۲۳ دی ۱۳۹۳، ۱۳:۴۷

در یک نشست پژوهشی مطرح شد:

آسیب‌هایی که به هنر انقلاب وارد شدند باید واکاوی شود

آسیب‌هایی که به هنر انقلاب وارد شدند باید واکاوی شود

سخنرانان در یک جلسه از چگونگی شکل گیری هنر انقلاب، اقداماتی که در حوزه هنری انجام شده است و همچنین هنر دینی سخن گفتند.

به گزارش خبرگزاری مهر، حمید شریفی آل‌هاشم در نشستی که 22 دی ماه در حوزه هنری برگزار شد درباره شکل گیری هنر انقلاب گفت: آسیب‌هایی که در طول این سال‌ها به هنر اصیل انقلاب وارد شده باید واکاوی و بازخوانی شود، تهاجم در عرصه فرهنگ و هنر نیاز به دیده‌بانی دارد. این عرصه مثل اطلاعات و عملیات جنگ باید به درستی شناسایی شود و مشکلات از میان برداشته شود.

وی ادامه داد: به عقیده من دولت جدید هیچ اهتمامی در عرصه هنر انقلاب ندارد؛ در دوره‌های مختلف مدیریتی سیاست‌ها تغییر می‌کند. رییس جمهور و وزیر که عوض می‌شود نگاه‌های شخصی و گروهی و طایفه‌ای و قبیله‌ای حاکم می‌شود. این سلایق بررسی و نقد نمی‌شود به یاد دارم زمان آقای صفارهرندی جشنواره‌ای در حوزه تجسمی به راه افتاد به نام جشنواره «عدالت و امید». وی گفت در عرصه هنرهای تجسمی این جشنواره متعلق به این دولت نیست جشنواره زیربنایی است و بعد از اینکه او از وزارتخانه رفت جشنواره تعطیل شد.

شریفی بیان کرد: به دلایل مختلف در سال 78 خدمت رهبر انقلاب رسیدیم و به ایشان بیان کردیم ساحت هنر نیاز به چتر حمایتی دارد که با تغییرات موسمی دچار آسیب نشود چراکه ما در دوره‌های مختلف مدیریتی دچار تغییرات گسترده می‌شویم. 

برخی از بخش‌ها ماموریت داشتند هنر انقلاب را حذف کنند

وی در ادامه سخنانش به یکی از سخنرانان در جشنواره عمار اشاره کرد و گفت: شخصی بیان کرده بود که ما در دهه 60 اشتباه کردیم همانگونه که نیروهای‌مان را برای رزم آموزش می‌دادیم باید هنرمند هم تربیت می‌کردیم و چون این کار را نکردیم در فرهنگ و هنر لطمه دیدیم. اتفاقا ویژگی و مختصات انقلاب، فرهنگی بوده است. اگر متولیان ما در وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی و فرهنگستان و شورایعالی انقلاب فرهنگی وظیفه را درست انجام ندادند امر دیگری است اما هنر انقلاب جریانی است که متاثر از برکات انقلاب بود و انقلاب کارش را انجام داد. اگر آرامش و پیشرفت را داریم به برکت همان است اما در عرصه هنر چیزی به عنوان هنر انقلاب کمتر دیده می‌شود و برخی از بخش‌هایی بودند که ماموریت داشتند هنر انقلاب را حذف کنند.

در بخش دیگری از نشست محمدعلی رجبی کمبودها در هنر انقلاب را مورد ارزیابی قرار داد و گفت: یک بخش از هنر انقلاب در حوزه است اما همه هنر انقلاب حوزه هنری نیست. هنر هر انقلاب و تفکری ورای مکان ها و افراد است گرچه همه موثر است. حرکت هایی قبل از انقلاب آغاز شده بود به صورت پراکنده  که زمینه ساز هنر انقلاب شد.

داعش نعمتی بود تا بتوانیم تحقق روایات اسلامی را ببینیم

رجبی با بیان اینکه ما در عصر ولایت هستیم، یادآور شد: امروزه خیلی گام ها سریع شده است به عقیده من داعش نعمتی بود تا بتوانیم تحقق روایات اسلامی را یکی پس از دیگر ببینیم. حواسمان باشد ولایت نقطه اصلی فرهنگ و تمدن و مباحث اجتماعی و... ماست و انقلاب با این نقطه شروع شد و با ظهور امام عصر (عج) به تحقق اصلی خود خواهد رسید.

