گرگان- به اعتقاد کارشناسان، باوجود پیشینه خوب تئاتر گلستان در گذشته، این هنر امروز در استان به خصوص در بخش محتوا بسیار ضعیف ظاهر شده است موضوعی که متولیان فرهنگ هم آن را رد نمی کنند.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها- الهام رئوفی فر:  با بررسی جشنواره های تئاتر استانی و امیدهای جوان گلستان در سال های گذشته و رصد بیانیه داوران و مصاحبه آنها در طول جشنواره ها، می توان به یک نقطه مشترک رسید آن هم خلاء محتوا در آثار ارائه شده است. به اعتقاد بسیاری از متخصصین حوزه هنرهای نمایشی علت ضعف در آثار تولیدی جوانان گلستانی و پائین آمدن کیفیت آثار در مقایسه با دهه های ۵۰ و ۶۰ شکاف بین نسل هاست.

شکاف بین نسل جدید و پشکسوتان عامل ضعف تئاتر

موضوعی که یک نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر از آن به عنوان یک مشکل یاد می کند و به خبرنگار مهر می گوید: نیروهای جوان میراث دار هنرمندان پیکسوتی هستند که کوله باری از تجربه هنرهای نمایشی را دارند.

فارس باقری به استفاده از پیشکسوتان به عنوان اساتید در رشته هنرهای نمایشی تاکید می کند و می افزاید: با این اقدام باید فاصله ایجاد شده بین نسل امروز و گذشته در حوزه تئاتر از بین برود.

این مدرس دانشگاه ضمن ابراز خرسندی از وجود نیروهای مستعد جوان در گلستان، می گوید: با این حجم استعداد در استان آنچه بیش از همه خودنمایی می کند خلا آموزش است به همین خاطر امیدوارم مسئولان استانی برای رفع مشکل این بخش تدابیر لازم را بیاندیشند.

وی از هنر تئاتر به عنوان دانش یاد می کند و ادامه می دهد: بدون مطالعه و آموزش هیچ گاه هنرمندان تئاتر موفق نخواهند بود.

گلستان سرزمین استعدادهای تئاتر

یک کارشناس ارشد کارگردانی هم از گلستان به عنوان سرزمین استعدادهای تئاتر یاد می کند و می گوید: متاسفانه در دهه های اخیر درخشش این نیروهای توانمند بسیار کم شده است.

رضا حامدی خواه می افزاید: با وجود افراد نخبه گلستان مانند عطاله صفرپور به نظرم باید برآیند تئاتر استان بیش از آنچه امروز نمود پیدا کرده، باشد.

او که به عنوان داور بیست و هفتمین جشنواره تئاتر گلستان در استان حاضر شده بود درباره آثار جشنواره اینگونه می گوید: آثار جشنواره تئاتر در مقایسه با سال های قبل قدری رشد داشته اما با اینحال در حوزه متن و محتوا همچنان ضعف وجود دارد. 

زیبایی شناسی هنرمندان صحنه استان خوب نیست برای حل این مشکل می توان از هنرمندان سینما کمک گرفت

حامدی خواه علت این ضعف را نبود دوره های آموزشی در بخش نمایشنامه نویسی می داند و می افزاید: درحالیکه برای حوزه بازیگری و کارگردانی دوره های آموزشی زیادی در استان برگزار می شود به ندرت دوره آموزشی نمایشنامه نویسی برگزار شده است.

این مدرس دانشگاه نمایشنامه را زیر ساخت اندیشه و تفکر یک اثر هنری می داند و می گوید: کیفیت آثار با قوی شدن محتوا ارتقا می یابد.وی به ارتباط منسجم بین تئاتر و سینما تاکید می کند و ادامه می دهد: زیبایی شناسی هنرمندان صحنه استان خوب نیست برای حل این مشکل می توان از هنرمندان سینما کمک گرفت.به اعتقاد این کارشناس ارشد کارگردانی، انجمن هنرهای نمایشی استان باید با انجمن های ادبی هم ارتباط برقرار کند تا از ظرفیت شاعران و نویسندگان بهره ببرد.

مسئولان فرهنگی شناختی از هنر ندارند

اما جدای از شکاف بین دو نسل هنری و بهره نبردن از پیشکسوتان هنرهای نمایشی برای ارتقا کیفیت آثار تولیدی در استان، یک پژوهشگر هنر از نداشتن شناخت مناسب مسئولان در مقوله هنر به عنوان مشکل اصلی یاد می کند و به خبرنگار مهر می گوید: اغلب مدیران، هنرو هنرمند را نمی شناسند و از برگزاری جشنواره فقط به دنبال ارائه گزارش عملکرد به مسئول بالادستی هستند به همین خاطر جشنواره ها علی رغم صرف هزینه هنگفت، بدون خروجی مثبت است.

محمد عارف با بیان اینکه اکثر جشنواره ها فرمایشی است، ادامه می دهد: افراد سیاسی که برای فرهنگ انتخاب می شوند برای حفظ جایگاه خود حاضر به ریسک در هنر نیستند.

این مدرس دانشگاه بابیان اینکه ذات هنر این است که سر تسلیم فرود نیاورد و خلاقانه به پیرامون خود نگاه کند، می افزاید: چون این امر محقق نشده ما شاهد اجرای جشنواره هایی هستیم که بازخورد مثبتی برای هنرمندان ندارد.

وی با بیان اینکه جشنواره ها مخاطب مردمی ندارند، می گوید: در بیشتر این برنامه ها هنرمندان حضور دارند و مردم رغبتی به حضور در جشنواره ها ندارد زیرا آثار ارائه شده مردمی نیست.

ارتقا کیفی تولیدات نمایشی جشنواره امسال

با وجود انتقاد اساتید هنر و پژوهشگران این حوزه به روند عملکرد مسئولان استانی در حوزه هنرهای نمایشی، معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان معتقد است که آثار راه یافته به بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استانی بیانگر این موضوع است که تولیدات نمایشی نسبت به سال های گذشته از لحاظ کیفی، رشد داشته است.

رمضان یازرلو تئاتر را هنری پویا با دیدگاهی همه جانبه می داند و به خبرنگار مهر می گوید: در این حوزه باید هنرمندان هر سال علم خود را در سه بخش کارگردانی، بازیگری و نویسندگی به روز کنند.

وی ضعف در حوزه محتوای هنرهای نمایشی را می پذیرد و می افزاید: در حوزه نمایشنامه نویسی باید بیشتر کار شود این سیاست از سال گذشته دنبال می شود.

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان با بیان اینکه در سال های آینده شاهد تولید آثار نمایشی فاخر خواهیم بود، می افزاید: توجه به حوزه نمایشنامه نویسی کمک زیادی به رشد و ارتقا کیفی آثار می کند.

فرمایشی بودن جشنواره ها را تا ۵۰ درصد تائید می کنم اما اکنون این روند در حال اصلاح استوی از راه اندازی کانون نمایشنامه نویسان توسط انجمن هنرهای نمایشی استان خبر می دهد و می افزاید: این اقدام قبل از پایان سال جاری صورت می گیرد.

یازرلو هم به پیوند بین انجمن هنرهای نمایشی و انجمن ادبی تاکید می کند و می گوید: تلاشمان بر این است تا کارگاه های آموزشی بین رشته ای هم برای این انجمن ها برگزار کنیم.

وی درباره فرمایشی بودن جشنواره ها اینگونه توضیح می دهد: فرمایشی بودن جشنواره ها را تا ۵۰ درصد تائید می کنم؛ در دهه گذشته این فرمایشی بودن رنگی در جشنواره داشت اما اکنون این روند در حال اصلاح است.

با توجه به پیشینه هنر تئاتر در استان و وجود نیروهای مستعد در این منطقه انتظار می رود تا مسئولان استان با تدوین راهکار و سیاست مناسب برای رشد و ارتقاء این هنر ارزشمند تلاش کنند تا گلستان که زمانی مهد تئاتر بود به جایگاه گذشته اش بازگردد.