بر اساس نظرسنجي‌هاي اخير مركز تحقيقات، مطالعات و سنجش برنامه‌هاي سيما، بينندگان تلويزيون از فيلم‌هاي حادثه‌اي خارجي بيشتر استقبال مي‌كنند.

به گزارش خبرنگار تلويزيوني " مهر "، بر اساس آخرين نظرسنجي‌ كه به وسيله مركز تحقيقات، مطالعات و سنجش برنامه‌هاي سيما به عمل آمده، طي ماه گذشته از ميان فيلم‌هاي سينمايي خارجي كه از تلويزيون پخش شده است دو فيلم سينمايي " دوبلكس " و " جي اف كي " به عنوان پربيننده‌ترين‌ آثار خارجي شناخته شدند و به ترتيب 87 و 90 درصد رضايت بينندگان تلويزيوني را به خود اختصاص داده اند. همچنين بر اساس همين نظرسنجي‌ در هفته دوم آبان ماه، فيلم هاي " پسران بد " در ( پخش شده از شبكه سه سيما )، " آخرين سامورايي " ( پخش شده از در شبكه تهران ) و " لاله هاي آتشين 2 " ( پخش شده از شبكه دو سيما ) عنوان پربيننده‌ترين فيلم‌هاي خارجي تلويزيون را كسب كرده اند.

نكته جالب توجه در بررسي فهرست فيلم هاي مورد توجه مخاطبان ايراني، تعلق همه اين آثار به ژانر حادثه اي است. اين فيلم ها كه همگي - به صورت مستقل يا به شكل توليد مشترك - محصول  كشور امريكا هستند، در كشور خود هم جزو پرفروش ها بوده اند و از جمله آثار شناخته شده و قابل اعتناي خارجي به شمار مي روند. ويژگي ديگري كه در همه اين فيلم ها ديده مي شود، ريتم سريع، زد و خورد ( با اسلحه يا جنگ تن به تن) و قهرمان پروري است. نگاهي به اين آثار نشان مي دهد كه نگاه كلي و عمومي مخاطب ايراني بيشتر متوجه چه نوع آثاري است و فيلم هاي متعلق به كدام گونه سينمايي را مورد توجه قرار مي دهد.  اين توجه مي تواند فيلمسازان و برنامه سازان تلويزيوني را نسبت به ذايقه عمومي مخاطب آشنا كند و آنها را در ساخت آثاري پرمخاطب و جذاب ياري دهد.

فيلم سينمايي " آخرين سامورايي "  به كارگرداني ادوارد زوييك  در سال 2003  توليد شده است. داستان اين فيلم درباره يك شركت اسلحه سازي ژاپني است كه از ناتان آلگرين دعوت مي كند تا آموزش كار كردن با اسلحه ها را به سربازان ژاپني بياموزد تا سربازان از اين اسلحه ها براي مبارزه با سامورايي ها از آنها استفاده كنند. اما آلگرين در ميانه هاي فعاليت خود براي آموزش طرز كار اسلحه هاي جديد به وسيله تعدادي از سامورايي ها دزديده مي شود. وي در محل نگهداري سامورايي ها آرام آرام با آداب و رسوم و فرهنگ شان آشنا مي شود و پس از مدتي به همكاري با آنها تمايل پيدا مي كند. چنان كه خود يكي از فرماندهان اصلي سامورايي ها براي جنگ با ژاپني ها مي شود.

اين فيلم كه بازيگران امريكايي كن واتنابه، تام كروز، ويليام آثرتن، چاد ليندبرگ، ري گودشال، بيلي كانلي و تعدادي از نقش پردازان ژاپني شامل شيشينو سوكه، ناكامورا، توگو ايگوا، سانتوشي نيكايدو و شينتارو وادا در آن ايفاي نقش كرده اند در امريكا با فروشي معادل  111 ميليون و 110 هزار دلار روبرو شده است.