یکی از بنیانگذاران حوزه هنری به تشکیل حوزه هنری در ابتدای انقلاب اشاره کرد و گفت: در ابتدای کار - اوایل انقلاب - حوزه  در اصل کانون فرهنگی نهضت اسلامی بود که با شکل گیری انقلاب همه رفتند جزء مسئولان انقلاب شدند و ما ماندیم.

وی با اشاره به نامگذاری حوزه هنری بیان کرد: نام حوزه را بنده گذاشتم نه به این علت که روحانیون بر مسند حکومت بودند. نام این مکان شد حوزه اندیشه و هنر اسلامی؛ قرار بود سیستمی طراحی کنیم و آموزش بدهیم و دیگران به همان اندازه به بقیه آموزش بدهند و نتیجه آموزش ها را در بازخورد از انقلاب بگیریم. ما در این مکان مستقر نبودیم و جاهای مختلفی حضور داشتیم و رییس و مرئوس هم نداشتیم. سلحشور بخش تئاتر را راه انداخت. عبدالحی شماسی بخش ادبیات را راه انداخت من هم بخش تجسمی را راه انداختم و کار می کردیم. درنهایت به حدی رسیدیم که نمایشگاه زدیم. در آن دوره اگر عکس شریعتی یا طالقانی را در نمایشگاه می گذاشتیم، می گفتند مجاهدین خلق و اگر تصویر مطهری هم بود حزب الهی خطابمان می کردند است.

وی درباره حوزه هنری و زیرمجموعه قرارگرفتن این نهاد زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی گفت: وظیفه اصلی حوزه هنری برای فرهنگ بود اما در آن زمان عبدالکریم سروش بازجویی می کرد و گنجی شکنجه می کرد و جایی را برای این کار درست کرده بود. عده ای به آقای منتظری گفتند و او هم که ساده بود سر و صدا کرد. بعد شهید لاجوردی تعدادی از افراد را از وزارت اطلاعات اخراج کرد و  حلقه کیان شکل گرفت.

ما از معارف اسلامی در عصر جدید فاصله گرفتیم

بهروز فرنو در ادامه نشست با بیان اینکه ما از معارف اسلامی در عصر جدید فاصله گرفتیم، گفت: هنر و فرهنگ لائیک و سکولار و روشنفکری چپ مقصود و مقصد ما نیست.  شهید آوینی زمانی پیدا شد که ما نیاز به تفکری داشتیم که وضع موجود فرهنگ و هنر را در عالم توضیح بدهد و فاصله معارف گذشته را تشریح کند و تفکر کنیم مسئله فکر کردن است مسئله سلیقه نیست. شهید آوینی این مهم را دریافت و  دفتر تحقیقاتی پایه گذاری کرد دفتر مطالعات هنر دینی که توسط مرحوم مدد پور ادامه داده شد.

در پایان نشست ناصر سیفی هنرمند نقاش گفت: همه هنر انقلاب در حوزه نیست همانطور که همه آثار حوزه در رده دینی نیست.

وی در خاتمه گفت: هنر دینی مبتنی بر تعهد است عقلانیت تدبیر برنامه و توکل به حضرت حق است. مسایل فرهنگی فرد دغدغه مند می خواهد. شخص فرهنگی باید دغدغه فرهنگی داشته باشد. سفینه فرهنگی در اختیار افرادی قرار می گیرد که صدمات جبران ناپذیری به حیطه فرهنگ وارد می آورند به همین دلیل با ندانستن و نشناختن عرصه را برای نسل سوم تنگ می کنند اما با این اوصاف  فضا ناامید کننده نیست. هنرمندان انقلاب محدود هستند زیرا خلاقیت در محدودیت اتفاق می افتد. فشارها و جفاها به هنرمندان این عرصه درست نیست و عدم ارتباط معضل هنر انقلاب است. 

کد خبر 2464084

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha