ارشا اقدسی مدیر گروه بدلکاران 13 درباره فعالیت های این فیلم در جشنواره فیلم فجر به خبرنگار مهر گفت: در فیلم سینمایی «سیزده» پرواز ماشین داشتیم که صحنه خوبی از آب درآمد البته هومن سیدی فقط می خواست ماشین در هوا از قالب دوربین رد شود و بخش فرود را در یک پلان دیگر جداگانه گرفتیم. البته من فکر می کردم می شد صحنه های بهتری استفاده کرد.
وی ادامه داد: در این فیلم یک صحنه درگیری نیز داشتیم و جای یکی از بازیگران از 14 متر پایین پریدیم اما فقط قسمتی از این صحنه استفاده شد که فرد را هل دادند. در مجموع کار خوبی بود و سبک جالبی داشت گرچه از نظر بدلکاری چنگی به دل من نزد.
وی با اشاره به فیلم سینمایی «مردن به وقت شهریور» که در آن یک تصادف موتور سنگین داشته اند، یادآور شد: در فیلم سینمایی «آرایش غلیظ» به کارگردانی حمید نعمت الله، امیر بدری همکار بدلکار ما بازی می کند که به نظرم بازی جالبی دارد. در این فیلم دو صحنه درگیری داریم که یکی از بازیگران را با استفاده از سیستم ریگینگ روی هوا پرت کرده ایم. ریگینگ به فارسی به معنای اتصالات است و ما در این شیوه با استفاده از طناب، بازیگران یا اشیا را جابجا می کنیم.
اقدسی تصریح کرد: همین روش را در فیلم سینمایی «متروپل» مسعود کیمیایی نیز در پلانی داشتیم. در واقع قرار بود این پلان در تیتراژ مورد استفاده قرار بگیرد و ما سینما متروپل را از بالا تا پایین بی وقفه فیلمبرداری کرده ایم و با همان شیوه وارد سینما می شویم. در واقع پلان خاصی که دوربین 35 متر از آسمان فیلمبرداری می کند تا به زمین و داخل سینما می رسد و آن را با هلیکوپتر یا هیچ چیز دیگری نمی شد فیلمبرداری کرد.
همکار زندهیاد پیمان ابدی ادامه داد: در این فیلم یک تصادف ماشین هم داشتیم و از آنجا که خودروها گرانقیمت بودند باید طوری کار می کردیم که هیچ کدام آسیب نبینند بنابراین ماشین ها 10-15 متر پرتاب می شدند اما آسیبی نمی دیدند.
اقدسی از فیلم «خواب زده ها» به کارگردانی فریدون جیرانی به عنوان دیگر اثری نام برد که در آن فعالیت اکشن داشته اند و در این خصوص توضیح داد: در این اثر باز هم با استفاده از سیستم ریگینگ بازیگرانی چون صابر ابر، ساره بیات و شقایق فراهانی را در ارتفاع آویزان کرده ایم و آنها پس از گفتن دیالوگ هایشان پایین می پریدند. من فیلمنامه این کار را نخوانده ام اما فکر می کنم فیلم فضای فانتزی دارد.
این بدلکار تصادف با ماشین به جای مهدی هاشمی در فیلم سینمایی «تراژدی» را یکی دیگر از فعالیت های گروه 13 معرفی و اظهار کرد: این بار هم ماشین مدل بالایی داشتیم که نباید صدمه می دید اما شخصیت فیلم به آن برخورد می کند.
وی ادامه داد: در فیلم «خط ویژه» نیز یکی از همکاران ما بدل هومن سیدی بود که با درب ماشین لندکروز در حال حرکت برخورد می کرد و روی زمین پرت می شد.
این طراح صحنه های اکشن تصریح کرد: معمولا کارگردان ها از کار راضی هستند اما خود ما وقتی کار را می بینیم فکر می کنیم می توانست خیلی بهتر از این باشد در واقع ما از کارمان راضی هستیم اما از خروجی ناراضی ایم اگر با ما مشورت شود کارها بهتر از آب در میآید.
اقدسی در پاسخ به اینکه آیا منظور شما اتفاقاتی است که در تدوین می افتد اذعان کرد: دقیقا ما بر اساس اینکه چه خروجی قرار است داشته باشیم دکوپاژ طراحی می کنیم و حرکت ها را شکل می دهیم اما وقتی خروجی را می بینیم افسوس می خوریم که اگر به ما گفته بودند چه اتفاقی قرار است بیفتد کار بسیار بهتر از آب در می آمد.
نظر شما