گزارش خبری/

خیز آرام تونس به سوی دموکراسی و نهادسالاری

خیز آرام تونس به سوی دموکراسی و نهادسالاری

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: مردم تونس امروز به پای صندوقهای رای گیری رفته اند تا کشورشان را به الگویی برای دموکراسی در میان کشورهای عربی تبدیل کنند.

تونس کشوری است که حوادث سال 2011 موسوم به بهار عربی از این کشور آغاز شد.تحرک دموکراتیک که زین العابدین بن علی دیکتاتور را فراری داد.تونس در مقایسه با دیگر کشورهایی که شاهد بهار عربی بودند جریان منظم تری داشت و به اصطلاح دموکراتیک تر بود.

در لیبی هنوز ثبات برقرار نشده است و جنگ داخلی میان گروههای مسلح ادامه دارد و هریک از گروهها حامیانی در دیگر کشورها از جمله قطر دارند.در یمن نیز دولت سازی به مفهوم کامل آن وجود ندارد و این کشور عرصه نزاع و درگیری است.مصر نیز گرچه ثبات سیاسی دارد اما کنار زده شدن اخوان المسلمین سبب شده است که ثبات امنیتی و اقتصادی کاملی در این کشور وجود نداشته باشد.اما همانطور که گفته شد تونس به عنوان مهد این تحرکات از همان ابتدا از پویایی بیشتری برخوردار بود.در اکتبر سال 2011 مجلس موسسان که اسلامگرایان در آن پیروز شدند شکل گرفت و این در واقع اولین رای گیری آزاد در این کشور محسوب می شد.تونس امروز شاهد اولین انتخابات پارلمانی خود از زمان تحولات سال2011 است.انتخابات امروز از آن جهت حائز اهمیت است که چهار سال پس از تحرکات ژانویه 2011 دارای نهاد مردم سالار می شود.

پایگاه ایلاف در گزارشی آورده است: این انتخابات در میان تدابیر امنیتی در حال برگزاری است زیرا بیم آن می رود که گروههای افراطی اقدامات انجام دهند.حدود پنج میلیون تونسی در حالی به پای صندوقهای رای گیری رفته اند تا 217 نماینده برای مدت پنج سال انتخاب کنند که ماموریت اصلی آنها اکثریتی که حکومت را در این کشور به دست می گیرد.

قانون اساسی جدیدی که در ژانویه تصویب شد به پارلمان و دولت اختیارات زیادی را می دهد و اختیارات رئیس جمهوری را محدود می کند.انتخابات ریاست جمهوری در 23 نوامبر قرار است برگزار شود.

تحلیلگران بر این باورند که دو حزب بیشترین شانس را دارا هستند؛حزب النهضه که از سال 2012 تا2014 عهده دار دولت بود و مخالفان آن حزب نداء تونس که شامل مخالفان سابق زین العابدین و برخی مسئولان سابق رژیمش هستند.

نظام انتخاباتی حاکم به گونه ای که امکان رسیدن احزاب کوچک به قدرت را فراهم می آورد.گروههای سیاسی عمده تاکید کرده اند که هیچ حزبی به تنهایی نمی توانند حکومت کنند.

محسن مرزوق از رهبران حزب نداء تونس معتقد است: پارلمان مجزا خواهد بود و احتمال می رود که اسلام گرایان و حزب آن 150 کرسی را به دست آورند.

حزب النهضه در این مدتی که قدرت را در دست داشته است با حوادثی روبرو بوده است که ترورهای سیاسی رخ داده است که البراهیمی مهمترین آنهاست.النهضه به دنبال دولت توافقی است و آمادگی خود را برای ائتلاف با حزب نداء تونس اعلام کرده است.

حزب سکولار نداء اعلام کرده است که در صورت برنده شدن دولت ائتلافی تشکیل می دهد و مانعی در برابر همکاری با اسلام گرایان نمی بیند.

این درحالی است که هیئت انتخابات تونس اعلام کرده است که نتایج ظرف امشب و فردا اعلام نخواهد شد و تا 30 اکتبر زمان برای تشکیل پارلمان جدید وجود دارد اما احزاب از امکان اعلام نتایج به محض شروع عملیات شمارش سخن می گویند.

میزان مشارکت موضوعی مهم محسوب می شود به ویژه که که مشکلات سیاسی و اقتصادی و بیکاری که عوامل شکل دهنده انقلاب مردمی تونس بود هنوز وجود دارد.اما رسانه ها از مشارکت گسترده مردم در بسیاری از مناطق خبر داده اند.

دغدغه اصلی برگزار کنندگان این انتخابات حملات گروههای افراطی است و به همین منظور است که هشتاد هزار نیروی امنیتی در مناطق مختلف این کشور مستقر شده اند.

رسانه های تونس مقابله با گروههای کوردل را رای گیری و مشارکت اکثریت می دانند.مهدی جمعه نخست وزیر تونس انتخابات امروز را تجربه ای که آمال منطقه را برآورده می کند دانسته اند.

