نشست بررسی ابعاد رسانه­‌ای المپیک ریو ۲۰۱۶ سه شنبه ۹ شهریور ماه ساعت ۱۷ در فرهنگسرای رسانه و شبکه‌­های اجتماعی برگزار می‌­شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای رسانه و شبکه­‌های اجتماعی، المپیک ۲۰۱۶ ریو به پایان رسید و طبق معمول رویدادهای مشابه، بسیاری از معادلات ورزشی جای خود را به اتفاقات، پدیده‌­ها و حاشیه­‌های غیرقابل پیش‌­بینی داد.

قهرمانان و نام‌آوران زیادی سقوط و نزول کردند. در مقابل، چهره­‌های جدیدی در عرصه قهرمانی معرفی شدند، که شاید به لحاظ فنی شخصیت قهرمانی نداشتند.

بررسی موشکافانه این رویداد بزرگ چه از نظر روان­شناسی و چه از منظر اقتصاد، سیاست و جامعه‌­شناسی به خوبی نشان­‌دهنده آن است که المپیک به عنوان یک پدیده چندوجهی، به لحاظ هژمونیک سال­‌هاست که یک پدیده ذاتاً رسانه‌­ای است.

با این تحلیل، شما در المپیک لزوماً با یک سری ورزش­کار روبه‌­رو نیستید، که بر اساس توانایی فنی خود با یکدیگر رقابت کنند. بلکه المپیک چیزی شبیه یک فستیوال سینمایی است، که در آن بازیگران باید بتوانند نمایش بهتری داشته باشند.

واقعیت رسانه‌­ای در المپیک رفته رفته جایگزین واقعیت ورزشی آن می‌­شود.

ورزشکاران -بخوانید هنروران- در آن ازدواج می­‌کنند، تبلیغ حزب و ساختار سیاسی­‌شان را می‌­کنند، دین و اعتقاداتشان را ترویج می دهند، به جنبش­‌های جنسیتی یا نژادی ملّی و فرا ملّی پالس می‌­فرستند و در نهایت بر خلاف گذشته که چین به پشتوانه جمعیت و پتانسیل بسیار متنوع آن، با اختلاف بسیار، اول بلامنازع بود؛ قافیه را تا روز آخر به امپراطوری رسانه­‌ای ایالات متحده باختند.

رسانه­‌ها، ورزشکار معرفی می‌­کنند. او را تضعیف و گاه تقویت می­‌نمایند و در نهایت انگار این رسانه‌­ها هستند که با قابلیت­‌هایشان می‌­توانند بازنده و برنده را هدایت کنند و حتی معنای برنده و بازنده را پس از توزیع مدال­‌ها تعیین کنند. این جنبه را به ویژه در موضوع مدال پهلوان وزنه­‌برداری خودمان دیدیم.

البته ورود رسانه به معنا و ذات المپیک سوای اتفاقاتی است که معمولاً به عنوان حاشیه­‌های رسانه­‌ای آن بروز می‌­کند و خاطرات و تأثیرات شگرفی را شکل می­‌دهد. از اشتباهات رسانه‌­ای مانند واکنش ناشیانه به شایعه فوت یک مجری مشهور گرفته تا اظهارات موهونی که یکی از ورزشکاران زن دو و میدانی را آزرد.

المپیک ریو با ناکامی­‌های بسیار ورزش کشور به پایان رسیده اما پیشاپیش همان­طوری که رسانه­‌ها برنز کیمیا علیزاده را طلا قیمت نهادند و باخت سلیمی را برد قیمت زدند­؛ باید ببینیم که پس از ندیدن توفیق تیم‌­های داوری و مهندسی، احساسات مردمی به سمت هم­دردی با تیم شکست­خورده کشتی فرنگی جریان رسانه­‌ای کشور از چه سمت و سویی قربانی می­‌گیرد؟

همین نمایش‌­ها و حاشیه‌­های پر رنگ­تر از متن و جنجال برانگیز رسانه‌­ای و این ناکامی­‌ها و اتفاق­‌های  غیرمنتظره بهانه‌­ای شد که فرهنگسرای رسانه نشستی در همین راستا و در جهت بررسی فراز و نشیب­‌های المپیک ۲۰۱۶ ریو برگزار کند.

علاقمندان جهت حضور در برنامه با شماره ۳-۲۲۸۸۸۶۸۱ و یا ارسال عدد ۱ به سامانه ۲۰۰۰۱۸۳۷۲۳ اقدام کنند. به لحاظ محدودیت نشست، اولویت دعوت با زمان ثبت نام علاقمندان تعیین می‌­شود.

همچنین علاقمندان می‌­توانند جهت شرکت در برنامه به نشانی ابتدای خیابان پاسداران، خیابان گل‌نبی، خیابان ناطق نوری، میدان قبا مراجعه کنند.