۱۹ مرداد ۱۳۸۴، ۱۴:۲۹

" احمدرضا دالوند " درگفت وگو با مهر عنوان كرد :

گذشته گرايي متعصابانه و نوگرايي بي پشتوانه معضل جدي نقاشي ايران است

گذشته گرايي متعصابانه و نوگرايي بي پشتوانه معضل جدي نقاشي ايران است

درباره هنرنقاشي مي توان به دورويكرداشاره كرد. يكي گذشته گرايي متعصابانه وديگري نوگرايي بي پشتوانه.

" احمدرضادالوند "  درگفت وگو با خبرنگار تجسمي مهربااعلام اين مطلب در خصوص معضلات  نقاشي ما درايران گفت : پس از "كمال الملك " اتفاق تازه اي در هنر ايراني  افتاد و آن آشنايي با هنر جهاني بود . " كمال الملك " به عنوان پيشواي نقاشان ، هنركلاسيك را ارائه داد. برخلاف نظربرخي كه مي گويند ، اين نقاش ، نقاشي كلاسيك را از غرب تقليد كرده بود ، بايد گفت ، وي فقط هنر كلاسيك را از غرب دريافت كرد و با فرهنگ ايراني آميخت .

وي افزود : افرادي چون  علي محمد حيدريان ، حسين شيخ ، ابوالحسن صديقي و...از شاگردان " كمال الملك " بودند. اين ها گروهي از شاعران معاصر ايراني بودند كه حرمت سنت و تاريخ و فرهنگ ايراني را رعايت كردند و توانستند گام هاي نويي به جلوبردارند . با روي كار آمدن حكومت پهلوي و گسترش روابط با غرب ، يك نوع سليقه مورد تائيد غربي توسط كارگزاران فرهنگي وقت برجامعه حاكم شد . در نتيجه اين فرايند ، جريان ديگري  درنقاشي معاصر شكل گرفت كه همان نوگرايي بي پشتوانه بود كه به آن اشاره كردم .

اين منتقد تصريح كرد : مي توان گفت ، جريان و نوع نقاشي "كمال الملك " سومين جرياني بود كه به وجود آمد . اما در سالهاي اخير يعني در سي سال گذشته ، ما شاهد رشد يك نقاشي تازه بوده ايم . اين نقاشي در واقع مربوط به سالهاي اوايل انقلاب و دوران جنگ بود . به اين نوع نقاشي، اساسا نقاشي آرمان گرايانه گفته مي شد . تاريخ معاصر دنيا از نقاشي آرمان گرايانه تنها نمونه هايي درمكزيك ، چين ، روسيه و كره دارد .

وي گفت : نقاشان آرمان گراي ايراني متاثر از ارزش هاي اسلامي و تفكر مبتني بر حماسه وشهادت بودند . اما متاسفانه به جز عده انگشت شماري ، اغلب هنرمندان آرمان گراي ايراني ، آگاهي به ارزش هاي  كارخود ندارند  و امروز دچار گرايشات سطحي مدرنيزم شده  اند. طبعا اين يك ضعف و معضل در حوزه نقاشي ما به شمار مي رود .

" دالوند " خاطرنشان كرد : درهنر نقاشي ، همواره در ايران شاهد دو رويكرد بوده ايم . يكي گذشته گرايي متعصبانه و ديگرنوگرايي بي پشتوانه .

" احمد رضا دالوند" كه 22 سال است در زمينه تصويرگري مطبوعات نيز فعاليت مي كند ، به شكل حرفه اي به هنر گرافيك نيز اشراف دارد. وي كه معتقد است ، جاي تصوير وتصوير گران در مطبوعات ما خالي است ، دوران كاري خود را به دوبخش تصويرگري و نويسندگي و نقد نويسي  تقسيم مي كند .

کد خبر 216187

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha