همدان- مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان همدان با بیان اینکه حساسیت عمومی نسبت به قرآن و عترت در جامعه کم است، گفت: باید حساسیت عمومی درخصوص قرآن و عترت در جامعه نهادینه شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام علی دشتکی ظهر پنج شنبه درهمایش مبلغین و مبلغات استان همدان با بیان اینکه در طول تاریخ نکات و اتفاقات خاص در نقاط مختلف ایران رخ داده که حایز اهمیت است، اظهار داشت: بخش هایی از تاریخ ملت ایران ویژه است.

وی با بیان اینکه در بخشی که مغول به ایران آمد تقریبا اتفاقات خاصی رخ داده است، عنوان کرد: حمله مغول به ایران از بخش های خاص و ویژه نکات تاریخی کشور است.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان همدان با بیان اینکه مغول ابتدا وارد سبزوار و نیشابور شد و سپس به همدان آمد و اطراق داشت، بیان کرد: در همدان بزرگان شهر را جمع کرد و سئوالی از آنها پرسید و پاسخ آن را از بزرگان شهر خواست که یکی از بزرگان دانای همدان پاسخ مناسبی به چنگیز داد.

حجت الاسلام دشتکی با بیان اینکه بزرگ همدانی غیر مستقیم به چنگیز گفت عمل ما باعث گرفتاری شده است، ادامه داد: هر آنچه که در نظام توحیدی و خلقت اتفاق می افتد همه را خود خلق و ایجاد کرده ایم.

وی با بیان اینکه اگر امروز ایران و ملت ایران عزیز و سر افراز است به علت رهبری امام راحل و نتیجه تلاش مردم است، ادامه داد: اگر در برخی نقاط مشکلاتی وجود دارد باز هم خود ما مقصر هستیم و این موضوع باید در جامعه نهادینه شود و این امر یکی از اولویت ها و ضرورت های امروز است.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان همدان با بیان اینکه خودمان اتفاقات روزمره زندگی را رقم می زنیم و اتفاقات زندگی نتیجه عملکرد ماست، عنوان کرد: اگر زندگی عزتمند و یا ذلتمند باشد نتیجه عملکرد خود ماست.

حجت الاسلام علی دشتکی با بیان اینکه در زندگی سبک اسلامی کمتر به قرآن و عترت در جامعه می پردازیم، ابراز داشت: حساسیت عمومی نسبت به قرآن و عترت در جامعه کم است و این امر در شان قرآن و عترت نیست و باید حساسیت عمومی درخصوص قرآن و عترت در جامعه نهادینه شود.

یک  استاد دانشگاه نیز در این مراسم با بیان اینکه امروز یک خط باطل جاهل تبهکار می گوید دوران منبر گذشته است، گفت: منبر جزو نوامیس اسلامی و شیعه است که باید حفظ شود.

حشمت الله قنبری ظهر پنج شنبه در همایش مبلغین و مبلغات استان همدان با بیان اینکه در گذشته رسم بود مردم به محضر علما می رفتند و دین خود را عرضه و اشکالات را رفع می کردند، اظهار داشت: این کار مانند بسیاری از چیز ها کنار گذاشته شد و این سنت نیز در زندگی های امروز فراموش شد.

وی با بیان اینکه  یکی از مسئل اساسی که گاهی از آن غفلت می کنیم این است که گاهی وقت ها اعتماد به داشته ها زیاد است و چون این اعتماد استمرار پیدا می کند به یکدیگر تذکر نمی دهیم متن زندگی به هم می خورد، بیان کرد: دستور قرآن این است که متذکر شوید.

استاد دانشگاه با بیان اینکه به نام سبک زندگی اسلامی، تبلیغ اسلامی مطرح است، عنوان کرد: یک بخش اساسی به عنوان یک ضرورت در زندگی امروزه این است که بسیاری از چیز ها آرام آرام فراموش شده است.

