به گزارش خبرنگار مهر، ۱۶ سال از برگزاری جشنواره وارش می گذرد و این جشنواره که می تواند عید ملی و فرهنگی سینمای ایران به شمار آید هنوز آرشیوی از آثار دوره های قبل ندارد و دبیرخانه آن نیز پا در هواست.
عده ای از جوان هنرمند و فرهنگ دوست بابل ۱۶ سال قبل حرکت فرهنگی و سینمایی را در شهرستان کلید زدند که امسال، دوره بین المللی اش را جشن می گیرد و فیلمسازانی از اقصی نقاط جهان برای حضور در آن فیلم ارسال کرده اند.
اگر چه وارش با شهر بابل و عطر بوی بهارنارنج پیوند خورده است اما به تاکید صاحبنظران و هنرمندان، جشنواره ای است که متعلق به همه کشور و همسایگان خزری بوده و نیاز است دبیرخانه دائمی و بانک جامعی از آثار ارسال شده به جشنواره تشکیل شود.
نبود بودجه مشخص برای جشنواره سبب می شود تا هر دوره اجرای آن به یک نهاد از جمله شهرداری، استانداری و فرمانداری واگذار شود، درحالی که می توان این حرکت بزرگ فرهنگی را در تقویم سینمایی و فرهنگی ایران ثبت کرد و زمان مشخصی را در هر دوره برای اجرای آن درنظر گرفت.
قابلیت های فرهنگی و استقبال فیلمسازان ایرانی و خارجی از جشنواره وارش نشان می دهد این رویداد پتانسیل تبدیل جشنواره به دوسالانه یا سالانه را دارد.قابلیت های فرهنگی و استقبال فیلمسازان ایرانی و خارجی از جشنواره وارش نشان می دهد این رویداد پتانسیل تبدیل جشنواره به دوسالانه یا سالانه را دارد که باید نسبت به این مهم نیز برنامه ریزی اساسی صورت گیرد.
جشنواره هشتم وارش که بصورت بین المللی در حال برگزاری است نیز روزهای پایانی اش را می گذراند و پاسخ به این سئوال که تکلیف جشنواره، فیلم های ارسال شده و دبیرخانه آن پس از روز اختتامیه چه می شود، مانده است. آیا ترنم وارش تا چند ماه قبل از برگزاری دوره نهم خاموش می شود یا خیر؟
عضو شورای شهر بابل در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه بنیانگذار جشنواره فیلم کوتاه وارش، هنرمندان این شهرستان بوده اند گفت: این افراد بانی جشنواره از ابتدا تاکنون بوده اند.
مرمر فیروزپور به تاثیر جشنواره در حوزه فرهنگ عامه اشاره و اضافه کرد: با توجه به فیلم هایی که امسال به جشنواره رسیده است، کیفیت بالای فیلم ها نشان از تاثیرگذاری جشنواره وارش در طول ۱۶ سال بر فرهنگ مردم استان و خارج از استان دارد.
وی تصریح کرد: هر اتفاق فرهنگی که در جامعه بیفتد، حتی اگر کیفیت آن پایین باشد، موثر خواهد بود و باید از حرکت های فرهنگی نظیر وارش حمایت کرد.
به گفته فیروزپور، در جشنواره وارش، شهرداری و شورای شهر همکاری خوبی داشته اند و شهرداری یکی از نهادهایی است که نقش اش در جشنواره وارش همانند سالهای گذشته پررنگ است.
وی از جشنواره وارش به عنوان یک اتفاق فرهنگی مهم یاد کرد و حمایت مسئولان برای برگزاری مطلوب آن را در دوره های آتی ضروری دانست.
حرکتهای فرهنگی، نیم نگاه دستگاه هایی غیر از فرهنگ و ارشاد از جمله شورای شهر و شهرداری را می طلبد تا از برنامه های فرهنگی حمایت کنند.در عین حال مهدی قربانپور عضو شورای سیاستگذاری جشنواره وارش که از بانیان شکل گیری این جشنواره در ۱۶ سال قبل بوده است، تصریح کرد: حرکتهای فرهنگی، نیم نگاه دستگاه هایی غیر از فرهنگ و ارشاد از جمله شورای شهر و شهرداری را می طلبد تا از برنامه های فرهنگی حمایت کنند.
قربانپور با اشاره به اینکه مجتمع فرهنگی سینمایی بابل حدود ۱۰ سال خاک می خورد و با جشنواره وارش احیا شد گفت: دلیل این خاک خوردن این بود که همه می گفتند این جشنواره مربوط به ارشاد است و باید در این زمینه تلاش داشته باشند.
وی با بیان اینکه همه باید در زمینه برگزاری جشنواره وارش احساس مسئولیت داشته باشند، گفت: در دوره هشتم، شورای شهر و شهرداری بیشتر ازظرفیت مایه گذاشته اند و حمایت کردند و این همراهی، ارزشمند است.
وی با اظهار اینکه وقتی دوره اول جشنواره وارش را برگزارمی کردیم، انرژی لازم برای برگزاری جشنواره از سوی نهادهای شهری گذاشته نمی شد، گفت: این درحالیست جشنواره های بزرگ جهان در شهرهای غیرمرکزی رخ می دهد و بخش های مختلف از آن حمایت می کنند.
قربان پور یادآور شد: به عنوان نمونه جشنواره کن با همه معروفیتش در جنوب فرانسه هر سال برگزار می شود و این نشان می دهد که با حرکت فرهنگی یک شهر دیده می شود.
عضو شورای سیاستگذاری جشنواره وارش به نقش جشنواره و تاثیر آن در حوزه های مختلف اشاره کرد و یادآور شد: اساسا جشنواره را برگزار می کنیم تا مجتمع فرهنگی سینمایی بابل سرپا بماند و منفعل نشود.
