رئیس حوزه هنری ابراز امیدواری کرد توجه به استعدادهای عرصه هنر ـ صنعت انیمیشن زمینه‌ساز حضور هنرمندان ایران در بازارهای جهانی باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن بنیانیان درباره موفقیت انیمیشن "شکرستان" در جشنواره پویانمایی تهران و جشن خانه سینما گفت: بخشی از این موفقیت متعلق به هنرمندان است که در مراجعه به داستان‌های کهن ایرانی ابتکار و خلاقیت به خرج داده‌اند. ما داستان‌هایی داریم که با روح و روان فرهنگ ایرانی سریع ارتباط برقرار می‌کند و کمتر به شکل حرفه‌ای سراغشان رفته‌ایم.

رئیس حوزه هنری با قدردانی از هنرمندانی که در طراحی شکلی و استفاده از تاریخ کهن و ذخایر فرهنگی خودمان نهایت دقت و خلاقیت را به کار برده‌اند، گفت: به طور معمول در دستگاههای فرهنگی و هنری مدیر باید فضا را برای هنرمندان فراهم کند تا هنرمندان بتوانند کار حرفه‌ای ارایه کنند و این مهمترین نقش یک مدیر هنری است.

وی درباره نقش مدیریت در موفقیت "شکرستان" گفت: گرچه با یک کار خاص نمی‌شود قضاوت‌ کلی و دایمی کرد، با این حال "شکرستان" تاکنون بسیار موفق بوده و به طور حتم مرکز مطالعات و تولیدات انیمیشن حوزه هنری در این دستاوردها نقشی بسزا داشته است.

بنیانیان درباره توجه ویژه حوزه هنری به تولید انیمیشن‌های کیفی گفت:  این توجه چند دلیل دارد، یکی اینکه در تولیدات انیمیشن خیلی از محدودیت‌هایی که به دلیل فرهنگ خاصمان در سینما داریم کاهش پیدا می‌کند و دوم اینکه انیمیشن در ظاهر برای کودکان است ولی در عمل کودک، میانسال و بزرگسال ندارد و اگر انیمیشن کیفی تولید شود همه اقشار مخاطب آن هستند.

وی تصریح کرد: در حالی که مدیریت و کارگردانی فیلم‌های بلند سینما در تهران متمرکز شده، اما در انیمیشن می‌تواند بخش اعظم کار در استان‌های مختلف توزیع شود و همه هنرمندان کشور در رشد و شکوفایی آن نقش پیدا کنند. ضمن اینکه این هنر صنعت می‌تواند زمینه‌ساز حضور هنرمندان ایران در بازارهای جهانی باشد.

رئیس حوزه هنری با تاکید بر اینکه باید برای نیروی وسیعی که در دانشگاههای هنری تربیت می‌شوند بازار کار ایجاد شود و مدیران ستادی باید برای بکارگیری این سرمایه‌های انسانی تدابیر لازم را اتخاذ کنند، ادامه داد: انیمیشن چون امکان فراوانی برای صادارت به دنیا دارد باید یکی از مهمترین تدابیر مدیران در این زمینه باشد و به عنوان یکی از مزیت‌های ایران به آن نگاه کنند.

بنیانیان با ابراز تاسف از اینکه داشته‌های فرهنگی و تاثیرات اقتصادی آنها به دلیل درآمدهای نفتی ناشناخته مانده تصریح کرد: وقتی وارد فرهنگ می‌شویم باید با تبلیغ، کالای هنری را که حاصل اندیشه و خلاقیت است بفروشیم. در حالی که در صنعت باید معدن و نفت را مصرف و طبیعت را نابود کنند تا درآمد کسب شود.

وی درباره افق مورد نظر این برنامه گفت: با این برنامه‌ریزی و مدیریت کارآمد در مرکز انیمیشن امیدواریم در فاز اول یکسری از کارهای هنرمندان استان‌ها در حد شبکه‌های تلویزیونی محلی تولید شود و بعد به شبکه‌های سراسری راه یابد. به طور طبیعی در این میان تعدادی هم برای صادرات آماده و ضمن معرفی هنرمندان کشور، بازار کار دایمی نیز برای آنها ایجاد می‌شود.