اصفهان-مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: لازم است جمعیت عشایر برای گذراندن ییلاق در استان اصفهان از کوچ زودهنگام خودداری کنند.

منصور شیشه فروش در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به جمعیت عشایر ۵۳ هزار نفری استان اصفهان اظهار داشت: این جمعیت که بالغ بر ۹ هزار و ۶۰۰ خانوار است، عمدتاً شامل ۲۷ هزار نفر از ایل قشقایی و ۲۴ هزار نفر از ایل بختیاری و دو هزار نفر هم از عرب جرقویه را شامل می‌شود.

وی افزود: عشایری که از استان‌های فارس، بوشهر، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد آهنگ سفر به ییلاق را در استان اصفهان می‌نوازند، در دوازده گلوگاه در شهرستان‌های فریدونشهر و سمیرم غربالگری می‌شوند.

کوچ به وقت تقویم تعیین شده

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه شیوع کرونا تقویم کوچ این عشایر را به تعویق انداخت، تصریح کرد: عشایری که برای گذراندن ییلاق عازم اصفهان می‌شوند در ۳۰۰ کلونی مستقر خواهند شد.

وی بیان داشت: در اردیبهشت ماه هم عشایر جرقویه اصفهان برای گذراندن ییلاق عازم استان چهارمحال و بختیاری و شهرستان سمیرم می‌شوند.

شیشه فروش اشاره‌ای به یک میلیون رأس دام عشایر داشت و افزود: این عشایر با ییلاق در مراتع استان اصفهان تولیدات دامی، لبنی، عسل و صنایع دستی را به همراه دارند.

خسارت در کمین ییلاق زودهنگام

وی اضافه کرد: با توجه به مخاطرات جوی و شیوع کرونا تقویم کوچ این عشایر با تأخیر پانزده روزه و در اوایل خردادماه اعلام شده که تعدادی از این عشایر به شهرستان‌های سمیرم و فریدونشهر کوچ کردند که با سردی هوا و تگرگ مواجه شدند و خساراتی به آنها وارد شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با تاکید بر حضور عشایر طبق تقویم اعلام شده گفت: علاوه بر توزیع اقلام بهداشتی به عشایر در مبادی ورودی به اصفهان و در ۳۰۰ نقطه استقرار آنها پروتکل‌های بهداشتی رعایت خواهد شد.

وی اظهار داشت: نیروهای پاسگاه ثابت و گشت‌های سیار کنترل کوچ اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان به صورت شبانه روزی مانع از ورود زودهنگام دام به مراتع شده و اکیپ‌های گشت سیار به صورت روزانه با حضور در مراتع استان اصفهان همراه با اخذ تعهد و تشکیل جلسات در محل استقرار عشایر جهت جلوگیری از ورود و استقرار دامداران خارج از زمان فصل تعلیف در مراتع استان اصفهان اطلاع رسانی‌های لازم را به عمل آورده‌اند.