ابراهیم اصغرزاده مشاور پروژه سینمایی «تسخیر سفارت آمریکا» معتقد است در دهه 60 سینمای ایران به واسطه فیلم های دفاع مقدس جان گرفت اما همین سینما در دوران سازندگی دچار رکود شد و در دوران اصلاحات به تکاپو افتاد اما باز در دولت احمدی نژاد دچار رکود شد.

به گزارش خبرنگار مهر، ابراهیم اصغرزاده مشاور پروژه سینمایی «تسخیر سفارت آمریکا» درباره دلایل حضورش به عنوان مشاور در این فیلم گفت: زمانی که سیدجمال ساداتیان تهیه‌کننده سینما پیشنهاد ساخت فیلمی با موضوع تسخیر سفارت آمریکا را به من داد با او موافقت کردم و در عین حال گفتم که این پروژه بسیار سخت است چراکه در درجه نخست باید تکلیف سینما و سیاست در کشور ما روشن شود و پس از آن وارد بحث ساخت فیلم هایی با موضوعات سیاسی شویم.

وی که در نشستی خبری با محوریت ساخت این فیلم در دفتر بشرا فیلم صحبت می کرد، افزود: ساخت فیلم های تاریخی در سینمای ایران بی سابقه نیست اما تجربه نشان داده که ساخت فیلم‌های صرفاً سیاسی در سینمای ایران با موفقیت همراه نبوده است.

اصغرزاده با اشاره به این که نسل جوان دچار پس‌زدگی تاریخ گذشته خود شده است، گفت: در حال حاضر در بین نسل جوان نوعی پس‌زدگی جدی در رابطه با گذشته و تاریخ معاصر را شاهد هستیم که با این فیلم قصد داریم یک بازخوانی از تاریخ معاصر را مطرح کنیم.

این فعال سیاسی به حضور مفید صنعت سینما در ساخت فیلم های سیاسی اشاره کرد و گفت: صنعت سینما در هالیوود، بالیوود و در هر کشوری که صاحب سینما است در حوزه سیاست کارکرد مفیدی داشته است. به عنوان مثال در انقلاب مصر سینماگران کنار مردم بودند و یا زمانی که اوباما کاندید ریاست جمهوری شد این موضوع مطرح بود که امکان ندارد یک سیاهپوست بتواند در آمریکا صاحب قدرت شود و محمود احمدی نژاد رئیس جمهور وقت ایران هم بر این نکته تاکید داشت اما با گذشت زمان متوجه شدیم که جامعه سینمایی آمریکا توانست این امکان را فراهم کند و با ساخت فیلم های سیاسی یک سیاهپوست را سردمدار حکومت آمریکا کرد.

در ادامه این نشست جمال ساداتیان تهیه‌کننده پروژه سینمایی «تسخیر سفارت آمریکا» گفت: صنعت سینما امروز همه حوزه‌های علوم انسانی را به خدمت گرفته و از سوی دیگر پیشرفت تکنولوژی به این صنعت ابعاد گسترده تری داده است تا علاوه بر علوم انسانی سایر حوزه ها را نیز دربرگیرد اما من فکر می‌کنم سینما در ایران هنوز نتوانسته مجموع علوم انسانی از جمله علوم سیاسی را به خدمت بگیرد.

وی افزود: سینمای هالیوود فیلم‌های قدرتمندی در زمینه مسایل سیاسی ساخته است و این سوال همواره برای من باقی بود که چرا سینمای ایران در این حوزه نتوانسته فیلم شاخصی بسازد.

حوادث انقلاب در سینما بُعد سیاسی به خود نگرفت 

مدیرعامل بشرافیلم با اشاره به اینکه از اول انقلاب اتفاق های تاثیرگذاری در تاریخ معاصر ایران رخ داده است، بیان کرد: انقلاب، تسخیر سفارت آمریکا، شکل گیری جریان های مختلف در دولت های پس از پیروزی انقلاب، جنگ و ... از جمله آنهاست اما نکنه قابل توجه این است که ابعاد سیاسی این موضوعات کمتر دیده شده است. حتی در ساخت فیلم های دفاع مقدس بیش از پرداختن به بعد سیاسی، قهرمان‌پروری مطرح بوده است.

