خرم‌آباد- استفاده از انرژی خورشیدی برای تامین برق خانه‌ها، چند سالی است در دستور کار قرار گرفته و به گفته مسئولان لرستان امسال هزار و ۸۸۲ مگاوات ساعت برق از این طریق تولید شده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: روند رو به رشد استفاده از انرژی با افزایش جمعیت از یک‌سو و رشد نیازهای انسان از سوی دیگر موجب شده که بازخورد این رشد مصرف را در زمینهٔ افزایش آلودگی‌های زیست‌محیطی و همچنین از دست رفتن سرمایه‌های کشور در بخش انرژی و سوخت‌های فسیلی را ببینیم.

این در حالی است که کشورهای مختلف دنیا سال‌ها قبل استفاده از انرژی‌های نو مانند انرژی خورشیدی و بادی را در دستور کار قرار داده‌اند و البته در کشورمان نیز حرکت‌های خوبی در این زمینه صورت گرفته است که نیازمند توجه و سرمایه‌گذاری جدی‌تر است.

تأمین برق با استفاده از تابش خورشید

کشور ایران و استان لرستان با دارا بودن اقلیم‌های مختلف شاهد تعداد روزهای آفتابی زیادی در طول سال است، ظرفیتی که می‌تواند منجر به توسعه استفاده از انرژی خورشیدی در استان‌های مختلف کشور شود.

مطابق اظهارنظر کارشناسان ایران در کمربند تابش خورشید قرارگرفته و به همین علت میزان تابش خورشیدی در ایران بین ۱۸۰۰ تا ۲۲۰۰ کیلووات ساعت بر مترمربع در سال تخمین زده‌شده است که ظرفیتی کم‌نظیر برای تأمین انرژی محسوب می‌شود.

برق‌رسانی به روستاها و برخی جاذبه‌های گردشگری لرستان مانند دریاچه گهر به‌وسیله انرژی خورشیدی، استفاده از آبگرم کن‌های خورشیدی در شرکت پخش فرآورده‌های نفتی لرستان و دامنه اشترانکوه زیبا، تأمین برق خیابان انقلاب شهر خرم‌آباد به‌عنوان نخستین خیابان در کشور نمونه‌های استفاده از انرژی پاک در لرستان است که امید می‌رود این قدم‌ها هرچه بیشتر و با سرعت بیشتر برداشته شود.

امروز انرژی خورشیدی یکی از منابع تأمین انرژی رایگان، پاک و عاری از آلودگی‌های زیست‌محیطی محسوب شده و به همین دلیل بسیاری از کشورهای دنیا برای استفاده از این انرژی نو سرمایه‌گذاری‌های کلانی کرده‌اند که به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاری‌ها در این زمینه کشورمان نیز باید افزایش یابد.

تولید بیش از ۱۰۰۰ مگاوات ساعت برق از نور خورشید

فریدون خودنیا مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان در این رابطه با بیان اینکه با نصب ۸۶ واحد تولید انرژی خورشیدی خانگی، هزار و ۸۸۲ مگاوات ساعت برق تا دی ماه امسال تولید و به شبکه برق تزریق شده است.

وی، اظهار داشت: ۷۱۳.۵ کیلو وات ظرفیت نصب شده در استان است که از ۸۶ واحد تولید انرژی خورشیدی این میزان تولید و در اختیار شبکه سراسری قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان، گفت: با توجه به این میزان تولید، از انتشار ۱۲۰۴۵۳۲ کیلو گرم گاز گلخانه‌ای و هدر رفت ۴۱۴۰۵۸ لیتر آب جلوگیری شده است و همچنین از مصرف ۵۲۶۹۸۳ متر مکعب گاز صرفه جویی شده است.

خودنیا با اشاره به اینکه تعداد روزهای آفتابی در لرستان حدود ۳۰۰ روز است، اظهار داشت: استفاده از ظرفیت نیروگاههای خورشیدی علاوه بر پاک ماندن محیط زیست از هدر رفت سوخت‌های فسیلی به عنوان یک منبع مهم تولید انرژی خدادادی جلوگیری می‌شود.

تضمین خرید برق تولیدی تا ۲۰ سال

وی با بیان اینکه برای خرید برق تولید شده از این نوع نیروگاه‌ها تضمین ۲۰ ساله وجود دارد، گفت: هر دو ماه یک بار درآمد حاصل از نصب این نیرو گاه‌های پراکنده به حساب آنها واریز می‌شود و با توجه به اینکه طول عمر مفید این پنل ها بیش از ۲۰ سال است، می‌تواند منبع درآمد بسیار خوبی برای مشترکینی باشد که با یک سرمایه گذاری کم، سودی تضمینی خوبی دریافت کنند.

وی به برخی از مزایای استفاده از پنل‌های خورشیدی اشاره کرد و گفت: حفظ محیط زیست عدم ایجاد آلودگی، طول عمر مفید بالا (بیش از ۲۰ سال)، قابلیت اطمینان بالا به دلیل نداشتن بخش‌های متحرک مکانیکی، عدم مصرف سوخت و آب، کاربرد پدافند غیرعامل در صنعت برق، اشتغالزایی، سهولت در نصب و راه اندازی در اکثر نقاط و همچنین بی نیازی به تجهیزات پیچیده و نیروی انسانی متخصص و کاهش تلفات و پیک شبکه‌های انتقال برق از جمله این مزایا است.