۱ بهمن ۱۳۹۳، ۱۰:۲۶

در طرح «یک فیلم، یک سلام» مطرح شد

«موقت» خارج از عرف بیننده است/ فیلمی که به شعورتان توهین نمی‌کند

«موقت» خارج از عرف بیننده است/ فیلمی که به شعورتان توهین نمی‌کند

مراسم رونمایی از فیلم «موقت» به کارگردانی امیر عزیزی با حضور این کارگردان، حسن آقاکریمی تهیه کننده، هوشیار خیام آهنگساز و نازنین فراهانی بازیگر فیلم در پردیس سینما گالری ملت برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، روز گذشته سه شنبه 30 دی ماه، مراسم رونمایی از پوستر «موقت» به کارگردانی امیرعزیزی در قالب طرح «یک فیلم، یک سلام» در محل پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

 در ابتدای این مراسم امیر عزیزی با اشاره به ایده اولیه فیلم «موقت» که از یک اسباب کشی در ذهن او شکل گرفته است، توضیح داد: حدود ۵ سال پیش فیلمنامه را نوشتم و در طول 2 سال گذشته پروانه ساخت آن را درخواست کردم که رد شد اما سال گذشته موفق به ساخت آن شدم.

آقاکریمی درباره چگونگی همکاری با یک کارگردان فیلم اولی عنوان کرد: پیش از این با امیر عزیزی که دستیاری کیانوش عیاری را در «روزگار قریب» بر عهده داشت، آشنا شده بودم. ابتدا تمایل امیر بر این بود که عیاری تهیه کنندگی فیلم او را قبول کند اما وقتی وی فیلمنامه را به من داد من به دلیل بدیع بودن، آن را پذیرفتم.

وی ادامه داد: تصورم این است که پس از نمایش، تماشاگر خوب بودن فیلم را تصدیق می کند زیرا به سوژه ای بکر در فضای فعلی فیلم های حاکم می پردازد.

«موقت» برای من نوشته شده بود

نازنین فراهانی در واکنش به صحبت های احسان کرمی مجری برنامه مبنی بر اینکه او بازیگری گزیده کار است که آهسته و پیوسته نقش های خود را انتخاب می کند، بیان کرد: از همان ابتدا عزیزی این نقش را برای من نوشت. من هم پس از خواندن فیلمنامه متوجه شدم که با سلیقه ام همخوانی دارد و نقشی متفاوت است که تا به حال آن را تجربه نکرده ام البته فیلمنامه هم این قابلیت را داشت که بتوانم به نقش نزدیک شوم.

خیام نیز درباره اولین تجربه آهنگسازی خود در یک فیلم بلند سینمایی گفت: پیش از این تجربه همکاری با عزیزی را در 2 فیلم کوتاه داشتم که البته موسیقی آنها انتخابی بود. پس از اتمام کار و تدوین آن، عزیزی با من تماس گرفت و گفت برای این فیلم موسیقی می خواهد. دلیل تاخیر هم این بود که او تا پیش از تمام شدن فیلم تصور می کرد «موقت» موسیقی نمی طلبد اما در لحظه آخر متوجه خالی بودن جای آن شد.

این آهنگساز ادامه داد: داستان فیلمنامه به نظرم جالب رسید و همچنین فیلمبرداری عجیب علی تبریزی و بازی های خاص بازیگران، مرا جذب جهانی کرد که تا قبل از این رغبتی به ورود در آن نداشتم و بیشتر در موسیقی کنسرتی و کلاسیک فعالیت می کردم. احساس می کنم فیلم «موقت» در کارنامه کاری ام نقطه خاص و شروع متفاوتی است که از این بابت خوشحالم.

«موقت» برهه ای از زندگی است

عزیزی علت نامگذاری «موقت» برای این فیلم را جابجایی‌ها در زندگی و موقت بودن آن عنوان کرد و توضیح داد: این فیلم تلفیقی از ملودرام اجتماعی و تعلیقی است. این فیلمنامه برگرفته از نگاه هایی است که در دوران دستیاری ام در کنار افرادی مانند کیانوش عیاری به من رسید گرچه سعی کردم شبیه به آنان نباشم و نگاه خودم را نیز حفظ کنم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه عیاری به عنوان مشاور کارگردان در فیلم دیگری حضور داشت افتخار دستیاری پرویز شهبازی نصیبم شد و شهبازی هم طرح فیلمنامه را خواند و طی دو روز نکاتی را به من گفت که در کل فیلمنامه برای من مفید واقع شد.

