معاون سینمایی وزیر ارشاد صبح امروز در مراسم افتتاح نخستین همایش ملی انیمیشن ایران در دانشکده صدا و سیما خیال‌انگیزی، حقیقت‌گرایی، امیدآفرینی، اخلاقگرایی و قصه‌گویی را از مهمترین عناصر معرف انیمیشن ملی نامید.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا جعفری جلوه در این مراسم گفت: "حرکت در چرخه بین‌المللی، تجارت واقعی و فراگیر، تولید و عرضه، پاسخ به نیازهای ملی و جهانی، تلفیق هنر و صنعت با در نظر گرفتن هویت‌گرایی اصیل مبتنی بر آداب انسانی از مواردی است که می‌تواند در تعریف انیمیشن ملی گنجانده شود. اما همه این موارد زمانی به نتیجه می‌رسد که کنار هم قرار گیرد."

وی در تشریح مولفه‌های اصلی انیمیشن ملی گفت: "از نظر من با توجه به تعاریفی که از انیمشین ملی یاد کردیم، مکتب انیمیشن ایران می‌تواند در کنار مکاتب زاگرب در اروپا، هانگو در شرق دور و دیزنی در غرب به عنوان مکتب چهارم شناخته شود، زیرا پشتوانه پنجهزار ساله تاریخی و کشف اولین آثار تصویری ثابت گواه نبوغ این قوم تمدنساز برای ثبات این مسئله است."

مهدی رحیمیان هم با تقدیر از مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و مدیریت دانشکده صدا و سیما در برگزاری همایش ملی انیمیشن گفت: "دانشکده صدا و سیما به عنوان اولین دانشکده‌ای که تدریس شاخه هنری انیمیشن را در ایران آغاز کرده افتخار دارد با برگزاری این همایش ضروری میزبان هنرمندان و استادانی باشد که تاکنون خدماتی ارزنده در این عرصه داشته‌اند."

معاون دانشکده صدا و سیما با اشاره به پیشرفت صنعت / هنر انیمیشن در دنیا و ایران افزود: "شناخت بنیادهای نظری انیمیشن با تکیه بر ارزش‌های جامعه از مهمترین نکاتی است که دانشکده صدا و سیما به عنوان تامین‌کننده نیروی انسانی گسترده‌ترین رسانه کشور تلاش دارد با تکیه بر فناوری‌های نوین و توانمندی‌های دانشجویان برای ارتقاء این هنر گام‌هایی موثر بردارد."

اکبر عالمی دبیر نخستین همایش ملی انیمیشن هم در سخنانی با تاکید بر لزوم توجه بیشتر به مقوله انیمیشن در کشور تصریح کرد: "برای رسیدن به تولید انبوه جهانی در زمینه انیمیشن باید جهانی فکر و داخلی عمل کنیم. ضمن اینکه در کنار توجه به این مسئله مهم به تولید مدیر در زمینه‌های مختلف هنری، بودجه، زمان و بهره‌برداری با تکیه بر ترویج فرهنگ کار گروهی نیاز داریم."

این مدرس برجسته سینما و تلویزیون در ادامه با اشاره به پیشرفت خوب دانشگاهها و مراکز آموزش انیمیشن در ایران افزود: "ارتقاء انیمیشن ایرانی منوط به استفاده خام از طرح‌های اسلیمی، شال دور کمر، جلیقه، کلاه نمدی و امثال اینها نیست، بلکه توجه به ذات و باطن هویت ملی مهمترین اصلی است که باید به آن توجه کرد."

عالمی با تاکید بر گسترش فرهنگ کار گروهی در انیمیشن و پرهیز از عوام‌زدگی در تولید آثار، این دو عنصر را از مهمترین راههای پیشرفت در انیمیشن دانست و گفت: "اگر با در نظر گرفتن این عناصر و همچنین تجربه‌اندوزی از غفلت‌های گذشته دست به خلق آثر بزنیم می‌توانیم در بهترین موقعیت‌هایی قرار بگیریم که کشورهای دیگر به راحتی نمی‌توانند به آن دست پیدا کنند."

دبیر نخستین همایش ملی انیمیشن با انتقاد از کمبود تکنیسین در عرصه انیمیشن افزود: "در حاضر ما فقط به پرورش کارگردان انیمیشن فکر می‌کنیم، در حالی که علاوه بر این باید به پرورش تکنسین انیمیشن نیز توجه کنیم. این در حالی است که وجود مراکزی چون هنرستان صدا و سیما کافی نیست و باید تعداد بیشتری از این مراکز باشند تا ما شاهد تربیت تکنیسین نیز باشیم."

وی خاطرنشان ساخت: "خلق یک فیلم انیمیشن مستلزم رعایت اصولی در کارگردانی است که صبر یکی از مهمترین انهاست و هر کارگردانی که نتواند به این مهم دست پیدا کند، نمی‌تواند مدعی حضور در جامعه انیمیشن باشد. البته داشتن مدیریت و یک گروه تولید خوب می‌تواند معیار دیگر خلق آثار ماندگار در عرصه انیمیشن باشد."

در ادامه نخستین همایش ملی انیمیشن اسفندیار احمدیه هنرمند برجسته انیمیشن درباره انیمیشن مدرن و انیمیشن سنتی سخنرانی کرد. این همایش به مدت دو روز در دانشکده صدا و سیما ادامه دارد.