۲۷ دی ۱۳۸۳، ۱۰:۰۷

درگفت وگوي مجيد معصومي راد با "مهر" مطرح شد:

"هنرمفهومي" تبديل به چشم و هم چشمي شده است!

"هنر مفهومي" در كشورمان وسيله موج سواري عده اي شده و درحال حاضر به مترسك تبديل گرديده است.

"مجيد معصومي راد"، هنرمند هنر مفهومي "كانسپچوال آرت"، درگفت وگوي اختصاصي با خبرنگار تجسمي خبرگزاري مهر، اظهار داشت: هنرمفهومي در كشورمان به نوعي با جوانان آغاز شد كه همراه با تحول و نوگرايي بود، ولي بعد، همه افرادي كه درديگر رشته هاي هنري فعاليت مي كردند و ميانسال يا پير بودند، براي اينكه خود را ازغافله عقب نبينند، بدون تسلط برمبنا و زيرساختهاي اين هنر، به هنرمفهومي روي آوردند كه حاصل كار، خلق آثاري مترسك گونه بود.

وي ادامه داد: هنرمفهومي به يك چشم وهم چشمي تبديل شده است، مثلا مجسمه سازان آثار حجمي شان را درنمايشگاه هايي با عنوان هنرمفهومي به عنوان فوق عرضه مي دارند كه گويي  مد روز جامعه است.

مجيد معصومي راد خاطر نشان كرد: اتفاقي كه در اين عرصه مي افتد، آن است كه آثار بدون قابليت توسط افراد موج سوار به عنوان اثر هنرمفهومي عرضه مي شود و جامعه هنري با اين آثار به انحطاط مي رود. چرا كه عرضه هنرمفهومي بدون توجه به مفاهيم اعتباري ندارد.

اين هنرمند اضافه كرد: من كسي را ديدم كه در روز نمايشگاه هنرمهفومي، نمي دانست كه چيدمان چه مي باشد و گفت: چرا زير اثر، عنوان چيدمان نوشته ايد!

وي درخصوص وضعيت هنرهاي تجسمي در كشورمان اظهار داشت: هنرهاي تجسمي پيشرفت قابل توجهي نداشته و ندارد و فقط يك عده در آن هستند كه دور باطل مي زنند و يكسري ديگرهم به علت فقر سواد علمي وهنري، تحت تاثير آن عده و جريانات مي باشند. نگارخانه هايمان هم براساس رابطه شخصي و دوستي مديران آنها با هنرمندان، نمايشگاه برگزار مي كنند. درحالي كه اين اثرهنرمندان است كه بايد مورد ارزيابي قرار بگيرد، نه ميزان ارادتشان به مديران نگارخانه ها!

مجيد معصومي راد، درباره راهكارپيشرفت هنرمفهومي دركشورمان گفت: بايد براي برگزاري نمايشگاههاي هنرمفهومي فراخوان رسمي و اعلان عمومي انجام گيرد، چون زماني كه كارها به صورت محفلي و دعوت خصوصي انجام مي شود، قدرت انتخاب و گزينش محدود مي گردد و به جاي انتخاب افراد شايسته، افرادي كه با رابطه كاركرده اند، انتخاب مي گردند كه حاصل آن هم ازابتدا معلوم است.

وي در پايان گفت: هيات انتخاب و داوران  نمايشگاههاي هنرمفهومي نيز دراين سالها افرادي تكراري و با سنين بالا بوده اند و نيازحضورافراد جوان وفعال كه ديدگاههاي بازتري نسبت به آنان داشته باشند، حس مي شود. وجود عده اي خاص درهيات انتخاب نمايشگاهها منجر به پديد آمدن يك نوع جريان خاص مي شود، كه اين امر براي هنرهاي تجسمي كشورمان مضر است.

 

کد خبر 148906

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha