تئاتر يك ابزار فرهنگي است كه در دست دولت است و دولت وظيفه دارد به اين حرفه به گونه اي بپردازد كه تبديل به شغل شود .

به گزارش خبرنگار تئاتر "مهر"،پري صابري كه روز گذشته در نشست بررسي جايگاه كارگردان حرفه اي در تئاتر،  سخن مي گفت با اشاره به اين مطلب پس از ارائه تعاريفي ابتدايي از تئاترو ريشه آييني آن بر اساس منابع تاريخ تئاتر گفت: تئاتر نمايش بزك شده تقواها و شرارتها است .
 اين كارگردان  در ادامه سخنان خود با اشاره  به اين كه در تئاتر "حرفه اي بودن " معنا دارد، متذكر شد: شما وقتي وارد يك شغل مي شويد از طريق آن سفره خود را پر مي كنيد اما در كشور ما متأسفانه ما هنرمندان تئاتر نمي توانيم به تئاتر به عنوان يك شغل نگاه كنيم. هنر عشق است اما حرفه هم است .
وي در تعريف كارگردان حرفه اي گفت: كارگردان حرفه اي كسي است كه مي تواند چراغ خاموش يك متن را زنده كند مانند نوازنده اي كه ويولن مي زند و شنودگان خود را تصرف مي كند و با آنها ارتباط برقرار مي كند.كارگردان حرفه اي كسي است كه با استفاده از حداكثر امكانات موجود كار مي كند .
صابري تئاتر را يكي از بزرگترين حرفه هاي فرهنگي كشور دانست و افزود: هنر تئاتر بسيار اهميت دارد وهنر خطرناكي است چون ممكن است بد آموزي داشته باشد. جامعه بايد پس از پر كردن شكم معيشتي افرادش به پر كردن شكم فرهنگي آنها بپردازد. فرهنگ ضرورت جامعه است  به نظر من هنر در جامعه مهم است . تئاتر نيز به عنوان يك هنر مي تواند در رشد شعور اجتماعي مردم نقش زيادي داشته باشد .
در ادامه اين جلسه "پيشه گر" يكي از اعضاي انجمن كارگردانان از پري صابري خواست تا تئاتر امروز ايران را از نظر روانشناسي و جامعه شناسي مورد ارزيابي قرار دهد ، صابري توضيح داد:  فرهنگ هر كشوري معرف آن كشور است من گاهي مي شنوم كه هنرمندان ما مي گويند ما تئاتر نداريم كه از اين جمله آزرده مي شوم چگونه ممكن است يك كشوربا سابقه تاريخي 2 هزار ساله تئاتر نداشته باشد؟ به نظر من بايد خودمان را بشناسيم ، فرهنگ ومقام خود را بشناسيم . من اصلا قبول ندارم كه تئاتر نداريم و در ايران نمي شود تئاتر كاركرد. 
وي افزود: چرا سينماي ما اكنون در سطح جهان مطرح است چون حرفي براي گفتن دارد پس تئاتر ما نيز اگر حرفي براي گفتن داشته باشد مي تواند  جهاني شود.
پيشه گر نيز معترضانه  تأكيد كرد:  بايد در اين گونه نشست ها به فكر راه حل بود نه طرح مشكلات؟  و صابري  پاسخ داد: من با بخشي از سخنان شما موافقم  اما طي اين سالها كه خودم كار كرده ام هرگز از مشكلات نترسيده ام  جلو رفته ام با آن كه خيلي وقتها به خاطر پرداختن من به موضوعات تاريخي و فرهنگي ادبيات كهن مورد سرزنش بوده ام اما بازهم ادامه داده ام .
صابري همچنين  با تاكيد بر اين كه وجود تشكيلاتي چون خانه تئاتر در تئاتر بسيار اهميت دارد تصريح كرد: خانه تئاتر فقط يك اسم نيست ومجبور است به تعهدات و وظايف خود عمل كند. ما در همين نشست ها است كه يك ديگر را مي شناسيم اگر صنفي درست را تشكيل  بدهيم صنف از حقوق مادفاع مي كند.