در ادامه خیام درباره نام فیلم گفت: نام «موقت» برای شخص من اشاره به برهه ای از زندگی ما دارد که همه چیز برای ما موقتی است. خانه ای که موقتا پا برجاست و در آخر متوجه می شویم که از بین می رود.

پس از پخش بخش هایی از فیلم، عزیزی با اشاره به بازی مادر و خواهرش در این فیلم عنوان کرد: پیش از این خواهرم که عقب مانده ذهنی است در فیلم های کوتاهم حضور داشت و در این فیلمنامه هم از ابتدا او را در نظر گرفته بودم.

وی ادامه داد: در پیش تولید قرار بر این شد که خانه ما دفتر کار باشد تا در این فاصله خواهرم بتواند با بازیگران حرفه ای ارتباط برقرار کند. طی 10 روزی که بازیگران به خانه ما آمدند و تمریناتی که صورت گرفت میان مادرم و ساناز و بازیگران حرفه ای رابطه حسی و کاری خوبی برقرار شد.

در ادامه آقاکریمی با اشاره به اینکه «موقت» فیلمی متفاوتی است که مخاطب خاص دارد، توضیح داد: از ابتدای ساخت می دانستیم که این فیلم خارج از عرف بینندگان است و مخاطب خاص به سراغش می رود، اگر پخش مناسب داشته باشد، مورد توجه اهالی رسانه و منتقدان قرار می گیرد.

فیلمی که به شعور مخاطب توهین نمی کند

پس از درخواست احسان کرمی برای بیان جمله تبلیغاتی آهنگساز فیلم «موقت» این فیلم را اتفاقی خاص در سینمای امروز معرفی کرد که حرکتی جدی است و قصه ای عمیق در آن اتفاق می افتد. مخاطبان باید این فیلم را 2 یا 3 بار ببینند. این فیلم از فیلمبرداری، بازی خیره کننده و موسیقی متفاوت تر از عادت شنیداری بینندگان، بهره برده است.

عزیزی گفت: با توجه به اینکه این فیلم اولین تجربه سینمایی من بوده هنوز نمی توانم درباره موفقیت آن در اکران نظری بدهم. اما اعتقاد دارم فیلمی ساختم که به شعور مخاطب توهین نمی کند.

وی با بیان اینکه همه افراد حاضر در این فیلم بیشتر از من تجربه داشتند بیان کرد: اگر یک بار دیگر بخواهم این فیلم را بسازم، آن را همین طور خواهم ساخت، اما تجربه رفتاری و برخوردم به گونه دیگری خواهد بود.

وی ادامه داد: با اینکه ۹۰ درصد لوکیشن ها داخلی بود، اما دوستان سختی زیادی کشیدند. از طرفی هم چون من تجربه فیلم بلند نداشتم، بقیه اذیت می شدند و ساناز را هم خیلی اذیت کردم. سختگیری زیادی کردم تا آنچه که سال ها در ذهنم جاری بود، به بار بنشیند و معتقدم اکنون به نتیجه رسیده است.

در ادامه آقاکریمی گفت: به کسانی که علاقمند به سینمای متفاوت هستند، پیشنهاد می کنم آن را تماشا کنند. تفاوت این فیلم به علت فیلمبرداری، صدابرداری و ... نیست، بلکه هوای تازه ای میان فیلم های یک جنس است. با ذهنیت انباشته از فیلم های کلاسیک، به دیدن این فیلم نیایید و مطمئن باشید از دیدن آن مغموم و افسرده نمی شوید.

فراهانی بیان کرد: خیلی زمان نداریم برای اینکه همه چیزهای خوب را تجربه کنیم. فقط یک ساعت و نیم دیدن این فیلم خوب از ما زمان می برد.

آقاکریمی در ادامه جمله «زندگی چیزی نیست که لب طاقچه عادت از یاد من و تو برود» از سهراب سپهری را به عنوان شعار فیلم اعلام کرد و ضمن تشکر از درنا مدنی به عنوان دستیار کارگردان و نازنین فراهانی پوستر طراحی شده توسط روژان ایرجی را رونمایی کرد.

کد خبر 2470618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha