همه علم ما از اروپاست/ وابسته به هیچ مقامی نبوده و هیچ منصبی را هم دوست ندارم
سومین نشست از سلسله نشستهای ایرانی اسلامی پیشرفت سه شنبه 21 آذر با سخنرانی رضا داوری اردکانی در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران برگزار شد.
داوری اردکانی ابتدا به مناصب دولتی که تاکنون به وی محول شدهاند اشاره کرد و گفت: مناصب برای من بیارزش نیستند به ویژه آنکه از سوی دوست به من محول شده باشند اما من وابسته به هیچ مقامی نیستم و هیچ منصبی را هم دوست ندارم. به رأی دوستان رئیس فرهنگستان علوم شدم و به آنها گفتم که من تنها از جانب آنها امضا میکنم، زیرا کار من کتاب خواندن، محصلی و معلمی است. من آدم باهوشی نیستم، بلکه بیوقفه کار کردم و زحمت کشیدم و اگر بگویم هیچوقت تعطیلی نداشتهام خودنمایی نکردهام.
وی با اشاره به جای خالی تفکر در جامعه ایران گفت: در مجلسی از تفکر سخن میگفتم که یکی از دوستان تفکر را به استهزاء گرفت. متاسفم در جامعهای که این همه به تفکر نیازمند است یکی از استادان ما تفکر را مسخره میکند.
وی با اشاره به جای خالی تفکر در جامعه ایران گفت: در مجلسی از تفکر سخن میگفتم که یکی از دوستان تفکر را به استهزاء گرفت. متاسفم در جامعهای که این همه به تفکر نیازمند است یکی از استادان ما تفکر را مسخره میکند.
نامه امام علی(ع) به مالک فراتر ازمنشورحقوق بشر/ تشریح ابعاد مغفول نامه
مراسم رونمایی از 8 ترجمه کتاب "منشور حکمت و حکومت: سیری در نامه امام علی به مالک اشتر" تالیف دکتر احمد خاتمی با حضور دکتر دهشیری معاون پژوهشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و جمعی از پژوهشگران حوزه و دانشگاه سه شنبه 21 آذرماه در گنبد آسمان برج میلاد برگزار شد.
در ابتدای این مراسم حجت الاسلام اکبری رئیس مرکز ساماندهی ترجمه و نشر معارف اسلامی و علوم انسانی تاکید کرد: منشور حکمت و حکومت مربوط به 14 قرن پیش نیست، بلکه نوشته ای برای 14 قرن آینده است. همانطور که حدوث قرآن مربوط به 14 قرن پیش است، اما مباحث و معارف آن مربوط به آینده می باشد.
وی به ترجمه پرتغالی این کتاب اشاره کرد و گفت: این مراسم در واقع رونمایی از 8 ترجمه به اضافه یک ترجمه پرتغالی است چرا که خبر ترجمه پرتغالی این کتاب شب گذشته از سوی موسسه اسلامی در برزیل به دست ما رسید.
رئیس مرکز ساماندهی ترجمه و نشر معارف اسلامی و علوم انسانی افزود: در ابتدا از دکتر خاتمی استاد ادبیات دانشگاه شهید بهشتی خواستیم که پژوهشی اندیشمندانه در باب معرفی نامه امام علی به مالک اشتر بنا به ذهن و زبان مخاطبان خارج از کشور تدوین کنند که این کتاب نهایتا با ویژگی های شایسته نگارش شد و آن را به نمایندگی های فرهنگی خارج از کشور ارسال کردیم و تا کنون به 9 زبان قزاقی، ایتالیایی، روسی، امهری، سوئدی، انگلیسی، فرانسوی، تاگالوگ و پرتغالی ترجمه شده و این آثار در کشورهای مربوطه به چاپ رسید.
در ادامه این مراسم دکتر سید احمد خاتمی مولف کتاب منشور حکمت و حکومت گفت: حدود 170 موضوع مستقل از نامه امام علی به مالک اشتر استخراج شد که هر کدام از آنها درخور تحقیق مستقل به لحاظ جامعه شناسی، سیاسی، اعتقادی و ... است و اساسا امکان ترجمه این نامه گامی در جهت معرفی تفکر شیعی است.
چرا خدایان یونان باستان قابل مشاهده بودند/ تبارشناسی نظریه
ششمین نشست علمی نظریه چیست با سخنرانی محمد ضیمران، مدرس و کارشناس فلسفه هنر دوشنبه 20 آذر در خانه هنرمندان برگزار شد.
وی در این نشست گفت: در این فرصت قصد دارم به دودمان و تبار تئوری به صورت گذرا بپردازم. آرخه یک تعبیر کلیدی در اندیشه یونانی است که مترادف با مبانی قلمداد می شود و واژه ای پرمعناست. این واژه هم به معنای اصل، هم به معنای برتری و هم به معنای ارشاد و هدایت است. بنابراین این واژه که به معنای «مبانی» است بار معنایی زیادی دارد. نکته مهم اینکه واژه آرخه همان مفهوم «تئوریا» در یونان است.