قنبری با بیان اینکه قبل از انقلاب در پای منبر ها مسئله گویی انجام می شد اما امروز ضرورت این کار احساس نمی شود، ابراز داشت: وقتی مسئله ها گفته نمی شود این فرهنگ و این کار آرام آرام از زندگی مردم بیرون می رود و مردم ناخواسته نا خواسته گناه می کنند و ضد ارزش به ارزش تبدیل می شود.

وی با بیان اینکه اگر بازار اقتصاد با آلودگی ها دست و پنجه نرم می کند بخشی به خاطر نگفتن مسئله ها است چراکه فکر کردیم چون انقلاب شده و همه مردم اسلام شناس هستند و یواش یواش این نگفتن ها غفلت درست کرد، ادامه داد: گاهی حرام جنس حلال به خود گرفته و این مسئله با انقلاب کار ندارد بلکه با غفلت ها کار دارد.

استاد دانشگاه با بیان اینکه وقتی متن زندگی از تعالیم اسلام فاصله گرفت افرادغفلت ساز غلبه پیدا می کنند، افزود: زمانی استحقاق چنگیز خان را داشتیم و اگر دزمان چنگیز تربیت دینی در کشور حاکم بود مثل دفاع مقدس مردم ایستادگی می کردند پس چنگیز نبود که حاکم شد.

حشمت الله قنبری با بیان اینکه گاهی ممکن است علم نداشته باشیم اما ممکن است هوش به زنگاه داشته باشیم، بیان کرد: مردمی که از روح تواضع و خضوع دینی برخودار نباشند به دام تکبر می افتند و عالی ترین و موثر ترین روش تبلیغ منبر است.

وی با بیان اینکه تبلیغ به معنی رساندن پیغام با استفاده از ابزار مناسب و موثر است، عنوان کرد: همه مکاتب اعتقادی و غیر اعتقادی، الهی و غیر  الهی برای رساندن پیام خود ابزار و امکانات داشتند و موث استفاده کردند.

استاد دانشگاه با بیان اینکه ساحت اسلام نیز برای رساندن پیام های خود از ابراز و امکانات استفاده کرده است، ادامه داد: وقتی دوران پیامبر(ص) بررسی می شود که متوجه می شویم یکی از پیچیده ترین دوره عصر زندگی بشر است، نه به این معنی که عصر جاهلیت نیست بلکه عصر جاهلیت است اما نه آن جاهلیتی که دیگران تفسیر کرده اند.

قنبری با بیان اینکه در عصر جاهلیت پیچیده تری قانون گذاری ها وجود داشته و اینگونه نبود که پیامبر(ص) نادان ترین آدم ها را هدایت کرد بلکه افرادی را هدایت کرد که اعتقاد داشتند سادات اهل آدم هستند و قوانینی را وضع کردند که بعد ها به تایید اسلام رسید، ابراز داشت: یهود همه استعداد و انرژی خود را برای حذف پیامبر(ص) آورده بود و رفتار یهود در عصر پیامبر(ص) به مراتب پیچیده تر از عصر حضرت عیسی بود و آدم ها نیز پیچیده تر بودند و جریان نفاق نیز حلقه آنها بود.

وی با بیان اینکه پیامبر(ص) برای تبلیغ سه روش بیشتر نداشت اما همه سه روش را با عالی ترین ویژگی های ممکن استخراج و مدیریت کرد و به مردم فهماند، ادامه داد: نخستین روش تبلیغ پیامبر(ص) کلامی بود و پیامبر سخنرانی ها، منبر ها، موعظه ها و منظره های زیادی داشتند.

استاد دانشگاه با بیان اینکه امروز یک خط باطل جاهل تبهکار می گوید دوران منبر گذشته است و این خط باطل از خط ابولهب بد تر است، عنوان کرد: مسیحیت این متد را برای تبلیغ استفاده می کند.

حشمت الله قنبری با اشاره به اثر بخشی منبر را در امت اسلامی، اظهار داشت: شیعیان در کره زمین نظیر ندارد و همانند شیعه نیامده است.