در نقدهاي مدرن به شدت نسبت به قهرمان پردازي هاي مدرن واكنش منفي صورت مي گيرد. اما فيلم هاي هاليوودي قهرمان پردازي را در قالب هايي مطرح مي كنند كه كمتر ذهن تماشاگر را آزار مي دهد. قهرمانان فيلم هاي غربي افرادي قوي، پرتحرك و باهوش هستند، ولي از ويژگي هايي انساني و امروزي برخوردارند و با وجود برتري نسبت به سايرين از نقاط ضعفي هم برخوردارند كه همين مساله مي تواند حس همذات پنداري مخاطب را بر انگيزد. از سوي ديگر، قهرمانان فيلم هاي غربي رقيب چندان جدي ندارند كه به اين وسيله ضعف آنها بيش از اندازه مشخص شود و در عين حال به اندازه اي دوست داشتني هستند كه بيننده قهرمان فيلم را به خاطر همه بدي هايش مي بخشد و در تمامي لحظات داستان موفقيت او را در دل آرزو مي كند. همين مساله باعث علاقمندي تماشاگر به دنبال كردن روند كلي داستان مي شود او را به نقطه خوبي مي رساند.

به گزارش "مهر" فيلم سينمايي " دوبلكس" به كارگرداني دني دويتو ديگر فيلم خارجي محبوب ايراني ها بوده است. اين فيلم كه در سال 2003 بر پرده قرار گرفته، محصول مشترك كشورهاي امريكا و آلمان است. داستان اين فيلم درباره - آلكس و نانسي  - زوج جواني است كه براي تهيه مسكن در جستجو هستند. آنها خانه دوبلكس بزرگي را براي اجاره پيدا مي كنند. در همسايگي آنها پيرزني به نام خانم كانلي زندگي مي كند كه رفتار عجيب و غريبي دارد و آرامش آنها را به هم مي زند. به خاطر رفتارهاي اين پيرزن آلكس كه نويسنده است، نمي تواند داستانش را به اتمام برساند و نانسي" هم كار خود را از دست مي دهد. همين مساله باعث مي شود تا اين زوج به فكر نابودي پيرزن بيفتند.

در اين فيلم كه بن استيلر، درو باريمور، هاروي فايراستين، جاستين ثروكس، جيمز رمار، رابرت ويزدم، سوييز كورتز و والاس شاون تعدادي از بازيگران اصلي آن را تشكيل مي دهند، تصوير بسيار مناسب و هم تراز با واقعيت از شرايط اجتماعي امريكا به تصوير كشيده مي شود و در عين حال تعليق و كشمكشي كه ميان پيرزن و زوج به وجود مي آورد، فيلم را از تحرك قابل توجهي برخوردار مي سازد. اين فيلم در عين حال كه يك اثر ملودرام خانوادگي به شمار مي رود، اما در بطن خود اثري حادثه اي است كه طي آن يك زوج آرام تبديل به انسان هاي خطرناكي مي شوند كه براي دفاع از حقوق خود و به دست آوردن آرامش دست حاضرند دست به هر كاري بزنند.

يكي از ويژگي هايي كه در فيلم هاي خوب و قابل تامل خارجي هنگام تصوير كردن خانواده ها و زندگي شهري مورد استفاده قرار مي گيرد، گذر از مسايل سطحي و رسيدن به نكات مهم و فراگير اجتماعي است. به عبارت ديگر، در يك فيلم خارجي با موضوع خانواده يا زوج هاي جوان مسايل پيش پا افتاده همانند دعواهاي زن و شوهري يا مسايل كم اهميت روابط همسران مورد توجه قرار نمي گيرد، بلكه به مسايلي همانند تعامل ميان زوج ها با خود و اطرافيانشان بررسي مي شود. اين نوع موضوع ها از چنان قدرت و فراگيري برخوردار هستند كه نه تنها ساكنان كشور فيلمساز را براي توجه به اين مساله تهييج مي كند بلكه اثر از بُعد بين المللي برخوردار مي شود و با گذر از جشنواره ها و مجامع سينمايي مورد توجه گسترده مخاطبان جهاني نيز قرار مي گيرد.