محمد المرزوقی رئیس جمهوری موقت تونس در حوزه انتخاباتی سید القنطاوی در حمام سوسه و مهدی الجمعه نخست وزیر در یکی از مراکز رای گیری در شمال پایتخت رای دادند.

untitled.JPG

روزنامه کریستین ساینس مانیتور درباره انتخابات تونس نوشته است: تحول دموکراسی در تونس که با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری کامل می شود نمونه کاملی از دیگر کشورهاست.احتمال می رود که پارلمان آینده قانون اساسی جدید در این کشور را مبنا قرار دهد تا اصلاحاتی در زمینه ایجاد جامعه دموکراتیک باز انجام دهد.

این روزنامه آمریکایی می نویسد: النهضه که دولت ائتلافی با احزاب سکولار پس از انتخابات 2011 تشکیل داد از نظر مردمی پایگاهش به 31 درصد رسیده است.النهضه از احتمال عبور از خطوط ایدئولوژیکی سخن می گوید اما رقیب اصلی آن یعنی حزب نداء تونس از امکان مشارکت با دیگر احزاب غیر از النهضه سخن می گوید.تونس به اصلاحات و لغو قوانین و مبارزه با تروریسم نیاز دارد.

الباجی قائد السبسی رئیس حزب نداء تونس انتخابات امروز را نقطه عطف مهمی در حرکت تونس به سوی ثبات سیاسی و امنیت دانست و افزود: این انتخابات در واقع خروج از مرحله انتقالی به سوی سازندگی و آینده بهتر برای نسل های بعدی است.

وی که پس از انداختن رای خود سخن می گفت خواستار مشارکت گسترده مردم در انتخابات و مسئولیت پذیری شد تا به جهانیان ثابت کند که ملتی دموکرات و توانمند در پشت سرگذاشتن مشکلات هستند.

مهدی جمعه نخست وزیر موقت تونس نیز پس از انداختن رای خود گفت: این همان روزی است که مدتها قبل انتظار آن را می کشیدیم.

وی که در یکی ازحوزه ای انتخاباتی در قرتاژ سخن می گفت افزود: تونسی ها امروز سرنوشت خود را به دست خودشان می سازند و نهادهای موقت را به دائم تبدیل می کنند.تونس امروز مشکلات و چالش های زیادی دارند.

الکیلانی هلال عضو کمیته انتخابات تونس گفت: میزان مشارکت در بن عروس از صبح تا ساعت ده به وقت محلی 25 درصد بوده است.

عبدالکریم الاریانی رئیس تیم بین المللی مرکز کارتر که 65 ناظر در حوزه های مختلف رای گیری در تونس دارد و قرار است بر روند شمارش آراء نیز نظارت داشته باشد از عدم ثبت هیچ تخلفی در جریان انتخابات در تونس خبر داد.

منابع تونسی اعلام کردند: در حوزه انتخاباتی مدنین که تعداد رای دهندگان آن193790 نفر است از مشارکت گسترده از جمله مشارکت سالخوردگان وجود دارد.

عبدالعزیز القمودی عضو هیئت انتخابات تونس نیز گفت: روند رای گیری عادی پیش می رود.برخی شرکت کنندگان با مشکل عدم ثبت نام خود روبرو هستند هر چند که ثبت نام کرده اند.برخی نیز از نداشتن همخوانی مدارک شان با آنچه ثبت شده است شکوه دارند.اما آنچه ثبت شده است ملاک و مرجع اصلی است.

هر تونسی حق دارد که در داخل و خارج این کشور رای بدهد.عدم علم و آگاهی رای دهندگان به قواعد کلی منجر به ابطال برگه رای ویژه آن و محروم شدن وی از انتخاب می شود.برگه رای گیری لغو شده بر اساس قانون اساسی انتخابات اراده رای دهنده را در بر نمی گیرد و با اصل آزادی و شفافیت در تضاد است.

s9201191888.jpg

هیئت مستقل انتخابات تونس مصادیق رای باطل را موارد مانند  برگه ای غیر از برگه کمیته مستقل انتخابات،برگه رای بدون مهر، برگه رایی که علامت یا متن دیگری داشته باشد،برگه رایی که متقاوت با برگ اصلی باشد و نقصان و اضافاتی در آن باشد،برگه رای پاره شده، برگه رایی که نام چند نامزد در آن قید شده باشد.

برگه هایی که شرایط بالا را داشته باشند در صندوق آرای باطله انداخته خواهند شد و هنگام شمارش آراء به حاضران نشان داده می شود.

اما برگه رای به شکل ستونی است که دارای خانه های مرتبی است که در هر خانه شماره نامزد و اسم آن نوشته شده و در مقابل آن مربع ویژه رای دهنده قرار دارد.

اما نکته قابل توجه واکنش مردم تونس به حضور ژاکوب والس سفیر آمریکا در تونس در یکی از حوزه های انتخاباتی است که با مخالفت مردم در این حوزه روبرو شد و شعارهایی علیه وی سر داده شد.

کد خبر 2410128

برچسب‌ها