شیراز- رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور گفت: اتاق‌های بازرگانی به علت ارتباط مناسبی که با صنایع دارند تنها مرجعی اند که می‌توانند صلاحیت مهارت افراد را تأیید کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اوسط هاشمی ظهر دوشنبه در دیدار با فعالین اقتصادی استان فارس بیان کرد: یکی از ویژگی‌هایی که اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور دارند این است که ارتباط مستقیمی با عرصه تولید دارد در این راستا و به علت اینکه صنایع نیازمند افرادی هستند که باید دارای مهارت‌های ویژه‌ای باشند این اتاق بازرگانی‌ها هستند که می‌توانند صلاحیت مهارتی افراد را تأیید کنند.

وی ادامه داد: اصلی ترین سرمایه‌ای که در واحدهای اقتصادی وجود دارد نیروی انسانی است این در حالی است که اگر نیروی انسانی دارای ویژگی‌های مهارتی باشد بهره وری این افراد نیز افزایش خواهد یافت و می‌توان به اشتغال پایداری دست یافت که این اشتغال می‌تواند زمینه ساز رونق تولید شود.

هاشمی متذکر شد: سند راهبردی مهارت در استان فارس زمانی تعیین خواهد شد که این سند با حضور تمامی ارکان اقتصادی کشور و استان فارس تدوین و نوشته شود و در این خصوص اتاق بازرگانی نیز با توجه به ویژگی‌های ذاتی که در این نهاد وجود دارد باید نقش پررنگی در سند راهبردی استان فارس داشته باشند.

او افزود: یکی از اصلی‌ترین مولفه‌هایی که در میان فعالین اقتصادی استان فارس موج می‌زند توجه به اصول اساسی مهارت افزایی در میان کارکنان است از این اتاق بازرگانی استان فارس علاوه بر اینکه کارکردهای اجتماعی خود را دارد توانسته با قابلیت‌های سیاسی و اقتصادی که در فضای اقتصادی استان فارس ایجاد کرده تأثیر خود را در اقتصاد فارس نمایان کند.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: از جمله گلایه‌هایی که به مدیریت کلان کشور وارد است عدم استفاده از افرادی است که دارای مهارت‌های ویژه ای در سطح کشور هستند از این رو اگر مدیریت کلان کشور در میان مهارت آموزان توزیع می‌شد می‌توان به این مهم امیدوار بود که مدیریت کشور از وضعیت کنونی بهتر بود.

او افزود: این فرهنگ در جامعه بایستی تبیین گردد که حرکت جامعه به سمت مهارت آموزی به جای مدگرایی باشد از این رو اتاق بازرگانی نیز می‌تواند در این حوزه ورود کرده و با توجه به جایگاه اجتماعی که در جامعه دارد نقش مؤثری در ایجاد این فرهنگ داشته باشد.

او خاطرنشان کرد: هزینه‌های گزافی که در کشور صرف می‌شود باعث شده تا نتوانیم در مسیر درست توسعه قرار بگیرم تنها با ۴ هزار میلیارد تومان در کشور می‌توان تمامی مراکز مهارت آموزی را بهبود و به روزر سانی کرد این میزان اعتبار برابر با هزینه یک سال دور ریز نان در کشور است.

به اعتقاد این مدیر فعال در حوزه فنی و حرفه‌ای کشور نیاز به مهارت آموزی باید به صورت عمومی باشد و این در حالی است که افراد جامعه حاضر نیستند و روش‌های غلط خود را اصلاح کنند تا علاوه بر کاهش هزینه به درآمدهای بیشتری دست یابند.