به گزارش خبرنگار مهر، میر جلال الدین کزازی شامگاه سه شنبه در مراسم افتتاحیه همایش ملی بررسی آثار مترجمان کرد ایرانی محمد قاضی و ابراهیم یونسی در سنندج گفت: کرد یکی از کهن ترین و ناب ترین تیره های ایرانی است و به همين دليل است كه زبان کردی یکی از کهن ترین زبان های ایرانی است که نشانه هایی از زبان ایران باستان چون زبان اوستایی و هخامنشی را می توان در آن دید.
وی به اشاره به دلبستگي كردها به زبان و ادب فارسي بيان کرد: کردها به همان اندازه که زبان مادری خود را گرامی می دارند به زبان فارسی نیز دل بسته اند و این مهم از تالیفات و آثار مفاخر و نویسندگان این دیار به وضوح قابل مشاهده است.
وی عنوان کرد: در میان زبان کردی و پارسی هیچ ستیز و ناسازگاری و کشاکشی نیست بارها گفته و نوشته ام و این بار نیز می گویم که زبان کردی یکی از کهن ترین زبان های ایرانی است که نشانه هایی از زبان ایران باستان چون زبان اوستایی و هخامنشی را می توان در آن دید.
این نویسنده، مترجم و پژوهشگر برجسته ایرانی ادامه داد: برای شناخت زبان پارسی به شایستگی باید قبل از آن شناخت و آگاهی از زبان های بومی داشته باشیم.
کزازی به بیان مطالبی در خصوص اهميت و جايگاه ترجمه پرداخت و بیان داشت: ترجمه هنر است البته هر ترجمه ای را نمی توان هنر دانست و به همين دليل است كه ترجمه هاي ناب محمد قاضي و ابراهيم يونسي را مي توان هنرمندانه و در نوع خود بي نظير دانست.
وی ادامه داد: ترجمه ادبی هنری بسیار نغز و دشوارتر از هنر نویسندگی است چرا که هر نویسنده مترجم نیست و لی هر مترجمی به ناچار نویسنده است و بايد در كنار نويسندگيف يك زبان شناس نيز باشد.
وی به تفاوت مابین ترجمه و نویسندگی اشاره کرد و اظهارداشت: در نویسندگی فرد نویسنده تنها با خویشتن روبه روست و در آفرینش آزاد و رهاست.
این نویسنده، مترجم و پژوهشگر برجسته ایرانی بيان کرد: رهایی، آزادی، شورش گری در سرشت نهان نهاد هنر نهفته است و هر هنرمندی هنرمند راستین سرشتی شورش گر است.
کزازی خاطرنشان کرد: هنر در رهایی می شکوفد و می بالد یا می میرد و گزینه ی سومی در کار نیست.
وی با بیان اینکه مترجم آفرینش گر است ولی آزاد نیست،ادامه داد: مترجم می آفریند و آفرینش در آزادی و رهایی رخ می دهد اما در بند نویسنده نخستین است و نمی تواند آنچه را خوش دارد به نگارش درآورد.
وی تصریح کرد: مترجم باید دو ناساز آشتی ناپذیر را با هم پیوند دهد و وی تنها متنی را از زبانی به زیان دیگر ترجمه نمی کند بلکه شاهکاری را از زبانی به زبان دیگر باز می آفریند.
این نویسنده، مترجم و پژوهشگر برجسته ایرانی بیان داشت: در تمبر یادبود اين دو مترجم کرد ایرانی محمدقاضی و ابراهیم یونسی نوشتم تا کرد هست ایرانی هست و به همين دليل امروز هم در اينجا مي گويم تا ايراني هست، كرد هم هست.
همايش ملي مترجمان كرد ايراني با بررسي آثار محمد قاضي و ابراهيم يونسي و به همت اداره كل كتابخانه هاي عمومي كردستان و به مدت سه روز در سنندج برگزار شود.
نظر شما