ارایه آمار فروش فیلم‌ها نشاندهنده بخشی از گردش اقتصادی و مالی سینما در هر کشور است. اما نگاهی به گزارش موسسه سینما شهر در خصوص فروش فیلم‌های اکران‌شده تهران در نیمه نخست سال نشان می‌دهد تنها وضعیت فروش معدودی از فیلم‌ها مناسب است.

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس گزارش موسسه سینما شهر طی شش ماه نخست امسال فیلم های سینمایی "چپ دست"، "چهارشنبه‌سوری"، "زیر درخت هلو"، "هوو"، "یک تکه نان"، "ازدواج به سبک ایرانی"، "مربای شیرین"، "آتش‌بس"، "چند می‌گیری گریه کنی؟"، "باغ‌های کندلوس"، "به آهستگی"، "انتخاب"، "شغال"، "سوغات فرنگ"، "شام عروسی"، "زن بدلی"، "طبل بزرگ زیر پای چپ"، "به نام پدر"، "کافه ستاره"، "سرود تولد"، "باغ فردوس پنج بعد از ظهر"، "گرگ و میش"، "عروسک فرنگی"، "قتل‌ آنلاین"، "ابراهیم خلیل‌الله" و "تقاطع" اکران شده اند.

در این مدت "آتش بس" تهمینه میلانی حدود یک میلیارد تومان، "چهارشنبه سوری" اصغر فرهادی نزدیک به 370 میلیون تومان، "زیر درخت هلو" ایرج طهماسب حدود 420 میلیون تومان و "هوو" علیرضا داودنژاد نزدیک به 300 میلیون تومان فروخته اند. با این حساب چهار فیلم از میان 26 اثر سینمایی که حدود 16 درصد فیلم های اکران شده را تشکیل می دهند، نزدیک به 40 درصد فروش فیلم ها را در اختیار گرفته اند.

 

نمایی از فیلم سینمایی "آتش بس"

این مسئله نشان می دهد میزان استقبال تماشاگران از فیلم های ایرانی منوط به تماشای آثار خاصی می شود که با توجه به مولفه های تجاری و مخاطب پسند ساخته شده اند. به عبارت دیگر، همچنان سینما برای مخاطبان عام یک سرگرمی محسوب می شود و به همین خاطر بیشتر بینندگان برای تماشای فیلم های تجاری به سینما رفته اند. از طرف دیگر، این آمار نشان می دهد با وجود تنوعی که در ساخت و اکران فیلم ها به وجود آمده، ساخته های ایرانی در جذب مخاطب بیشتر چندان موفق نبوده اند.

این مطلب در خصوص فیلم های معناگرا اهمیت بیشتری پیدا می کند. این نوع آثار که ساختاری متفاوت دارند و معمولا برای تمام اقشار جامعه جذاب نیستند، تماشاگرانی را جلب می کنند که در طیف افراد خاص و بینندگان ثابت سینماها جای می گیرند و تعداد آنها تقریبا ثابت است. اما این مسئله در ارایه گزارش افزایش تعداد مخاطبان فیلم های ایرانی چندان مورد توجه قرار نمی گیرد.

بر اساس گزارش مؤسسه سینما شهر، فروش فیلم های شش ماه گذشته نسبت به مقطع و مدت زمانی مشابه سال 84 حدود 55 درصد و نسبت به سال 83 حدود 42 درصد افزایش نشان می‌دهد. در شش ماه نخست سال جاری بیش از پنج و نیم میلیون نفر در تهران به سینما رفته‌اند که این تعداد نسبت به سال 84 حدود 27 درصد و نسبت به سال 83 حدود چهار درصد افزایش یافته است. این افزایش رقم فروش نسبت به سال گذشته در حالی اعلام می شود که به همان نسبت قیمت بلیت افزایش یافته و به نظر می رسد این موضوع کمتر مورد توجه این گزارش قرار گرفته است.

بر مبنای گزارش این موسسه فیلم هایی که طی شش ماه نخست سال 85 در سینماهای تهران اکران شده اند، حدود پنج میلیارد تومان در گیشه ها فروخته اند. این رقم نشان می دهد بیش از پنج و نیم میلیون نفر از تهرانی ها طی ماههای فروردین تا مهر امسال برای دیدن فیلم به سینماها رفته‌اند.

نتیجه گیری آماری از میزان فروش فیلم های سینمایی که در تهران به نمایش عمومی درآمده اند در حالی انجام می شود که اکنون قیمت بلیت سینماهای ممتاز 1500 تومان و قیمت بلیت سینماهای درجه یک و دو بین 1000 تا 1200 تومان است. حتی اگر متوسط قیمت بلیت در تمامی سینماهای تهران را 1000 تومان در نظر بگیریم، حدود پنج میلیون تهرانی برای دیدن فیلم ها به سینما رفته اند. این در صورتی است که فرض کنیم هر بیننده فقط یک بار به تماشای هر فیلم نشسته است.

در مجموع باید گفت طی سال گذشته و امسال تغییر قابل توجهی در زمینه افزایش مخاطبان صورت نگرفته است؛ حتی اگر افزایش 27 درصدی مخاطب را قبول کنییم. جون ما جامعه ای جوان داریم و با توجه به این مسئله باید هر سال تعداد علاقمندان به سینما افزایش پیدا کند. در صورتی که به نظر می رسد هر سال تعداد محدود و مشخصی از فیلم ها به خاطر توجه به مولفه های تجاری و ذائقه مخاطب امکان فروش خوب و مناسبی پیدا می کنند و سایر فیلم ها بیشتر جنبه پر کردن فهرست اکران را دارند.

مسئله اینجاست که مدیران سینمایی کشور باید در این خصوص تمهیداتی بیندیشند که سایر فیلم ها در شرایط مناسبی قرار بگیرند. اختصاص تعداد مشخصی از سالن سینماهای دولتی برای اکران فیلم های فرهنگی، دفاع مقدس و کودک و نوجوان و ارایه یارانه به آثار باکیفیت می تواند گام موثری در تشویق سینماگران به تولید آثار بهتر محسوب شود.