۳۱ تیر ۱۳۸۴، ۱۵:۲۲

طنز تلويزيوني، حركت روي لبه تيغ-7

وحيدزاده : تلويزيون با ساخت طنزهاي ارزشمند بايد موجب رشد بينندگان شود

وحيدزاده : تلويزيون با ساخت طنزهاي ارزشمند بايد موجب رشد بينندگان شود

ساخت كارهاي طنز خيلي خطرناك است. از سوي ديگر وظيفه رسانه اين است كه با ساخت كارهاي قوي و ارزشي در زمينه طنز موجب تعالي بينندگان شود، نه اين كه داشته هاي او را بگيرد و سطح توقع اش را پايين بياورد.

"ابراهيم وحيدزاده"، كارگردان فيلم "معادله" در گفت وگو با خبرنگار تلويزيون "مهر" گفت: در برخي از مواقع مخاطبان تمايل زيادي به كارهاي طنز پيدا مي كنند و اين علاقمندي بر اساس نيازهاي جامعه، شرايط زندگي و... شكل مي گيرد. در حال حاضر هم مردم علاقه زيادي به كارهاي مفرح پيدا كرده اند. از سوي ديگر بايد اشاره كنم كه ما نبايد بر اساس مخاطبان هر شبكه كارهاي طنز را تقسيم بندي كنيم، بلكه بايد بر اساس نوع  طنزهاي ارزشي و فاقد ارزش تقسيم بندي كنيم. مسلماً هر شبكه اي كه از يك تيم آگاه و با تجربه براي ساخت كارهاي طنز بهره ببرد و هزينه كند، مسلماً مي تواند كارهاي ارزشي مناسبي در زمينه طنز ارائه دهد.

وي اشاره كرد: در واقع نياز مخاطبان به آثار طنز،  ميزان توليدات هر شبكه را در اين ارتباط مشخص مي كند و اين مساله بايد از سوي مسولان سيما مورد توجه قرار بگيرد. البته بايد اشاره كنم كه در ساخت كارهاي طنز بايد چند نكته مورد توجه قرار بگيرد.1- موضوع طنز2- سازنده طنز3- مخاطب و 4- صاحب طنز. در كل كساني كه طنز مي سازنند بايد اشراف كافي در اين زمينه داشته باشند تا كار ارزشي و ماندگار شود.

كارگردان فيلم هاي "عشق فيلم" و "مجسمه" در ادامه با اشاره به اين كه مساله ماندگاري در طنز خيلي مهم است، گفت: از سوي ديگر كساني كه طنز مي سازنند بايد توجه كنند كه با ساخت كارهاي نازل سطح توقع مردم را پايين نياورند. البته بايد اشاره كنم كه ساخت كارهاي طنز، خطرناك است و وظيفه رسانه اين است كه با ساخت كارهاي ارزشي طنز موجب تعالي بينندگان شود، نه اين كه مخاطبان را بگيرد و سطح توقع او را پايين بياورد. متاسفانه در برخي از مواقع اين اتفاق به دلايل مختلف پيش آمده است.

وي با اشاره به اين دلايل گفت: شايد از افراد متبحر استفاده نمي كنند يا به دليل شتاب زياد و خارج از معمول، كار ضعيف مي شود. مسلماً در توليدات طنز اگر اين قضيه در نظر گرفته نشود، مسلماً كار ضعيف خواهد شد.

وحيد زاده در ادامه توضيح داد: ما اگر به مسائل جامعه توجه كرده و آن را تحليل كنيم، مسلماً مي توانيم كار مناسبي بسازيم. طنز بايد در عين اين كه روحيه مخاطبان را پالايش مي دهد، او را سرگرم كند. همچنين مخاطبان با قهرمان قصه همذات پنداري كنند و تفاوتي بين زندگي خود و قهرمان قصه نبيند..

وي افزود: من موافق ساخت طنزهاي روتين نيستم و ضرورتي ندارد كه هر شب يك اپيزود بسازيم و با شتاب و دقت كمتر به روي آنتن بفرستيم، به جاي آن مي توانيم شش گروه را در نظر بگيريم و هر شب يكي از اين گروه ها برنامه خود را ارائه دهند. دراين صورت هر گروه مي توانند يك هفته درتوليد جلوتر باشند، چرا كه هر اثر هنري نياز به زمان مناسب براي توليد دارد وعامل زمان خيلي مهم است. در كل من موافق طنز توليدي هستم تا طنز روتين.

اين كارگردان  در مورد تقليد از آثار خارجي گفت: اقتباس كردن از كار ديگران در دنيا مرسوم است و ما مي توانيم از كارهايي كه با نياز جامعه ما متناسب است، بهره ببريم و اگر قابل پياده شدن در جامعه است، مي توان از آن استفاده كرد.

وحيدزاده در پايان با اشاره به اين كه مي توان طنز كلامي را از راديو شنيد، گفت: بنايراين در تلويزيون مي توانيم از طنز موقعيت استفاده كنيم. البته بايد امكانات را در نظر بگيريم و بعد به سراغ چنين كارهايي برويم.

کد خبر 209304

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha