فریدون حسن پور درباره اوضاع حال حاضر سینمای کودک به خبرنگار مهر گفت: "سینمای کودکی که وضع اکران آن مشخص نیست و فیلم ها بدون تبلیغ مناسب در بدترین شرایط زمانی اکران می شوند، مشخص است در موقعیت مناسبی نیست و چندان جدی گرفته نمی شود."
وی تاکید کرد: "وقتی صحبت از ساخت و تولید فیلم و سریال کودک می شود، بودجه ها محدود و جمع و جور است. در سینمای روز دنیا برعکس این شیوه عمل می شود و برای ایجاد جذابیت بهترین امکانات و هزینه ها به فیلم کودک تعلق می گیرد. نتیجه تولید فیلم کودک با هزینه پائین نمایش فیلم بدون مخاطب در سینماست. بنابراین سینماگر مجبور می شود در فیلم از دو تا بچه و چند کوچه و درخت استفاده کند که تبدیل به یک فیلم نحیف و بی حس و حال می شود، بچه ها هم با دیدن آن از هر چه فیلم و مجموعه کودک بیزار می شوند."
سازنده "تعطیلات تابستانی" درباره راهکار بازگشت سینمای کودک به دوران اوج گفت: "جدی گرفتن سینمای کودک از بالاترین مقام سینمایی و تمام اهالی سینما بهترین اقدام است. در زمینه های اجتماعی، جنگی و درام تعداد زیادی فیلم با حمایت مالی بالا تولید می شود. همیشه هم دغدغه تهاجم فرهنگی دشمن و شیوه مقابله با آن را داریم. در حالی که اولین طیف جامعه که در معرض آماج حملات قرار دارند کودکان هستند. با تولید فیلم های کودکانه با هویت ملی و ایرانی می توانیم کودکان را از دیدن آثار بی هویت و بعضاً مخرب خارجی منصرف کنیم."
حسن پور افزود: "تداوم این روند باعث دلسردی سینماگران کودک برای تولید فیلم کودک می شود. کما اینکه دو فیلم آخر من هم در ژانر سینمای بزرگسال بود. در حالی که تجربیات سینماگران کودک آسان به دست نیامده که مورد استفاده قرار نگیرد. تجربه های یک فیلمساز کودک با صرف وقت و هزینه فراوان به وجود می آید."
سازنده "وقتی همه خواب بودند" در پایان گفت: "در این شرایط برگزاری جشنواره فرصتی مغتنم برای ادامه حیات سینمای کودک و نوجوان و لازمه توجه به نیازهای بچه هاست. سال گذشته که جشنواره به دلایلی برگزار نشد تقریباً سینمای کودک به فراموشی سپرده شد. تغییر محل برگزاری جشنواره از جهتی می تواند مثبت باشد و باعث گسترش سینما و شناخت بهتر بجه های شهرهای مختلف کشور از تولیدات کودک شود. اصلاً تب و تاب برگزاری جشنواره باعث ایجاد انگیزه و شور و هیجان می شود، به شرطی که این تغییرات بر اساس کار کارشناسانه و ضابطه مند باشد."