وی با بیان اینکه وقتی فهمیدند شیعه بی نظیر است گفتند دین افیون توده هاست و دوران منبر گذشته است و دیگر نمی توان به مردم موعظه کرد و متاسفانه خود ما نیز این موضوع را باور و قبول کرده ایم که منبر کارسازی ندارد و نصیحت کردن بد است و باید با ابزار و امکانات روز تبلیغ انجام شود، ادامه داد: ابزار و امکان کارآمد و موثری را که انبیا مطرج کرده اند کنار نمی زنیم.

استاد دانشگاه با بیان اینکه پیامبر(ص) جهالت سهمناک و پیچیده عرب را با موعظه درست کرد و اندازه عقل و فهم مردم با آنها صحبت می کرد، اذعان داشت: پیامبر(ص) افق اعلایی است.

برخی نامه های پیامبر می تواند موضوع ۵۰ رساله دانشگاهی شود

وی با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) مخاطب شناس است و متناسب با فهم مخاطب خود را تنظیم می کند، عنوان کرد: هر کس به خود اجازه می دهد روی منبر بنشیند درحالیکه نباید اجازه داد هرکس روی منبر بنشیند چراکه منبر صاحب دارد، ابراز داشت: یکی دیگر از روشهای تبلیغی پیامبر(ص) روش مکتوب است و برخی نامه های پیامبر می تواند موضوع ۵۰ رساله دانشگاهی شود.

وی با بیان اینکه خداوند نیز با پیامبر از راه کتابت حرف زده و قرآن را فرستاده و حتی بخشی از مبارزه های قبل انقلاب به واسطه نامه هایی بود که به زندگی مردم روح می داد، گفت: کتابت حیات دین است و موجب هدایت می شود و پیامبر(ص) حتی کتابت با دشمنان را قطع نکرده بود.

قنبری با بیان اینکه رابطه مکتوب در قالب تولید تقریبا تعطیل است و به قول امروزی کپی پیست جایگزین تولیدات مکتوب شده است که در این راستا باید از داخل آن حیات در آورد، بیان کرد: با روش تبلیغ از طریق کتاب پیامبر(ص) انقلاب کردیم بطوریکه موثرترین شیوه در پیروزی انقلاب اعلامیه ها و نوشته های علما بود.

وی با بیان اینکه نوع سوم تبلیغ پیامبر(ص) تبلیغ عملی بود که از روزهای آغاز اسلام تبلیغ جنس عملی داشت که پوسته ها و سختی ها را می شکست، ابراز داشت: بخش هایی از تبلیغ عملی هنوز در حجاب مانده است.

در متن زندگی ها یک دنیای مجازی در کنار دنیای حقیقی درست کرده ایم و هرکس یک موبایل دست گرفته و یک گوشه نشسته است

وی با بیان اینکه در متن زندگی ها یک دنیای مجازی در کنار دنیای حقیقی درست کرده ایم و هرکس یک موبایل دست گرفته و یک گوشه نشسته است، اظهار داشت: در دنیای حقیقی ارتباط نامشروع حرام است ولی فرد در دنیای مجازی این را تجربه می کند.

استاد دانشگاه عنوان کرد: مرد و یا زن در دنیای مجازی ارتباط نامشروع برقرار می کنند و اثر آن در جامعه می نشیند و به مرور زمان عادی می شود و در نهایت پدیده نکبتی به نام ازدواج سفید پدید می آید.

قنبری با بیان اینکه در زندگی ها نسیم پیامبر نمی آید و برخی مردان در خانه جرات حرف زدن ندارد، بیان کرد: گاهی رفتار زن و شوهر در خانه مناسب نیست.

وی با بیان اینکه باید همه برای هم مهم باشیم ولی اینگونه نیست و اگر یک اراده داشته باشیم آب رفته به سرعت به جوی بر می گردد، عنوان کرد: باید در تولید معرفت کوشا بود.