استاد حوزه و دانشگاه گفت: شناختن عمل صالح از غیر صالح را میدان و شرایط و موقعیت معلوم می‌کند. گفتیم مرزداری یک جایی سالم و یکجایی ناسالم است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محسن قنبریان استاد حوزه و دانشگاه در مراسم عزاداری فاطمیه در مسجد دانشگاه شریف با اشاره به ارتباط عقیده و عمل و چگونگی انجام عمل احسن اظهار داشت: ما باید در کنار عقیده و باور به عمل اصالت بدهیم و این دو از هم جدا نیستند. حقیقتی واحد هستند که در قلب انسان طوری بروز می‌کنند که اسم آن باور می‌شود و در جوارح جوری می‌نشیند که نامش عمل می‌شود، اگر از هم جدا شوند هر دو از بین می‌روند. ما عادتی به چیزی داریم فکر می‌کنیم اعتقاد داریم در زمان بلا یا سراشیبی قبر یا فتنه‌ها اما می‌بینیم که این اعتقاد دیگر نیست چون در عمل به کار نیامده. تنها جایی که می‌شود از عقیده آزمایش گرفت در بزنگاه عمل و در تعهدهای عینی جامعه است. اگر در زمان تعهدها دیدیم اعتقاد کم شد انقدری که نیست، احتمالاً از دستش داده ایم.

وی با بیان اینکه هر عملی هم صالح نیست افزود: شناختن عمل صالح از غیر صالح را میدان و شرایط و موقعیت معلوم می‌کند. گفتیم مرزداری یک جایی سالم و یکجایی ناسالم است. جایی که حضرت امیر به صفین می‌رود و تو می‌خواهی مرزداری کنی اشکال دارد اما کیان مسلمین که به خطر بیفتد و تو مرزداری کنی کار درستی کردی. خدمت به یک سلطان و حاکم جائر و غاصب بد است، حتی در مسجد ساختن، اما اگر مرزداری و جهاد دفاعی است اشکال ندارد. خود امام سجاد (ع) هم سربازان بنی امیه که مرزداری می‌کردند را دعا می‌کرد، همان مرزدار اگر پلیس شهر می‌شد نفرین می‌کرد.

کشته شدگان در جهاد دفاعی از یاران اباعبدالله هستند

قنبریان با اشاره به شرایط امروز گفت: امروز که در شرایط دفاعی هستیم کاشف الغطا گفت کشته شده در دفاع همنشین اباعبدالله است. الان مسئله فلسطین و لبنان همین است و کسی که آنان را کمک کند در جهاد دفاعی است و حتی اگر در ذیل خلیفه جور، بود کارش درست است.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: گاهی این عمل توجه به حضور خداوند است و فرد به خاطر اینکه یادش نرود تسبیحی دست می‌گیرد و ذکری می‌گوید. آدم‌هایی که از باورشان عمل می‌گیرند به دنبال عمل صالح گرفتن هستند. آیه ۱۷۲ تا ۱۷۴ آل عمران می‌گوید کسانی که خدا و رسولش را اجابت کردند در حالی که سختی دیدند و زخمی شده بودند، عمل صالح انجام داده اند. ماجرا از این قرار بود یک روز بعد از جنگ احد پیامبر پیغام فرستاد همه رزمنده‌های احد و حتی زخمی‌ها برای شناسایی دشمن بیایند، جبرئیل به پیامبر خبر داده بود که دشمن در حال آرایش دوباره است و باید به سمت دشمن بروی. در این میان فقط یک قبیله ۴۰ زخمی داشت. در ادامه آیه می‌گوید اجر عظیم برای کسانی است که «احسن منهم» و برای همه نیست.

وی ادامه داد: وقتی مسلمانان به آنجا رفتند و مشرکان هم در حال آمدن بودند، تهدیدهای نظامی شروع شد و ابوسفیان اطلاع داد نسل مسلمانان را منقرض می‌کنم. آیه دیگری نازل شد و در آیه ۱۰۴ سوره نساء آمد که سستی نکنید و در تعقیب دشمن مأیوس نشوید و در تعقیب اینها ضعف نشان ندهید، اگر زخمی و دچار درد شدید آنها هم این اتفاق برایشان افتاده است. شما رجوعی به خدا دارید که آنها این را هم ندارند. خواندن آیات احد برای همه مسؤولان و تصمیم گیرندگان هر صبح واجب است. احسن عمل اینجا برای کسانی است که نترسیدند و وقتی تهدید دیدند ایمانشان افزایش یافت.

وی در توضیح دیگری بیان کرد: نماز عمل صالح است ولی همه آن را احسن نمی‌خوانند، یکی انقدر خمیازه می‌کشد که ملائکه هم خسته می‌شوند، یکی هم نمازی می‌خواند که باید آن را دید. در نماز وقتی خدا را حاضر می‌بینی می‌شکنی و در جنگ وقتی خدا را حاضر می‌بینی احساس می‌کنی خیلی مرد شدی و ایمانت فزونی یافته.

قنبریان در ادامه گفت: در سوره یونس خداوند می‌گوید کسانی که عمل احسن انجام می دهند از حسنی به آنان می‌دهیم، برخی گفته اند این حسنی یعنی بهشت، برخی گفته اند وجه پروردگار را می‌بینند، برخی گفته اند حتی در این دنیا هم خدا پاداش می‌دهد. در روایات هست که اگر عمل صالح احسن انجام دادید هیچ گاه صورتتان گرسنگی و فقر و ذلت و سختی نمی بیند.

سه درجه تقوا برای انجام عمل احسن

این استاد حوزه در ادامه بیان کرد: فرایند رسیدن عملی به عمل احسن در آیه ۹۳ سوره مائده آمده است. سه تقوا می‌خواهد، اینکه علمت را تبدیل به تقوا کنی، به قلبت حرفی که درست است را بنشانی، اگر خدا و ولی ای هست، اگر امیرالمومنین (ع) امام بر حق است باید به قلبت برسانی، تقوای دوم به عمل برسانی و امتدادش را پاس بداری، فقط برای غدیر ریسه روشن نکنی که البته این کار خوب است، اما امتداد ولایت امیرالمومنین (ع) را با کنش‌های خود نشان دهی، در ادامه اگر ترسی از دلت داری این را به احسن تبدیل کن و از خدا بترس.

وی همچنین اشاره کرد: عزاداری برای سیدالشهدا احسن‌ترین مستحبات است. آیت الله مطهری می‌گوید اگر دوره ات دوره تاسی نیست، دوره امام سجاد (ع) امام صادق (ع) است، بهترین راه انتقال فرهنگ اهل بیت همین نوحه‌ها و انتقال فرهنگ عاشورایی است اما اگر وقتی است که باید تاسی به حسین بن علی (ع) کنی اما فقط نشستی و گریه کردی، این انحراف است. برخی تشییع را تهدید می‌کنند، فقط در کربلا قمه می‌زنند، اگر قمه زنی یا علی، جای دیگر هم نشان بده. اینجا عمل احسن می‌شود که در معرکه روضه بخوانی و گریه کنی.

قنبریان همچنین بیان کرد: اولین روضه و نوحه‌ای که برای معصومی خوانده شده روضه‌های حضرت زهرا (س) برای پیامبر است که می‌گوید بعد از تو حزن و اشک مونس من شده اما من با این اشک در حال مبارزه هستم.