آرش خوشخو، روزنامه نگار و منتقد سينما در ارتباط با ساختار فيلمنامه در فيلم " كافه ترانزيت " ضمن بيان اين مطلب به خبرنگار سينمايي " مهر " گفت: فيلم كافه ترانزيت ازسادگي فيلم هاي دهه 60برخوردار است و يادآورفيلم هايي كه سوژه هايي كاملا" آموزشي و اخلاقي دارند و ساختاري كه شايد در سينماي دهه 70 و80 كمتر با آن مواجه هستيم . كاراكترهاي موجود درفيلم با وجود منفي بودن هرگز بد نيستند. روند فيلم نشانگر وظيفه شناسي و خلاقيت يك زن است.
وي ادامه داد : درفيلم كافه ترانزيت ارزشهاي اخلاقي مورد ارج گذاري قرارمي گيرد. اين فيلم در وادي نور و آفتاب قدم مي زند و از سياهي در آن چيزي ديده نمي شود. فضاهاي اخلاقي در فيلم قرار دارند كه در جامعه ما مورد ستايش قرارمي گيرند و شايد مهمترين وجه اين فيلم ايجاد فضاي آرام بخش براي مخاطبين است .
خوشخو درارتباط با نقش هاي موجود دراين فيلم مي گويد: بازيگري پرويزپرستويي درفيلم كافه ترانزيت استادانه صورت گرفته است. اين بازيگرهميشه در فيلم هاي خود يا در نقش هاي كمدي ظاهر مي شود - همانند فيلم هاي مرد عوضي، موميايي، ليلي با من است - و يا در نقشهاي دراماتيكي همچون بيد مجنون قرار دارد. ولي ما كمتر پرستويي را در نقش خنثي درفيلم ها مي بينيم ويا نقش هاي معمولي. ولي در فيلم " كافه ترانزيت " اين بازيگر، با وجود حضور كمرنگش يكي ازبهترين نقش آفريني ها را در فيلم ايفا مي كند.
وي درادامه افزود : بازي فرشته صدرعرفايي نيز يادآورنقش هاي مربوط به فيلم هاي دهه 60 است. البته در دهه 70 ما اين نقشها را كمتر در سينما حس كرديم. هر چند نقش ريحان بازي سختي را نمي طلبيد ولي درهرحال درايجاد حس درمخاطب درست وخوب عمل كرده است. البته نبايد فراموش كنيم كه اين فيلم درجهت تثبيت حقوق زنان درجامعه است ومي توان از فيلم " كافه ترانزيت " به عنوان فيلمي نام برد كه در راستاي احقاق حقوق زنان در جامعه سنتي قدم برمي دارد. فيلم " كافه ترانزيت " درارتباط با شناخت منطقي از زنان درست عمل كرده و فيلمي است كه درارتباط با اين مقوله متعادلانه برخورد مي كند.
اين منتقد درارتباط با بحث گفتگوي تمدنها درفيلم " كافه ترانزيت " مي گويد : اين فيلم به سمت پيام هاي اخلاقي حركت مي كند. اين فيلم در وجهي كاملا" خوش بينانه با گفت و گوي تمدنها برخورد كرده است و البته من فكرمي كنم پيام گفت و گوي تمدنها در فيلم به طوردرستي جا نيفتاده است ومتاسفانه كارگردان فيلم درارتباط با اين بحث دربعضي ازصحنه ها متظاهرانه عمل مي كند و كاملا" دربطن فيلم با مساله رودررويي مليت ها برخورد نمي كند. شايد اين برخورد دربعضي ازصحنه ها حتي كليشه اي باشد.
خوشخو " كافه ترانزيت " را فيلمي فرهنگي مي داند ومعتقد است : اگربدنه سينماي ايران دردوره جديد قصه ادامه راه را داشته باشد بايد دركنارساخت جريان هاي ديگربه ساخت اين گونه فيلم ها كه جنبه فرهنگي دارد نيز بيشتربپردازد . زيرا حضوراين گونه فيلم ها براي مخاطبيني كه ديدگاه سالمي ازسينما مطلبند، مفيد خواهد بود و موجب آرامش دراين نوع مخاطبين مي شود. زيرا ذهنيت افراد را مشوش نمي كند.
نظر شما