مجموعه برنامه سينما چهار بيش از آنكه يك برنامه هنري باشد، يك برنامه كاملا" سياسي به شمار مي رود.

احمد طالبي نژاد، منتقد و نويسنده با سابقه سينمايي درباره كيفيت مجموعه برنامه سينما چهار به خبرنگار تلويزيوني "مهر"  گفت:   اين برنامه مي توانست بسيار قابل توجه و مخاطب پسند باشد. اما به جاي اينكه برنامه هنري باشد، قرباني نگاه سياسي دست اندركاران آن شده است.  شركت كنندگان در اين برنامه همه چيز را سياسي مي بينند و از يك محصول هنري كاملا"  شايسته، يك  اثر سياسي مي سازند. اصولا" در اين برنامه نقد بيطرفانه اي از فيلم ها نمي شود و در همه چيز يك نگاه خاص وجود دارد.
وي در ادامه خاطر نشان ساخت:  من از تهيه كننده برنامه اين سوال را دارم كه آيا مي خواسته يك برنامه سياسي ارايه دهد يا به دنبال توليد يك برنامه هنري بوده است كه در نهايت به آشتي مخاطب با سينما منجر شود؟!  براي نمونه در يكي از قسمت هاي همين مجموعه برنامه، فيلم سينمايي " روز هشتم " پخش شد كه  اثري زيبا و قابل تامل به شمار مي رود. اما در عمل فيلم  قرباني نقد مهمان برنامه ( ترقي جاه ) مي شود كه با فلسفه بافي ها و نقد سياسي غير منطقي خود، فيلم را تبديل به يك معجون دوست نداشتني و غير قابل قبول مي كند.
طالبي نژاد درباره سطح كيفي فيلم هاي سينمايي كه از اين برنامه پخش شد، گفت :  به طور كلي فيلم هاي خوب و با كيفيتي از برنامه پخش شد  كه  مخاطب مي توانست از ميان آنها مطالب مفيد بسياري را به دست  بياورد. ولي نگاه سياسي توليد كنندگان برنامه و كارشناساني كه به برنامه دعوت مي شوند، فهم مخاطب را هم زير سوال مي برد.
اين منتقد در مورد اينكه سينما چهار در پخش فيلم ها از روند مشخصي برخوردار نبود، افزود:  به عقيده من تنوع موجود در ميان فيلم هايي كه از اين برنامه پخش شد، از جهاتي لازم و مفيد است. بايد در نظر داشته باشيم برنامه در جامعه اي پخش مي شود كه بيشتر افراد آن از فرهنگ سينمايي برخوردار نيستند. يعني تماشاگران عادت ندارند به سينما بروند يا فيلم هاي تاريخ سينما را به طور مرتب تماشا كنند. اينكه برنامه بخواهد فيلم هايي را بر مبناي ژانر يا تئوري مولف پخش كند، مطلب پسنديده اي است. اما تنوع بيشتر در پخش فيلم هاي سينمايي به جذب مخاطب كمك مي كند.
وي اضافه كرد:  آنچه كه برنامه سينما چهار را دچار مشكل كرده است، فيلم هاي به نمايش درآمده در آن نيست. بلكه  سانسوري هاي بي حدي است كه روي فيلم ها اعمال مي شود و گاهي ماهيت فيلم را تغيير مي دهد. همچنين تحليل هاي ضد و نقيض برنامه را تهديد مي كند. به عقيده من  اين برنامه نتوانست به شكل شايسته اي  با مخاطب ارتباط برقرار كند. يكي از سوال هايي كه در ذهن مخاطب سينما چهار مطرح مي شود  اين است كه  كارشناسان برنامه چه كساني هستند و پيش از اين چه فعاليت هايي داشته اند.  به خصوص اينكه سينما چهار از نظر پخش، زمان پر بيننده و بسيار مناسبي را در اختيار دارد.