد، باعث به هم خوردن تعادل شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، خوشنویسی یا خطاطی به معنی زیبانویسی یا نوشتن همراه با خلق زیبایی است به‌خصوص زمانی که خوشنویسی حرفه شخص باشد.

هنر خوشنویسی تقریبا در تمام فرهنگ‌ها به چشم می‌خورد اما در مشرق زمین و به‌ویژه در سرزمین‌های اسلامی و ایران در قله هنرهای بصری واقع شده  است.

از اینرو استان همدان نیز از گذشته دارای استعداد های درخشانی در هنر خوشنویسی بوده و توانسته اساتید مطرحی  را نیز در این زمینه پرورش دهد که یکی از این اساتید برجسته استاد احمد تیموری متولد سال 1338 در همدان است که از 40 سال پیش در رشته خوشنویسی فعالیت دارد.

این استاد خوشنویسی در گفتگو با مهر با بیان اینکه هنر خوشنویسی یکی از سه هنر قدسی است که از صدر اسلام در کنار دو هنر معماری اسلامی و قرائت قرآن توجه ویژه ای به آن شده است، درباره آثار خود اظهار داشت: تا کنون کتیبه های بسیاری در همدان و سایر شهر ها نوشته و  رباعیات باباطاهر را دوبار  کتابت کرده ام.

تیموری که آثار خوشنویسی خود را در بیش از 100 نمایشگاه جمعی در همدان و سایر شهرهای داخل و خارج از کشور به نمایش گذاشته، درمورد  آغاز به کار انجمن خوشنویسان همدان گفت: قبل از اینکه انجمن خوشنویسان همدان فعالیت خود را آغاز کند، این بخش زیر نظر ارشاد همدان اداره می شد و عنوان انجمن هم نداشت.

وی افزود: پیشنهاد تأسیس انجمن خوشنویسان همدان از سوی استانداری داده شد و این انجمن در سال 1372 در همدان رسما فعالیت خود را آغاز کرد.

وی ادامه داد:  این انجمن پس از تأسیس فعالیت خود را به صورت مستقل آغاز کرد و با توجه به استقبال هنرجویان تعداد کلاس های خوش نویسی افزایش یافت.

استقبال از کلاسهای خوشنویسی کمرنگ شده است

وی با بیان اینکه اوایل در فصولی مانند پاییز و زمستان که مدارس نیز فعال هستند حدود 400 هنرجو و در فصل تابستان که با اوقاق فراغت دانش آموزان مصادف است، بیش از هزار هنرجو در این دوره ها شرکت می کردند، گفت: اما متأسفانه در حال حاضر این تعداد بسیار کاهش پیدا کرده است.

افراط و تفریط هایی که در زمینه های فرهنگی و غیر فرهنگی وجود دارد، باعث به هم خوردن تعادل شده است

این مدرس خوشنویسی در پاسخ به دلایل کاهش  استقبال از هنر خوشنویسی در سالهای اخیر اظهار داشت: افراط و تفریط هایی که در زمینه های فرهنگی و غیر فرهنگی وجود دارد، باعث به هم خوردن تعادل شده است،به طور مثال در دو دهه اول پس از انقلاب، هنر خوشنویسی مورد توجه ویژه ای قرار گرفت و افراد زیادی به این هنر روی آوردند اما متأسفانه با تغییرات سیاست گذاری های فرهنگی و هنری، گرایش ها نیز تغییر پیدا کرد و از تعداد هنرجویان رشته خوشنویسی کاسته شد.

تیموری با بیان اینکه مسئولان باید با نظر سنجی از هنرمندان خوشنویس راهکارهای علمی و عملی را برای بسط و گسترش این هنر زیبا به کار گیرند تاکید کرد : خوشنویسی یک هنر کاملا شناخته شده است و در هر مکانی با کمترین امکانات می توان به آن پرداخت.

وی گفت: برای ترویج بیشتر این هنر در جامعه باید مسئولان از هنرمندان حمایت کنند و این حمایت ها صرفا نباید مادی باشد و حتی اگر مسئولی از نمایشگاه آثار یک هنرمند بازدید کند، برای وی دلگرمی زیادی به وجود خواهد آورد.

وی ابراز داشت:  برای مثال در شب های تابستان می توان در اماکنی همچون پارک مردم یا تپه عباس آباد غرفه خوشنویسی برپا کرد تا هنرمندان جوان، در این غرفه ها هنر خوشنویسی را به نمایش بگذراند چرا که قطعا چنین اقداماتی باعث ایجاد علاقه و انگیزه در سایر جوانان خواهد شد.

لازم به ذکر است که استاد تیموری در سال 1362 موفق به اخذ گواهینامه ممتاز خوشنویسی از انجمن خوشنویسان ایران شده و تا کنون بیش از 24 نمایشگاه در ایران و 3 نمایشگاه در خارج از کشور برگزار کرده است.

وی همچنین  آثار خوشنویسی خود را در بیش از 100 نمایشگاه جمعی در همدان و سایر شهرها نیز به نمایش گذاشته است.