وی متذکر شد: بحث تسخیر سفارت آمریکا از جمله مباحث تاریخ معاصر است که در طول تمام سال ها فیلمی شاخص در این حوزه ساخته نشده است. بر همین اساس تصمیم گرفتیم این اتفاق یعنی ساخت فیلم با موضوع تسخیر لانه جاسوسی را در دستور کار قرار دهیم از همین رو سراغ ابراهیم اصغرزاده به عنوان شاهد عینی و فعال در آن زمان رفتیم تا علاوه بر استفاده از خاطرات آن روزگار از نظرات کارشناسی و تحلیل سیاسی او به عنوان مشاور بهره ببریم.

اصغرزاده مشاور پروژه سینمایی تسخیر سفارت آمریکا در ادامه صحبت های این تهیه کننده سینما با اشاره به این مطلب که سینما در دنیا صنعتی زنده و در خدمت سیاست است، گفت: به دلیل زنده بودن صنعت سینما در آمریکا است که فیلم «آرگو» ساخته شد و مورد نقد و بررسی قرار گرفت. در واقع جامعه آمریکا توانسته بحران ها و حوادث بزرگی که ناخودآگاه جمعی جامعه را مورد آسیب قرار داده با سینما حل کند که جنگ ویتنام یکی از این آسیب های ناخودآگاه جمعی جامعه آمریکا است که سینما توانست این معضل را برطرف کند.

آمریکا برای پاک کردن آسیب های جامعه آمریکا فیلم «آرگو» را ساخت

مشاور پروژه سینمایی تسخیر سفارت آمریکا با اشاره به اینکه مردم آمریکا در واقعه اشغال سفارت آمریکا در ایران مورد تحقیر قرار گرفته اند، گفت: علاوه بر جنگ ویتنام دو حادثه تسخیر سفارت آمریکا در ایران و حادثه 11 سپتامبر از جمله حوادثی بودند که جامعه آمریکا را تحقیر کرد. من یادم هست که تسخیر سفارت آمریکا در آن زمان تاثیر بسیاری بر سیاست گذاری های کاخ سفید گذاشت. از همین رو معتقدم که این تحقیر همچنان بر قوت خود باقی است و موضوع حل نشده ای است چراکه می بینیم آمریکا برای پاک کردن آسیب های ناخودآگاه جمعی جامعه آمریکا فیلم «آرگو» را می‌سازد و اتفاقاً با اهدای جایزه اسکار موضوع را تمام شده فرض می کند و به نوعی این فیلم سمبلی برای تخلیه روانی جامعه آمریکا می شود.

وی با اشاره به این مطلب که سینمای ایران در قبل از انقلاب سینمایی نبوده که دغدغه مردم را بیان کند، گفت: سینمای قبل از انقلاب در موقعیت‌های خاص تاریخی به کمک مردم نیامد اما در بعد از انقلاب توانست تحولات جامعه ایران را درک کند و در همین سطح باقی ماند. به اعتقاد من در دهه 60 سینمای ایران به واسطه فیلم های دفاع مقدس جان می گیرد اما همین سینما در دوران سازندگی دچار رکود می شود و در دوران اصلاحات به تکاپو می افتد اما باز در دولت احمدی نژاد دچار رکود می شود.

اصغرزاده با اشاره به وضعیت سینما در دولت نهم و دهم گفت: دولت نهم و دهم تلاش کرد همه سینما را در ابعاد وسیع در بر بگیرد و هیچ فیلمی در این 8 سال ساخته نشده که به نوعی به دولت وصل نباشد به همین دلیل است که وقتی روحانی رئیس جمهور دولت یازدهم به قدرت می رسد نه سینما قدرت پیش بینی تحولات سیاسی را دارد و نه می تواند در دوران انتخابات تاثیرگذار باشد.

ساخت این فیلم با هدف آگاهی بخشی نسل جوان است

مشاور پروژه سینمایی تسخیر سفارت آمریکا به هدف ساخت فیلم سینمایی با این موضوع اشاره کرد و گفت: غفلت سینماگران از مسایل تاریخی و سیاسی باعث شده که نسل جوان ما رابطه منطقی و قابل قبولی با تاریخ معاصر و گذشته خود نداشته باشد و همان طور که گفتم این نسل دچار انحلال طلبی شده است به همین دلیل معتقدم در شرایط فعلی ساخت این فیلم با در نظر گرفتن آگاهی بخشی به نسل جوان می تواند راهگشا باشد.