فيلم سينمايي " پسران بد " ساخته مايكل بي ديگر اثر خارجي مورد علاقه بينندگان ايراني است. اين فيلم محصول سال 2003 كشور آمريكا است. در اين فيلم  كه ويل اسميت، مارتين لارنس، يوردي مولا، گابريل يونيون و پيتر استورمر ايفاي نقش مي كنند داستان دو پليس به نام هاي مارك لوري و ماركوس برن روايت مي شود كه مسووليت بررسي و پيگيري پرونده اي مربوط به قاچاق برخي از ابزار فن آوري برتر ( High - Tech ) به آنها سپرده مي شود. در جريان اين بررسي پليس به ردپاي يكي از عوامل اصلي خريد و فروش مواد مخدر بر مي خورد. اين مساله باعث پيچيده تر شدن شرايط مي شود.

گزارش "مهر" مي افزايد: فيلم سينمايي " پسران بد " با آنكه به خاطر  استفاده از خشونت، حادثه پردازي گسترده، استفاده نامناسب از زبان و به كارگيري مسايل جنسي و استفاده از مواد مخدر درجه كيفي R  مي گيرد، در آمريكا به فروشي معادل  138 ميليون و 396 هزار دلار دست مي يابد.

هر چند تعداد فيلم هاي شاخص و قابل قبولي كه طي سال در سينماي غرب توليد مي شود بسيار اندك است، اما آثار حادثه اي قابل اعتنايي كه در اين سينما توليد مي شود، علاوه بر جذابيت هاي بصري حرف هايي نيز براي گفتن دارد. بيشترين سطح جذابيت فيلم هاي حادثه اي به استفاده گسترده آنها از جلوه هاي ويژه مربوط مي شود و به جهت استفاده از امكانات اين سينما به شرايط مطلوبي دست يافته است. اما مضمون چنان ظريف در تار و پود اثر تنيده مي شود كه حتي اگر تماشاگر متوجه برخي از زير ساخت هاي اثر نشود، به دليل برخورداري اين فيلم ها از جذابيت بصري مضمون در ناخودآگاه مخاطب مي نشيند و او را تحت تاثير قرار مي دهد.

فيلم سينمايي " جي اف كي "  به كارگرداني اليور استون ديگر فيلم موجود در فهرست فيلم هاي پر مخاطب تلويزيون ما است كه محصول مشترك امريكا و فرانسه در سال 1991 است. اين فيلم با بازي كوين كاستنر، سيسي سپاك، جو پسكي، تامي لي جونز و گري اولد من داستان زندگي و فعاليت جان اف كندي - رييس جمهور ترور شده امريكا - را روايت مي كند. اين فيلم بر اساس شخصيت جان گريسون وكيل مدافع سابق جان اف كندي شكل گرفته است كه پرونده ترور اين رييس جمهور محبوب امريكا را در قالب رسيدگي به يك پرونده جنايي مطرح مي كند. اين فيلم با درجه كيفي R  در امريكا به فروشي معادل  69 ميليون و 741 هزار دلار دست يافته بود.

در مجموع بايد گفت فيلم هاي سينمايي شاخص خارجي گذشته از اينكه با هزينه هاي بسيار زيادي ساخته مي شوند و از حضور عوامل توليد حرفه اي و جلوه هاي ويژه گسترده اي بهره مي برند، شناخت بسيار خوبي نسبت به كاركرد فيلم و مولفه هاي جذابيت آن دارند. همين مساله باعث به وجود آمدن مخاطبان زياد براي اين فيلم ها و رشد و گسترش هر چه بيشتر سينماي غرب مي شود.