درويش نژاد يكي ديگر از اعضاي انجمن كارگردانان با اشاره به هنرمندان اداره تئاتر متذكر شد: اكنون دولت با پرداخت حقوق و بازنشتگي به ابن هنرمندان از آنها حمايت مي كند اما چگونه است  كه اين گروه نيز بعد از مدتها به نتيجه اي نرسيد و جذب سينما و تلويزيون شد؟  ما با برگزاري نشست و ارائه تعاريف تئاتر توسط خانم صابري و علي رفيعي  نتيجه مطلوبي نمي گيريم ؟ سئوال اصلي اين است كه چرا تئاتر اتفاق نمي افتد؟
صابري تاكيد كرد كه تربيت كارمند تئاتر مورد نظرش نبوده و كارمند بودن هنرمند مر گ تئاتر را در پي دارد .
"محمد برومند " يكي ديگر از اعضاي انجمن كارگردانان نيز با انتقاد به شكل برگزاري اين نشست ها گفت: با هم تعارف نداريم دولت خواهان تئاتر نيست و ماتئاتر نداريم واگر تئاتر هم اكنون زنده است به خاطرفعاليت خبر نگاران مطبوعات است تئاتري كه در تهران تنها شبي هزار نفر تماشاگردارد ، بون شك وضعيت اسف بار و فاجعه برانگيزي دارد. تئاتر با تماشاگر زنده است .ما براي جذب تماشاگر چه كرده ايم؟ چرا انجمن كارگردانان خود به فكر راه اندازي تئاتر خوب نيست؟چگونه است كه شخصي كه تا ديروز با مقوله تئاتر آشنا نبوده و درراديو كار مي كرده امروز مي آيد مي شود رئيس تئاتر ؟
صابري پاسخ داد: صحبت هاي شما فقط يك درد و دل غم انگيز است بايد ديد در چه شرايط داريم تئاتر كار مي كنيم به هيچ وجه نمي توان با تئاتر  خودكفا شد. تئاتر خصوصي هم مجبور است براي ور شكست نشدن از دولت سوبسيد بگيرد .
وي به توضيح در باره تئاتر خصوصي فرانسه پرداخت و وضعيت تئاتر ايران را با آن مقايسه كرد.
برومند نيز افزود: كارگرداناني چون شما از طريق اعتبارشان با مر كز قرارداد مي بندند اما كارگردانان جوان چه؟ تئاتر شهر طي سالهاي اخير دست افراد مشخصي بوده است؟
صابري اين مشكل را ناشي از برنامه ريزي نادرست تئاتر شهر دانست و گفت : همه نوع تئاتر را مي خواهند در اين مجموعه اجرا كنند و اين امكان پذير نيست .
وي افزود: كارگردانان جوان تئاتر نبايد انتظار داشته باشند كه اثرشان را در تالار وحدت اجرا كنند در هيچ جاي دنيا اين گونه نيست بايد جوانان مشكلات زيادي را پشت سر بگذارند تا بتوانند به تالار وحدت بروند من نيز مشكلات زيادي را تحمل كردم تا به اينجا رسيدم! 
شايان ذكر است در نشست هاي گذشته  انجمن كارگردانان خانه تئاتردر محل خانه هنرمندان اساتيد و كارگردانان حرفه اي چون حميد سمندريان، قطب الدين صادقي، علي رفيعي و بهرام بيضايي سخنراني كردند و جلسات  همواره با استقبال اعضاي انجمن كارگردانان مواجه  شد.  اماعدم استقبال اعضاي انجمن كارگردانان و عدم حضور بسياري از كارگردانان حرفه اي در جلسه روز گذشته  كاملا مشهود بود.