وی در ادامه افزود: ضمن اینکه من امیدوارم در شرایط جدید که مساله روابط خارجی چهره متعادلی به خود گرفته و قرار است از ایران معرفی میانه و معتدلی داشته باشد این فیلم بتواند کمکی در جهت روشنگری افکار عمومی ایران و دنیا داشته باشد. در واقع امیدوارم ساخت این پروژه سینمایی بتواند چهره معتدلی را که حسن روحانی در شعارهای خود مطرح می کرد به دنیا نشان دهد.

جمال ساداتیان در ادامه این نشست در پاسخ به خبرنگار مهر مبنی بر اینکه چرا در دولت های گذشته به فکر ساخت فیلم با موضوع لانه جاسوسی نبوده است، گفت: درب مذاکره با سیاستمداران در دولت های گذشته بسته بود اما با آمدن حسن روحانی به نظر می رسد راحت تر می توان مذاکره کرد به همین دلیل است که دولت یازدهم را برای ساخت این فیلم انتخاب کردیم.

ابراهیم اصغرزاده مشاور پروژه سینمایی تسخیر سفارت آمریکا در ادامه افزود: حسن روحانی در صحبت هایش به جای ستیز، حرف از سازش می زند و حل مساله هسته ای نشان از نگاه متعادل رئیس جمهور است و وقتی مردم سیاست روحانی را با رای خود به رسمیت می شناسند نه تنها سینما بلکه همه هنرها موظف هستند خودشان را به این شعار نزدیک کنند. ضمن اینکه قرار نیست از ساخت این پروژه سینمایی قرائتی به تصویر کشیده شود که افکار عمومی احساس سرشکستگی کنند بلکه باید کاری کنیم تا جوانان ایران به خودباوری برسند.

قرار نیست واقعه تسخیر سفارت آمریکا به صورت معصومانه بازخوانی شود

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا برای ساخت این فیلم از طیف های مختلف سیاسی بهره برده است، گفت: قطعاً از تحلیل های سیاسی و به خصوص خاطره افراد از آن دوران در جمع آوری اسناد استفاده کرده ایم و در این بین اتفاقاً اشتباهات گذشته دانشجویان خط امام را که خود من نیز از جمله آنها بودم، مورد بررسی قرار دادیم. قرار نیست این فیلم واقعه تسخیر سفارت آمریکا را به صورت معصومانه بازخوانی کند و یا اینکه بگوید دانشجویان خط امام بدون اشتباه بودند نه چنین نیست بلکه قرار است بازخوانی منطقی از تاریخ معاصر داشته باشیم.

ساداتیان در تکمیل حرف اصغرزاده گفت: به اعتقاد من هر فعالیتی یک جوهره ای دارد و زمانی که از این جوهره به درستی استفاده شود قطعاً مورد قبول قرار می گیرد بنابراین بخشی از ساخت این پروژه سینمایی یک ماموریت ملی برای ما و بخش دیگر توجه به صنعت سینما و گیشه است.

اصغرزاده در ادامه متذکر شد: اگر آمریکا می دانست که مردم به سیاست های حسن روحانی رای خواهند داد و باب گشایش در روابط ایران و آمریکا به نوعی باز خواهد شد مطمئن باشید که فیلم «آرگو» به هیچ عنوان ساخته نمی شد و هیچ اسکاری هم نمی گرفت حال این که با ساخت پروژه سینمایی تسخیر سفارت آمریکا می خواهیم افکار عمومی ایران و جهان را قانع کنیم و بگوییم که قرار نیست در این پروژه قهرمان داشته باشیم. در این راه از همه سینماگران و سینمانویسان می خواهیم که با ساخت فیلم هایی از این دست نگذارند فضای جامعه چند قطبی شود. به نظر من این فیلم و آثاری که در پی آن ساخته می شود نیاز به یک حرکت جمعی از سوی سینماگران است.

ساداتیان در پایان این نشست با اشاره به کم و کیف روند تولید این فیلم کفت: در حال حاضر در مرحله پیش تولید هستیم و کاندیداهایی برای کارگردانی این فیلم سینمایی داریم اما آن چه مسلم است قرار نیست تنها یک کارگردان این فیلم را کارگردانی کند بلکه از چند کارگردان استفاده خواهیم کرد. قطعاً تولید این فیلم قطعاً تولید عجیب و غریبی خواهد بود چرا که 66 بازیگر خارجی به اندازه گروگان های تسخیر سفارت آمریکا داریم. همچنین قرار است این فیلم به شکل کاملاً مستقل و در بخش خصوصی ساخته شود.