بیرجند- رایزنی برای انتخاب شهردار بیرجند و موضوع گلایه مردم از برخی ساختمان‌سازی های چند طبقه‌ای و خارج از قاعده در جلسه شورای شهر بیرجند مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا محمودی‌راد صبح دوشنبه در جلسه شورای شهر بیرجند اظهار کرد: در حال حاضر اولویت اعضای شورای شهر بررسی کاندیداها برای شهرداری شهر بیرجند است که بر اساس تجربه، سابقه و تخصص افراد این موضوع در حال پیگیری است.

رئیس شورای شهر بیرجند بیان‌کرد: اصل موضوع ساختمان‌سازی‌های چندطبقه‌ای در دست شورای شهر و شهرداری نیست، بلکه مسکن و شهرسازی باید این موضوع را مدیریت کند و ما نیز می‌توانیم پیشنهاداتی داشته و به مسکن و شهرسازی ارائه کنیم.

محمودی‌راد افزود: در کمیسیون ماده ۱۰۰ نیز نماینده وزارت کشور، نماینده دادگستری و نماینده شورای شهر وجود دارد ولی رأی نهایی را قاضی می‌دهد.

ساختمان سازی‌های چند طبقه و گلایه مردم

حجت‌الاسلام مهدی عبدالرزاق، عضو شورای شهر بیرجند نیز در این جلسه اظهار کرد: به نظر من موضوع ساختمان‌سازی‌های چند طبقهِ خارج از قاعده از دست ما خارج شده و گلایه‌های مردم را به وجود آورده است.

وی افزود: مردم این گلایه را دارند که حریم خانه آنها با این ساختمان‌سازی‌های چند طبقه‌ای ِ خارج از قاعده حفظ نمی‌شود و در معرض دید همسایگان قرار داشته و آرامش آنان را از بین می‌برد.

این عضو شورای شهر بیرجند با اشاره به اینکه در بسیاری از نقاط شهر و در کوچه‌های بسیار کم عرض و نامتناسب با محیط، ساختمان‌های ۵-۶ طبقه ساخته شده است، گفت: در این حوزه باید تدبیری اندیشیده شود.

عبدالرزاق گفت: علاوه بر کمیسیون عمران، به نظر می‌رسد کمیسیون فرهنگی مجلس نیز با توجه به مباحث فرهنگی مرتبط با این موضوع نیز باید ورود پیدا کند و مردم نمی‌دانند گلایه‌های خود در این حوزه را باید به چه کسی بگویند تا حل شود.

وی یادآور شد: در مرحله صدور پروانه نیز این مسئله، موقعیت جغرافیایی برای دادن مجوز برای چند طبقه سازی و موضوع شکایت و گلایه همسایگان باید مد نظر قرار گیرد.

رضا حسنی صفت عضو دیگر شورای شهر بیرجند نیز در این جلسه بیان‌کرد: گاه فردی زمینی و یا خانه‌ای در گوشه‌ای از شهر دارد و خود در محله دیگری ساکن است و بعد از مدتی که مراجعت می‌کنند، در می‌یابد که همسایگان در کنار خانه و یا زمین او چند طبقه ساخته‌اند و فرصت شکایت نیز از بین رفته است.

یک پیشنهاد عضو شورای شهر

وی یادآور شد: به نظر می‌رسد که مردم همانطور که برای سفر، خانه و زندگی خود را به همسایگان می‌سپارند، اگر زمین و یا خانه‌ای دارند و خود در محل دیگری ساکن هستند، به همسایگان خود بسپارند که در صورت برج سازی و ساختمان سازی چند طبقه‌ای در کنار زمین و یا خانه‌شان به آنان اطلاع دهد.

این عضو شورای شهر بیرجند گفت: این مسئله از آنجا حائز اهمیت است که در اینگونه ساختمان‌سازی اگر شاکی وجود نداشته باشد، موضوع تبدیل به جریمه می‌شود و بعد از یک بازه زمانی رأی قطعی خواهد بود.

رضا یزدان شناس، عضو دیگر شورای شهر بیرجند نیز در این جلسه گفت: در بسیاری از کشورهای توسعه یافته نیز اینگونه نیست که در همه مناطق شهری ساختمان‌سازی‌های چند طبقه‌ای و برج سازی وجود داشته باشد.

بافت سنتی در شهرسازی حفظ شود

وی افزود: معمولاً برای برخی از نقاط شهر مجوز برای ساخت ساختمان چند طبقه‌ای داده می‌شود و بقیه شهر همان سبک معماری بومی و سنتی را حفظ می‌کنند.

یزدان‌شناس یادآور شد: ما نیز در ساختمان‌سازی‌ها باید معماری بومی و سنتی و مسائل فرهنگی مرتبط با آن را مد نظر قرار دهیم و کمیسیون‌های مربوطه باید در این زمینه ورود پیدا کنند.

همچنین در این جلسه از خبرنگاران فعال در اطلاع رسانی مسائل حوزه شورای شهر تجلیل و قدردانی شد.