۱۵ مهر ۱۳۹۱، ۱۰:۴۶

با جشنواره فیلم کوتاه/

مقدم‌دوست: معضل فیلمنامه‌نویسان تند نوشتن است

مقدم‌دوست: معضل فیلمنامه‌نویسان تند نوشتن است

هادی مقدم دوست فیلمنامه نویس معتقد است معضلی که امروزه گریبان فیلم‌نامه نویسان را هم در عرصه فیلم کوتاه و هم در عرصه سینمای داستانی گرفته است تند نوشتن فیلم‌نامه است.

به گزارش خبرنگار مهر، چهارمین روز از بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر در حالی به کار خود پایان داد که نشست نقد و بررسی مسابقه سینمای ایران با حضور فیلمسازان و منتقد مهمان هادی مقدم دوست برگزار شد. مقدم‌دوست فیلمنامه‌نویس سینما و تلویزیون ضمن بیان این مطلب و با توجه به رشته تخصصی خود ترجیح داد فیلم های این دوره از جشنواره را از منظر فیلم نامه نویسی بررسی کند.

شخصیت‌پردازی در فیلم کوتاه برای مخاطب باورپذیر نیست

این فیلمنامه‌نویس در ادامه با اشاره به شخصیت‌پردازی در فیلم‌های کوتاه گفت: معضلی که امروزه گریبان فیلم‌نامه‌نویسان را هم در عرصه فیلم کوتاه و هم در عرصه سینمای داستانی گرفته است تند نوشتن فیلم‌نامه توسط فیلمنامه نویسان است. تا جائیکه اکثر فیلمنامه‌های کنونی شخصیت‌پردازی‌های پخته و عمیقی ندارند.

وی در ادامه افزود: به همین دلیل است که مخاطب نمی تواند با اثر ارتباط عمیق برقرار کند. فیلم سازان در زمینه‌های انسان شناسی و روان شناسی مطالعه اندکی دارند که این موضوع باعث شده شخصیت ها در فیلم های کوتاه برای مخاطب باور پذیر نباشند.

فیلمنامه‌نویس فیلم تحسین شده "بی‌پولی" در ادامه تاکید کرد: فرقی نمی‌کند فیلم 2 دقیقه باشد یا 100 دقیقه، تحت هر شرایطی باید شخصیت‌پردازی دقیق انجام شود تا مخاطب کاراکترها را دوست داشته باشد و نامفهوم و گنگ نباشند، به همین دلیل هم وقتی کارگردانی می‌خواهد شخصیت پردازی را قوی کند کارش طول می‌کشد و برای یک فیلم نامه چند ماه زحمت می‌کشد.

او در پایان این نشست متذکر شد: سینمای کوتاه از جهت سخت افرازی (کارگردانی، فیلمبرداری، صدابرداری، تدوین و نورپردازی و حتی بازی‌ها) پیشرفت خوبی داشته است ولی بیشترین اشکال هنوز در بخش نرم افزاری (فیلم نامه) است.

زرین دست نیامد جعفری جایگزین شد

یکی دیگر از رویدادهای خبری که در چهارمین روز از جشنواره بیست و نهم رخ داد برگزاری کارگاه آموزشی تصویربرداری بود در این برنامه که پیش از این عنوان شده بود این کارگاه با حضور زرین دست برگزار می‌شود مهدی جعفری فیلمبردار سینمای ایران حضور یافت.

این فیلمبردار جوان سینمای ایران در ابتدا با اشاره به سوابق کاری خود گفت: امسال در حوزه فیلمبرداری فیلم کوتاه و در ادامه فیلم‌های بلند سینمایی فعالیت می کنم و با کیومرث پوراحمد در فیلم "اتوبوس شب" و بیژن میرباقری در فیلم "ما همه خوبیم" همکاری داشته‌ام و یکی ازعلاقمندان جدی فیلم‌های کوتاه هستم.

مهدی جعفری در مورد پرسش یکی از حضار درباره چگونگی استفاده از دوربین روی دست گفت: استفاده از دوربین روی دست مختص فیلم کوتاه نیست و در همه مدیوم‌های سینمایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و نه تنها در ایران بلکه در سایر نقاط جهان هم مورد استفاده قرار می‌گیرد و اولین بار دوربین روی دست در اروپا، کشور فرانسه مورد استفاده قرار گرفت.

وی در ادامه افزود: البته به دلیل استفاده نا به جا از دوربین روی دست تعریف این پدیده در سینما دستخوش تغییر شده است. برخی از کارگردان‌هایی که نسبت به کار و تکنیک‌های فیلمبرداری اشراف ندارند مورد استفاده قرار می‌گیرد و نباید فراموش کنیم که در برخی از فیلم‌ها ایستایی دوربین باعث افت ریتم فیلم می‌شود و برای ایجاد ریتم و پویایی می‌توان از دوربین روی دست استفاده کرد.سابقه استفاده از دوربین روی دست به سینمای مستند برمی‌ گردد.

جعفری در پایان  با اشاره به استفاده نادرست عده‌ای از فیلم سازان ایران از دوربین روی دست گفت: اصغر فرهادی در دو فیلم "درباره الی..." و "جدایی نادر از سیمین" با دانش و آگاهی از دوربین روی دست استفاده کرد. همیشه در این حوزه فیلمنامه تعیین‌کننده است. اگر فیلمنامه خوبی داشته باشیم، فیلمبردار و کارگردان می‌دانند چگونه کارشان را در طراحی میزانسن‌ها و نوع استفاده از لنزهای دوربین انجام بدهند. در برخی از فیلم ها که صحنه‌های درگیری و اکشن وجود دارد طبیعی است، که از دوربینی سبک استفاده شود تا فیلمبردار به‌راحتی بتواند کارش را انجام بدهد.

خبر پایانی اینکه امروز در پنجمین و آخرین روز از جشنواره بیست‌ونهم فیلم کوتاه تهران کارگاه آموزش تدوین با حضور حسین زندباف برگزار می‌شود. همچنین نقد و بررسی فیلم‌های بخش مسابقه با حضور طهماسب صلح‌جو و علی علایی نیز ادامه پیدا می‌کند.

همچنین آیین اختتامیه بیست و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران فردا ساعت 19 در تالار وحدت برگزار می‌شود و قرار است در بخش ملی 18 تندیس و در بخش بین‌الملل شش تندیس به برگزیدگان اهدا کنند. 

کد خبر 1712882

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha