اصفهان - کارگردان سینما گفت: امروزه نیاز به فیلم هایی درباره کودک محسوس است چراکه تکنولوژی در زندگی بشری رسوخ کرده است و سینما باید راه چاره ای در راستای فائق شدن براین موضوع پیدا کند.

به گزارش خبرنگار مهر، فیلم «اقیانوس پشت پنجره» از تولیدات جدید سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان و اولین تجربه فیلم بلند سینمایی بابک نبی زاده است که در سی و دومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان اکران شد؛ فیلمی که بارها وسط منتقدان با لفظ «فیلم شریف» یاد شد.

داستان «اقیانوس پشت پنجره» درباره نوجوانی است که در جزیره ای در جنوب کشور به همراه مادر و خواهرش زندگی می کند و با توجه به اینکه پدرش ۱۰۰ روز  است از سفر دریا برنگشته است تلاش می کند تا به عنوان مرد خانواده  چرخ زندگی را بچرخاند؛ بر این اساس به مادرش پیشنهاد می دهد بز نحیف‌شان را بفروشد و دوچرخه ای بخرد تا از طریق جذب گردشگران به گرداندن چرخ زندگی خانواده کمک کند.

مادر تن به خواسته برهان می دهد، بز را می فروشد و برای او دوچرخه ای می گیرد. برهان دوچرخه را آذین بندی می کند و با پخش موسیقی توریست های جزیره را شاد می کند که بهانه کسب و کارش این است که بیش از نیمی از مردم دنیا افسرده هستند و توریست ها برای شاد شدن در جزیره پول می دهند.

برهان با دوستانش لباس های محلی می پوشد و با رقص های محلی و پخش موسیقی پول خوبی به جیب می زند اما همیشه یک پای کار می لنگد جایی که دوچرخه  وی زیر گرفته می شود و دنیای آروزهای برهان بر سرش ویران می شود اما وی دست از تلاش برنمی دارد و فیلم تقابل امید و نا امیدی این نوجوان برای رسیدن به اهدافش و پافشاری برای رسیدن به خواسته ها و آزوهایش را به تصویر می کشد.

انتخاب «اقیانوس پشت پنجره» از میان ۴۰۰ فیلمنامه

فیلم نامه «اقیانوس پشت پنجره» در سال گذشته در جشنواره فیلم کودک و نوجوان از میان ۴۰۰ فیلمنامه برگزیده شده است و همین انگیزه سید جلال چاووشیان تهیه کننده فیلم را برای سرمایه گذاری بالا  برده است؛ انگیزه ای که در ابتدا با هزینه ۴۰۰ میلیون تومان تخمین زده می شود و در نهایت با یک میلیارد تومان به پایان می رسد.

کارگردان فیلم «اقیانوس پشت پنجره» در جمع خبرنگاران  اظهار داشت: دراین فیلم بنا براین شد که به نوجوانان گوشزد کنیم از آنچه دارند استفاده کنند؛ تمام هدف و پیام این فیلم براستقلال نوجوانان تاکید دارد، به طور مثال در سکانسی که ناخدا نزد مادر برهان می رود و عکس های پدر را جمع می کند می خواهد به نوجوانان بگوید«بر روی پای خود بایستید و منتظر نباشید».

با تقسیم بندی فیلمهای جشنواره به درباره کودک و برای کودک موافق نیستم

 بابک نبی زاده با اشاره به اینکه برای من مهم است که نظر خبرنگاران نوجوان را به عنوان تماشاگران تخصصی بدانم، ادامه داد: واژه هایی با عنوان فیلم برای کودک و درباره کودک مدتی است که در ادبیات سینمایی رایج شده که در اساس من موافق آن نیستم.

وی ادامه داد: به نظر من امروزه نیاز ما به فیلم هایی درباره کودک است زیرا تکنولوژی در زندگی رسوخ کرده است و سینما باید به سمتی برود که راه چاره ای پیدا کند که بتواند بر این مسئله فائق شود.

کارگردان فیلم «اقیانوس پشت پنجره» با تاکید بر اینکه تهیه کننده این فیلم با علم به این مطلب که این فیلم برای کودکان ساخته می شود برای ساخت آن سرمایه گذاری کرد، تاکید کرد: تمام هدف این تیم ساخت فیلمی درباره کودکان بود.

وی افزود: از آنجا که تحصیلکرده ادبیات نمایشی هستم سعی کردم از نمادها و استعاره ها در پیشبرد پیام فیلم بهره بگیرم.

نبی زاده: برای ساختن مستند و فیلم کوتاه مدام به جنوب کشور سفر کرده ام

نبی زاده در توضیح اینکه چرا مکان فیلم در جنوب کشور انتخاب شده است، تصریح کرد: با اینکه پول در جنوب کشور و جزایر بسیار در تردد است اما ساکنان آن و به ویژه بومیان آن منطقه در فقر زندگی می کنند؛ در حدود پنج سال گذشته برای ساختن مستند و فیلم کوتاه مدام به این بخش از کشور سفر می کردم و همواره دغدغه این را داشتم که برای نشان دادن زندگی این مردم فیلم بلندی بسازم.

می خواستم برای کودکان جزایر ایران فیلم بسازم

کارگردان فیلم «اقیانوس پشت پنجره» با اشاره به اینکه سالها می خواستم برای کودکان جزایر ایران فیلم بسازم و سرمایه گذاری پیدا نمی شد، بیان داشت: در این چندسال مدام توصیه شدم که نباید برای سینمای کودک فیلم ساخت، مخاطب ندارد و حمایتی در کار نیست، بهتر است سینمای کودک را رها کنی و به دنبال فیلمی با مضمون اجتماعی و با دو شخصیت سلبریتی باشی اما من دغدغه ام را دنبال کردم و خوشحالم که در سینمای کودک فیلم ساختم و شما هم پسندیدید.

به گزارش مهر، فیلم «اقیانوس پشت پنجره» نخستین حضور بین المللی خود را در سی و دومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان و با بازی درخشان محمد آزادی در نقش برهان تجربه می کند.

این فیلم اگرچه چند سکانس حذف شده دارد ولی باز هم طولانی است و تدوین مجدد می تواند این فیلم را در اکران عمومی موفق کند و انگیزه فیلم سازان را برای سرمایه گذاری در سینمای کودک تقویت بخشد.