مهدی قربان پور با یادآوری اینکه چهار مجتمع سینمایی و فرهنگی در کشور در شهرهای دزفول، خراسان رضوی، بابل و گیلان وجود دارد گفت: متاسفانه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در ساختمان مجتمع فرهنگی بابل مستقر شده است درحالی که باید از ظرفیتهای این مجتمع بیشتر استفاده شود.
وی همچنین با بیان اینکه بهترین استعدادهای سینمایی ایران از شهر بابل برخواسته اند و جایزه شان را از جشنواره وارش گرفته اند گفت: بسیاری از هنرمندان مطرح فیلمشان اولین بار در جشنواره وارش نمایش درآمده است.
وی در پاسخ به اینکه چرا جشنواره وارش با اختتامیه آن پایان می یابد و آرشیوی از فیلمهای دوره های قبلی وجود ندارد، گفت: ما سیاستگذار فکری جشنواره هستیم درحالی که همه شهر باید دست به دست هم دهند زیرا فقط ارشاد متولی جشنواره نیست.
قربان پور با بیان اینکه یکسری جوان ۱۸ و ۱۹ ساله ۱۶ سال قبل جشنواره وارش را راه اندازی کردند، گفت: آن زمان شاید برای برگزاری جشنواره دو چراغ والر هم نداشتیم، درحالی که جشنواره هشتم با سال ۸۳ قابل قیاس نیست.
وی تصریح کرد: پروسه ای که طی شد تا یک جشنواره استانی به جشنواره منطقه ای تبدیل شود، بسیار ارزشمند است و باید از این حرکت حمایت شود.
هنوز پس از ۱۶ سال جشنواره وارش بودجه و دبیرخانه مشخص ندارد و باید مسائل فراروی آسیب شناسی شود
عضو شورای سیاستگذاری جشنواره وارش یادآور شد: هنوز پس از ۱۶ سال جشنواره وارش بودجه و دبیرخانه مشخص ندارد و باید مسائل فراروی آسیب شناسی شود.
وی تاکید کرد: پس از پایان جشنواره باید آسیب شناسی لازم صورت گیرد و دبیرخانه جشنواره مشخص شود و این دبیرخانه می تواند در شهرداری، فرمانداری و یا ارشاد شکل گیرد.
قربان پور تصریح کرد: شخصا آرشیو جشنواره وارش را از اول تا دوره چهارم در منزلم دارم ولی آرشیو آثار کامل آن در دستگاه های مرتبط وجود ندارد.
مریم رزاقی که با مستند خاتون دادا در بخش ترنه وا جشنواره وارش حضور دارد، در گفتگو با خبرنگار مهر به تاثیر جشنواره هایی نظیر وارش در سینمای ملی ایران اشاره و اضافه کرد: جشنواره وارش می تواند قلب تپنده فرهنگ عامه باشد و سینما نیز برای داشتن تپندگی و جهندگی باید با جشنواره هایی از این دست عجین شود.
رزاقی که با مستند «اویا» به عنوان بهترین کارگران زن سال در جشنواره فیلم پروین انتخاب شده است، خواستار تبدیل دوسالانه جشنواره وارش به جشنواره سالانه شد و گفت: این امر تاثیر بسزایی در مطلوب شدن جشنواره دارد.
حس خوبی به جشنواره وارش دارم چون حرفهایهای سینمای کشور با این جشنواره ارتباط برقرار کرده بودند.نادر مقدس داور بخش ترنهوا در هشتمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه وارش در گفتگو با مهر گفت: حس خوبی به جشنواره وارش دارم چون حرفهایهای سینمای کشور با این جشنواره ارتباط برقرار کرده بودند.
مقدس با بیان اینکه بعد از مدتها شورای سیاستگذاری جدید در این جشنواره آغاز به کار و برگزاری جشنواره شکل بهتری پیدا کرد، ادامه داد: شورای سیاستگذاری جدید، فضای برگزاری جشنواره را متفاوت کرد.
وی با اشاره به اینکه در شورای سیاستگذاری، بخش جدیدی را به نام ترنهوا که در زبان مازندرانی به معنای نسیم تازه است شکل دادیم، تصریح کرد: ۵۲ اثر از فیلمسازان مازندرانی به این بخش از جشنواره ارسال شد که داوری این بخش بر عهده من و چند نفر دیگر از سینماگران است.
مقدس با بیان اینکه ترنهوا جزو بخش خوب جشنواره است، گفت: در آینده این بخش از مهمترین بخشهای جشنواره وارش خواهد بود.
عضو شورای سیاستگذاری کانون کارگردانان ایران افزود: رشد قابل توجهی در فیلمسازان مازندرانی از نظر تکنیک، محتوا و پیدا کرده ایده خوب، دیده میشود.
هشتمین دوره جشنواره بین المللی فیلم وارش با ارسال هزار و ۹۸فیلم از روز دوشنبه در بابل آغاز بکار کرد و از این این تعداد ۱۱۰ فیلم از کشورهای خارجی است و قرار است شامگاه پنجشنبه با معرفی برترین ها به کار خود خاتمه دهد.
بخش فرهنگ عامه، ترنه وا، آثار فیلمسازان کردستان در بخش غیررقابتی، بخش بین الملل و میراث مشترک از بخش های هشتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه وارش است که در حاشیه مراسم اختتامیه این جشنواره موسیقی اقوام مازندران به نمایش درآمد و همچنین کیک جشنواره نیز با معرفی دبیر اجرایی آن و توسط خدانظر دولت از کشور روسیه برش داده شد.
گزارش: علیرضا نوری کجوریان
نظر شما