محمد ابراهيم جعفري نقاش و مدرس دانشگاه هاي هنر كشور كه آثارش درنمايشگاه نگاه معنوي نيز به نمايش در آمده است در رابطه با مفهوم معنويت در هنر به خبرنگار هنري مهر گفت : " درايران با توجه به سابقه ذهني ما هر نوع عنوان بندي ازاين دست به سرعت ذهن را به سمت رابطه معنويت و دين سوق مي دهد . اما بايد توجه داشت معنويت مفهومي وسيع را در بر مي گيرد . براي روشن شدن اين مسئله بايد بگويم در كشور فرانسه و به زبان فرانسوي كتابي با نام "معنويت و هنر" به چاپ رسيده است كه درآن آثار چهار هنرمند چاپ و بررسي شده كه يكي از اين هنرمندان حسين كاظمي از ايران است . "
وي افزود : " همانگونه كه كاندينسكي دركتابش" معنويت در هنر" نوشته است اصل بر نياز دروني به هنگام خلق اثر هنري است . هر عنصر يا چيزي كه به اين احساس نياز خالص اضافه شود از خلوص اثر كم مي كند ."
اين هنرمند توضيح داد : " وقتي اصل را بر نياز دروني هنرمند قرار دهيم آنگاه هر اثري كه واجد نام اثر هنر ي باشد ، اثري معنوي است . زيرا نقاشي تنها يك زبان است . اگر بوسيله هنرمند اجرا شود ماحصل اثر هنري است و ملاك اين امر نيز تنها احساس نياز براي خلق اثر هنري توسط هنرمند است . "
وي تصريح كرد :" با اين تعريف بسياري از هنرمندان خالقان هنري معنوي به شمار مي روند براي مثال موراندي يكي از هنرمندان معنوي است . بايد توجه داشت مفهوم معنويت درهنر طرفداري از يك دين يا مرام يا مسلك خاص نيست بلكه مسئله ارائه شناخت است . "
جعفري افزود :" من د رآثار رامبراند و رنوار و اگون شيل نيز معنويت مي بينم . "
وي سپس درباره انتخاب هاي انجام شده براي نمايش آثار دراين نمايشگاه گفت : " با تعاريفي كه براي هنر و خلاقيت قائل هستم بايد بگويم تمام كارهاي موجود در موزه هنرهاي معاصر تهران متعلق به گذشته اند زيرا آثاركلاسيك قرن بيستم هستند و با زباني خلق شده اند كه پيش از اين به كار گرفته شده است . "
وي ادامه داد : " از اين نظر ما در دوره گذار به سر مي بريم به اين ترتيب بهترين ما تازه كسي است كه زبان را فهميده و نظير سازي كرده است . اين امر به اين مفهوم است كه هنرمند مولف است ولي واژه اي از خود ندارد . مشابه اين امر دراشعار هوشنگ ابتهاج موجود است . اين طبيعي است كه ابتهاج هم رديف حافظ نيست اما د رمقابل كسي قادر به چشم پوشي از مقام و موقعيت نيما در شعر نيست . "
اين هنرمند گفت : " هر گاه در ايران بخواهيم دنبال مولف خلاق بگرديم در آنصورت حتي يكي از سالن هاي موزه راهم نمي توانيم پر كنيم ، زيرا هنرمنداني كه با واژه هاي خود به تاليف نقاشي پرداخته باشند بسيار كم هستند . "