وی تئوری را برگرفته از واژه ای یونانی دانست و گفت: سه واژه را باید در فهم تئوری در نظر داشت که هر سه این واژه ها به معنای حکمت، نظریه و پنداشت هستند. ارسطو در کتاب «اخلاق نیکوماخس» برای تئوریا سه مفهوم معرفت نظری، عملی و صناعی را در نظر می گیرد. او در کتاب «تئوریا» بحث مفصلی را درباره مبانی تئوریا مطرح کرد. در واقع برای درک بهتر مبحث تئوریا باید به این دو کتاب مراجعه کرد.
ضیمران ادامه داد: سه واژه تئوریا، تئوروس و تئورم ریشه نظریه در زبان یونانی را تشکیل میدهند. این سه واژه ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر داشته و بر اولویت نظر، دیدار و بینش تاکید دارند. وقتی یکی از این سه کلمه به کنار می رود، تقدم بینایی بر سایر حواس به معنای استعاری قابل ملاحظه است.
وی تئوری را برگرفته از واژه ای یونانی دانست و گفت: سه واژه را باید در فهم تئوری در نظر داشت که هر سه این واژه ها به معنای حکمت، نظریه و پنداشت هستند. ارسطو در کتاب «اخلاق نیکوماخس» برای تئوریا سه مفهوم معرفت نظری، عملی و صناعی را در نظر می گیرد. او در کتاب «تئوریا» بحث مفصلی را درباره مبانی تئوریا مطرح کرد. در واقع برای درک بهتر مبحث تئوریا باید به این دو کتاب مراجعه کرد.
ضیمران ادامه داد: سه واژه تئوریا، تئوروس و تئورم ریشه نظریه در زبان یونانی را تشکیل میدهند. این سه واژه ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر داشته و بر اولویت نظر، دیدار و بینش تاکید دارند. وقتی یکی از این سه کلمه به کنار می رود، تقدم بینایی بر سایر حواس به معنای استعاری قابل ملاحظه است.
ارتباطات اسلامی بنیادیترین عامل در احیای هویت اسلامی است
آیت الله اراکی، دبیرکل مجمع ، شنبه 18 آذرماه در دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی که با پیام رئیس جمهوری افتتاح شد، ارتباطات اسلامی را یکی از بنیادی ترین عوامل اثرگذار در احیای هویت اسلامی دانست و بر نقش ارتباطات اسلامی در صیانت ازهویت اسلامی تأکید کرد.
وی با اشاره به نقش ارتباطات اسلامی بین المللی در شکل گیری صیانت از هویت اسلامی ابراز داشت: توانایی و اقتدار جامعه و قدرت رویارویی در چالش ها و مشکلات، به میزان استواری هویت آن جامعه بستگی دارد.
اراکی پس از تبیین چگونگی شکل گیری هویت یک جامعه گفت: خاستگاه اصلی کنشهای اجتماعی، هویت آن جامعه است و منظومه به هم پیوسته معروفها و منکرهای مورد پذیرش هر جامعه، اندام درونی یا همان هویت اجتماعی آن جامعه را شکل می دهد.
آیت الله اراکی پس از اشاره به آیاتی از قرآن کریم درباره هویت جامعه اسلامی، به بحث ارتباطات بین المللی اسلامی پرداخت و گفت: این موضوع در سه محور «نقل و انتقالات معلومات» «رابطه همکاری و تعاون» و «وحدت در ارتباطات اجتماعی» قابل بررسی است و مبنا در نقل و انتقالات معلومات، راستی، در رابطه همکاری و تعاون، نیکی و فضیلت و مبنای ارتباطات اسلامی، یکسانی هویت های ارزشی است.
وی با بیان این که جهان امروز شاهد نبرد هویت است عنوان کرد: بدون شک بزرگترین چالش جهان معاصر، نبرد هویتهاست که در جنگ فرهنگها نمودار شده است و جهان امروز شاهد گستردهترین نبردهای نرم اجتماعی است.
آیت الله اراکی با اشاره به این که جنگ سرد یا نرم، جنگ بین فرهنگ هاست گفت: ملت های متخاصم، هر یک سعی دارد تا در این جنگ های نامرئی بر هویت کشورهای مقابل پیروز شود.
آیت الله اراکی با اشاره به این که جنگ سرد یا نرم، جنگ بین فرهنگ هاست گفت: ملت های متخاصم، هر یک سعی دارد تا در این جنگ های نامرئی بر هویت کشورهای مقابل پیروز شود.
جشنواره حضرت محمد(ص) برگزار میشود
جشنواره «حضرت محمد(ص) پیامبر صلح و رحمت» در کتابخانه ملی جمهوری اسلامی برگزار میشود.
همزمان با روز وحدت حوزه و دانشگاه جشنواره حضرت محمد(ص) پیامبر صلح و رحمت همراه با معرفی کتب و آثار منتخب مکتوب در این حوزه برگزار می شود.
این جشنواره روز دوشنبه 27 آذر ماه جاری در کتابخانه ملی جمهوری اسلامی برگزار میشود.
نظر شما