مهرداد جاور - شاعر معاصر و محقق فرهنگي ، گفت : متاسفانه سينماي ما از حوزه ادبيات به دور مانده و در چارچوب سرگرمي و برخي موضوعات اجتماعي سطحي و انتقادهاي پيش پا افتاده اسير شده است ، در حالي كه توجه به فرهنگ و ادب كهن ، مي توانست آن را در حوزه مفاهيم و حتي ساختار ، قدرتمندتر از شكل موجود سازد .

 




اين شاعرو محقق فرهنگي در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ و ادب مهر ، با بيان اين مطلب افزود : بنابر آنچه كه درفرهنگ هاي لغت آمده است ، نگهداشت و حفظ حد و اندازه هر چيزي را ادب مي گويند كه در بعد بروز احساسات و عواطف باعث و عامل توليد هنر مي گردد و شاخه اي از هنر كه ادبيات را شامل مي گردد، نگهداشتن حد زبان است  به نحوي كه معيارهاي زيباشناختي كلام حفظ گردد ؛ ضمن اينكه خود ادبيات نيز در حوزه عمده ادبيات منظوم و ادبيات منثور تعريف مي گردد، كه ادبيات منظوم و به طور عمده شعر و شاعري شامل كلام هاي مخيل و داراي عنصر خيال پردازي و با صوتي موزون بوده و در بعد صوتي آزادتر كه عمدتا نوشتاري است شامل ادبيات منثور مي گردد كه در برگيرنده انواع قالب هاي ادبي همچون قطعه و داستان و رمان و ... مي شود.

مهرداد جاور خاطرنشان كرد : سير و سوق روند فرهنگ و تمدن بشري و تكنولوژي، در يكصد سال اخير تاكنون منجر به ظهور هنر - صنعتي گرديد كه چند رسانه اي و چند زبانه اي بود كه آن را به عنوان تركيبي از صوت و تصوير و ابتكارات مربوطه، سينما ناميدند.

اين شاعر و محقق فرهنگي درباره ضرورت ارتباط ادبيات و سينما با يكديگر ، گفت : سينما به عنوان يك رسانه با ظرفيت بيان بسيار وسيع و ابتكاراتي كه دارد، مي تواند پيام آور و رساننده زيبائي هاي نهفته در ادبيات هر زبان باشد كه خود اهل فن سينما چند و چون و چگونگي آن را به خوبي مي دانند و تا حدودي به اجرا در مي آورند ؛ وليكن جاي كار بيش از اين وجود دارد ؛ سينماي امروز ايران اگرچه طي 5 الي 10 سال اخير - به نظرمن و همنظران مرتبط ادبي - بسيار معناگرا و پيام آور گرديده و در حوزه انتقادهاي اجتماعي مفيد و لازم گام هاي ارزنده اي بر مي دارد ( در مقايسه با تلويزيون، بسيار فعال تر و بهتر و گوياتر است)، اما آنچه كه مسلما اگر به مناظره گذاره شود، هم اهل ادب و هم اهل هنر هفتم، اذعان خواهند داشت، اينكه، جامعه اي و ملتي با ادبياتي مفصل و غني و دربرگيرنده جوانب مختلف و متنوع، سينمايي ادبي تر و پركارتر مي طلبد.

مهرداد جاور در ادامه ياد آور شد : كارهاي انجام شده در سينما كه همچون كارهاي تاركوفسكي و از اين دست پيوندي استوار و قابل توجه بين سينما و ادبيات و مذهب و ادبيات ديني بزند، بسيار كم است.

وي افزود : سرزمين شاعران و سراي شعر و شاعري درحال حاضر انتظار فيلمهايي را مي كشد كه به معرفي داستان گونه شاعران ديروز و امروز پرداخته و در اذهان مردم و بينندگان و روشنفكران، نسبت به طرز فكر و مكاتب فكري و ادبي ايجاد سوال و نظر و پيشنهاد و انتقاد نمايد و جوانان را با عناصر ادبي و فرهنگي گذشته و حال ما - كه در معرفي آن ها بسيار كوتاهي شده است - آشنا نمايد ؛ برجسته ترين غزلسراي معاصر فارسي را - حتي در ميان تحصيلكردگان - كمتر مي شناسند، و امثال حسين منزوي كه واقعا هم منزوي بود، در حوزه سينما نبايد مظلوم و گوشه گير و در حاشيه باشند ؛ سينما يك رسانه است و تغذيه رسانه از منابع ادب و هنر، موضوعات اجتماعي بايد باشد.

جاور در پايان گفت و گو با مهر ، يادآور شد  : تمثيل ها و آثار برجاي مانده از ادبيات و فرهنگ كهن ما هنوز ناشناخته مانده و سينماي ما به عنوان يك رسانه و ابزار قدرتمند فرهنگي و هنري بايد به سراغ اينها برود ؛ در آثار كساني چون  : فردوسي ،  حافظ ، سعدي و ... ، هنوز خيلي از مسائل ناگفته باقي مانده است .