دكتر سعيد كشن فلاح گفت: هنرمندان ما اغلب به جاي درك شرايط و موقعيتها و نيازهاي ذهني، روحي، رواني، زيباشناسي مخاطب، به نوعي "مدگرايي" گرايش پيدا كرده اند.

به گزارش گروه فرهنگ وهنر"مهر" ، دكترسعيد كشن فلاح ازصاحب نظران وكارشناسان تئاتر كشور، در آستانه برگزاري بيست و چهارمين جشنواره بين المللي تئاترفجر درگفت وگو با روابط عمومي جشنواره تئاتر فجر، با بيان اين مطلب افزود: " بايد شرايطي فراهم آيد تا اين حركت فرهنگي در جايگاه مناسبي قرارگيرد و در حقيقت به عنوان بازتاب اوج توانمندي ها درحوزه هنر به ويژه تئاتر بتوانيم برآيند سالانه توانايي و رشد زيبايي شناسانه آثارمان را عرضه كنيم ."

وي ادامه داد :" به دلايل مختلف،  سياست گذاري متغير، محدوديت بودجه، وجود مشكلات در نظام محتوايي و برنامه ريزي و... باعث شده اند ما هنوز در مطلوب ترين كيفيت برگزاري اين جشنواره نيستيم وعلي رغم تلاشي كه صورت مي گيرد و من شاهد آن هستم هنوز، يك برنامه محكم و منسجم براي به اوج رسيدن اين حوزه نداريم و همه چيز به صورت آزمون و خطا درآمده است ."

به گفته وي، پس ازگذشت بيش ازدودهه ازانقلاب، دراين زمينه ها مي بايست تاكنون به نوعي استحكام ونظام درستي قرارگرفته باشيم ."

اين استاد دانشگاه با بيان اين كه جشنواره فجر ويترين اصلي بهترين فعاليت هاي ساليانه تئاتر كشوربه شمارمي آيد، خاطر نشان كرد :" نبايد اين جشنواره را به تهران محدود سازيم و در استان هاي ديگرهم به طورموازي برگزار شود."

وي روند فعاليت هاي تئاتر كشور را رو به رشد توصيف كرد و اضافه نمود :" ما درطي اين سال ها رشد كرده ايم، اما اين به معناي آن نيست كه به كيفيت مطلوب و نهايي رسيده ايم . خير!"

به اعتقاد وي، به لحاظ كميت توليد آثار تئاتر نسبتا وضعيت خوبي داريم، اما شايسته است كه ازلحاظ كيفيت ، ساختار و محتوا، سر و سامان بهتري بگيريم تا بتوانيم اشكال مختلف گونه هاي تئاتري را داشته باشيم.

دكتركشن فلاح ، مشكلات ، امكانات و شرايط سخت افزاري  و نيز سازمان دهي وسياستگذاري وبرنامه ريزي  را دودسته از مشكلات تئاتر كشور نام برد و افزود :" اين مشكلات باعث شده است تا تماشاگر از تئاتر ما دورشود و ما تماشاگران عمومي را از دست بدهيم و به جايي برسيم كه عموما تئاتر به جريان خصوصي تبديل شود و بيشتر در ميان دست اندركاران تئاتر رواج پيدا كند ."

از ديدگاه وي تئاتر ما پايگاه مردمي ندارد و اين موضوع به اتخاذ روش هنرمندان نيزمعطوف مي شود .

وي تصريح كرد : " هنرمندان ما اغلب به جاي درك شرايط وموقعيت ها و نيازهاي ذهني ، روحي ، رواني ، زيباشناسي مخاطب، به نوعي مدگرايي گرايش پيدا كرده اند ."

اين استاد دانشگاه با بيان اين كه سالانه بيش ازهزار نفر فارغ التحصيل رشته تئاترمي شوند. عنوان كرد:" بسياري ازاين ها ، جذب تلويزيون و راديومي شوند، برخي دنبال پايگاه ومحلي براي ابرازوجود مي گردند وعده اي هم درحوزه اصلي خود تئاترجايگاه پيدا مي كنند و.... اما درمجموع تشكيلاتي با نظام وبرنامه ريزي و سازمان دهي درست براي اين نيروها وتوانايي ها متاسفانه، نداريم ."

وي با اشاره به لزوم استفاده سازمان ها ، نهادها و وزاتخانه ها از هنر تئاتر يادآور شد :" اگر كاربردهاي تئاتر شناسانده شود اين هنرمي تواند درمراكزوسازمان هاي مختلف درخدمت بسياري ازاركان سازمان ها قرارگيرد . آموزش پرسنل، بهره گيري مديران فرهنگي، تامين امكانات وسرگرمي وايجاد يك فضاي فرهنگي با نشاط وآموزنده وموثربراي رشد نيروهاي انساني درمراكزمختلف ازجمله اثرات اين هنراست ."

دكتركشن فلاح گفت : " متاسفانه ، نه مراكز و سازمان ها ، پتانسيل را مي شناساند و نه ما حاضريم يك مقدار تئاتر را ازحالت روشنفكرانه اش پايين تر بياوريم و به حوزه هاي كاربردي تر نزديك سازيم ."

وي ادامه داد :" اغلب به يك نوع خاصي از تئاتر درجايي معين با زباني ويژه فكرمي كنند كه في نفسه يك تعداد تماشاگر ويژه هم مي تواند داشته باشد ."