اراک- مدیرکل راه‌آهن اراک گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۰ هزار تن مواد پتروشیمی در قالب ۱۸۰ واگن از پتروشیمی شازند و کرمانشاه به خارج از کشور بارگیری شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا قربانی روز شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته دولت اظهار کرد: راه آهن اراک در پنج استان ایلام، لرستان، مرکزی، همدان و کرمانشاه در سه بخش مسافری، باری و عمرانی فعالیت دارد.

وی ادامه داد: راه‌آهن جمهوری اسلامی در واقع یک بنگاه اقتصادی است و تمامی ادارات کل موظفند با توجه به حوزه استحفاظی، درآمدزایی داشته باشند.

مدیر کل راه آهن اراک در خصوص عملکرد پنج ماهه راه‌آهن استان مرکزی اظهار کرد: امسال ۳۸۴ هزار تن بارگیری در حوزه استحفاظی انجام شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۷ درصد رشد را نشان می‌دهد.

قربانی افزود: میزان تن کیلومتر بار مبدا به مقصدی با ۲۹۱ میلیون تن کیلومتر، نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۲ درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به تخلیه ۱۳۱ هزار تن در پنج ماهه سال جاری عنوان کرد: این میزان بار تخلیه شده با رشد ۱۴۲ درصدی نسبت به مدت مشابه همراه بوده است.

مدیر کل راه آهن اراک گفت: امسال میزان بار حمل شده از نظر تن کیلومتر خالص، ۴۱۴ میلیون تن کیلومتر بوده که حاکی از رشد ۱۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ است.

قربانی با بیان اینکه در صدد افزایش میادین بارگیری هستیم، عنوان کرد: در این راستا دهکده لجستیک در ایستگاه باری کرمانشاه وجود دارد که محلی برای بارگیری کالاهای اساسی از جمله گندم، مواد نفتی و تبدیل دانه‌های روغن است و پس از ایستگاه سمنگان یکی از ایستگاه‌ها مهم بارگیری محسوب می‌شود.

وی با اشاره به توسعه ایستگاه سمنگان عنوان کرد: ایستگاه راه‌آهن سمنگان یکی از ایستگاه‌های حساس بشمار می‌رود و اگر برای آن مشکلی به وجود آید قطار به سمت اراک و شازند فرار می‌کند به همین دلیل نیازمند توسعه است که نقشه‌های آن تهیه و مورد تأیید کمیته فنی ایستگاه‌ها قرار گرفته است و در پی اخذ اعتبارات لازم هستیم.

مدیرکل راه آهن اراک گفت: نقشه‌های طرح توسعه ایستگاه راه‌آهن شازند با اشکالاتی مواجه بود و مورد بازبینی قرار گرفت. اگر کمیته فنی ایستگاه‌ها تأیید کند، در سال آینده انجام می‌شود.

قربانی ایجاد مرکز بارگیری در ایستگاه راهگرد را مهم برشمرد و گفت: در این ایستگاه در حال تهیه نقشه محل بارگیری هستیم.

وی در خصوص جایگاه راه آهن اراک در بین استان‌های کشور گفت: استان مرکزی در حال حاضر در بعد حمل و نقل جایگاه نهم کشور را در اختیار دارد که با ایجاد مرکز بارگیری راهگرد و مرکز بارگیری کرمانشاه، میزان حمل و نقل بار افزایش می‌یابد.

مدیر کل راه آهن اراک در خصوص صادرات صورت گرفته در پنج ماهه اخیر اظهار کرد: بخش صادرات از پتروشیمی شازند و کرمانشاه بوده است و ۱۸۰ واگن به ظرفیت ۱۰ هزار تن حاوی LAB از پتروشیمی کرمانشاه و مواد پتروشیمی از شازند به خارج از کشور بار گیری شده است.

وی افزود: ایستگاه راه‌آهن اراک باید بازسازی شود که در حال تهیه نقشه هستیم و با تصویب نقشه، بازسازی و توسعه ایستگاه انجام می‌گیرد که با توجه به تعداد قطارهای فعال، باید توسعه سالن‌ها اجرایی شود که اعتباری حدود سه میلیارد تومان نیاز دارد.

قربانی به آخرین اقدامات در خصوص اراک- مشهد اشاره کرد و گفت: روزانه شدن این قطار باعث سه برابری شدن تعداد مسافران شد و اخیراً رایزنی با شرکت قطار فدک (پنج ستاره) برای ارائه خدمات در اراک صورت گرفته و پنجم شهریورماه بهره‌برداری از آن آغاز می‌شود.

وی با اشاره به کاهش تعداد مسافران به دلیل شیوع ویروس کرونا در پنج ماهه اخیر، اظهار کرد: ظرفیت قطارها در راه‌آهن استان ۴۳۰ هزار نفر است اما به دلیل کرونا ۳۸ هزار نفر از آن استفاده کردند.