۶ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۳:۱۷

یادداشت مهمان/

امتیازات بزرگ فاطمه زهرا(س)/ بانویی که با ملائک سخن می گفت

امتیازات بزرگ فاطمه زهرا(س)/ بانویی که با ملائک سخن می گفت

خرم آباد - خبرگزاری مهر: یکی از امتیازات بزرگ فاطمه زهرا این بوده که ایشان با ملائک سخن می گفت و اخبار آینده و گذشته جهان را مستقیما” از طریق پیک وحی جناب جبرئیل دریافت می کرد و این موضوع از نظر قرآن و احادیث ثابت است.

به گزارش خبرنگار مهر، تاریخ زن همانند خود زن همواره مظلوم بوده و مورد توجه قرار نگرفته است به طوریکه در ایران متمدن قبل از اسلام، زن موجودی بی اراده و مطیع بی چون و چرای شوهر به حساب می آمده و پس از وفات شوهر حق ازدواج نداشته در حالیکه مرد محدودیتی نداشته است.

همچنین زن در میان اعراب وضع تاسف باری داشت و با وی برخوردی وحشیانه صورت می گرفته و اساسا” او را مخالف حیثیت و آبروی خویش تصور می کردند و در اکثر موارد دختران خویش را زنده به گور می کردند.

قرآن از چنین افکار غیر انسانی پرده برداشته و چنین می فرماید: واذا بشراحدهم بالانثی ظل وجهه مسودا و هو عظیم * یتواری من القوم من سوء ما بشر به ایمسکه علی هون ام ید سه فی التراب الا ساء ما یحکمون. ( سوره نحل / ۵۸/۵۹ )

"هر گاه به یکی از آنان تولد دختری را خبر می دادند صورتش از شدت ناراحتی سیاه می شد (بخاطر بشارت بدی که به او داده شده بود) از قوم و قبیله خویش کنار می کشید و چنین می اندیشید که او را همراه با خواری و زبونی نگه دارد یا در خاک پنهانش کند، چه تصویر بدی!

اسلام با ظهورش به زنان تولدی جدید بخشید و قانون متساوی زن و مرد را در ارزشهای الهی و اجتماعی اعلان کرد و معیار برتری را در تقوا و پرهیزکاری دانست. یا ایها الناس انا خلقناکم من ذکر و انثی و جعلناکم شعوبا و قبائل لتعارفو ان اکرمکم عند الله اتقکم ان الله علیم خبیر . (سوره حجرات /13)

و حقوق هریک را محترم شمرد و هرگونه تبعیض و تفوق نژادی و جنسی را محکوم کرد و با فریاد بلند اعلام کرد: و لهن مثل الذی علیهن بالمعروف و للرجال علیهن درجه و الله عزیز حکیم (سوره بقره / ۲۲۸)

و نیز در کمال یابی و کمال جوئی برای زنان میدان وسیعی قائل شد و هیچ محدودیتی برای آن ترسیم نکرد، لذا زن در خودسازی و کمال جوئی آنچنان می تواند پیش برود که حتی پیامبری را از میزان رشد و قربش متعجب سازد و نشان دهد که زن موجودی با ارزش و انسانی فعال، کامل، قابل رشد و منشاء آثار خیر است.

امام صادق (ع) به همین نکته اشاره دارد و می فرماید: اکثر الخیر فی النساء؛ بیشترین خیرها در وجود زنان متصور است.

اگر خداوند متعال در میان امت اسلامی چهارده نفر حجت معصوم آفریده بدون تردید فاطمه زهرا سلام الله علیها جزو برترین آنان است و پس از رسول خدا (ص) و امیرالمومنین(علیه السلام) سومین شخصیت عالم هستی به حساب می آید و حتی پرتوی مقام او برتمام پیامبران و حضرات ائمه غیر از علی بن ابیطالب (علیه السلام ) ثابت است.

حضرت فاطمه الزهرا(علیها السلام ) تنها زن معصوم اسلام است که عصمت او ریشه قرآنی و حدیثی دارد و تاریخ زندگی پر افتخارش شاهد بزرگ دیگری است.

حضرت امام باقر (ع) در عظمت مادرش فاطمه(علیها السلام) می فرماید: لقد کانت علیها السلام مفروضه الطاعه علی جمیع من خلق الله من الجن والانس والطیر والوحش والانبیاء والملائکه؛ اطاعت فاطمه علیها السلام بر تمام بندگان حتی جن و انس، پرندگان و حیوانات، پیامبران و ملائکه واجب است.

اگر چه این اطاعت اطاعت تشریعی نیست بلکه منظور از آن اطاعت تکوینی است ولی تقدم او را بر انبیاء نشان می دهد.

در روایت دیگر از امام عسگری(ع) آمده است: نحن حجج الله و فاطمه حجه علیها؛ حجت خدا و فاطمه(علیها السلام) حجت ما می باشد.

این دو حدیث و احادیثی از این دست نشان می دهد حضرت فاطمه زهراء(س) یکی از حجتهای خداوند است و جنبه الگوئی و رهبری دارد و حضرات ائمه اطهار(علیه السلام) او را بر خود مقدم اعمال و رفتار وی را سر مشقشان قرار می دادند.

فاطمه الزهرا ( علیها السلام ) از دیدگاه الهی آن چنان مقرب بوده و هست که بدون وجود او جهان خلقت به وجود نمی آمده و هر چه بوده وهست و خواهد بود به یمن و برکت آن وجود اطهر است.

حضرت فاطمه علیها السلام که برترین زن جهان خلقت از اولین و آخرین است، بارها با ملائک و از جمله پیک وحی سخن گفت و با وی انس گرفت.

حضرت امام صادق (ع) در این باره می فرماید: حضرت فاطمه علیها السلام پس از رسول خدا هفتاد و پنج روز زندگی کرد و در طول این ایام فوق العاده در حزن و اندوه بسر می بردند، جبرئیل به حضور وی رسید و آن حضرت را در عزای پدرش تسلی می داد و با وی شریک غم می گشت و از وضع رسول خدا و جایگه عظیم او در پیش خدا سخن می گفت و همچنین از سرنوشت تک تک فرزندانش بعد از شهادت فاطمه علیها السلام او را در جریان می گذاشت و علی علیه السلام نیز همه اینها را می نوشت.

و در حدیث دیگری داریم که هنگام وفات فاطمه و قبض روح ملک الموت از آن حضرت جناب جبرئیل در حضور زهراء بود و حضرت خطاب به هر دو آنان فرمود سلام بر جبرئیل، سلام بر ملک الموت، حتی حضور سایر ملائک نیز در کنار حضرت فاطمه علیها السلام محسوس بود، و این یکی از امتیازات بزرگ فاطمه زهراء بوده که وی با ملائک سخن می گفت و اخبار آینده و گذشته جهان را مستقیما” از طریق پیک وحی جناب جبرئیل دریافت می داشت و این موضوع از نظر قرآن و احادیث ثابت است.

.............................................

حجت الاسلام علی خادمی - مدیر کل تبلیغات اسلامی استان لرستان

کد خبر 1585795

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha