محمد اطبايي، كارشناس سينماو پخش كننده فيلم، ضمن بيان اين مطلب، در گفت وگو با خبرنگار سينمايي "مهر"، درمورد تدوين آيين نامه جديد اكران گفت : با توجه به كمبود سالن هاي نمايش فيلم كه مهم ترين مشكل صنعت سينماي ايران در مقطع فعلي است، بايد از سالنهاي اندك موجود، بهترين استفاده و بهره وري را انجام دهيم و سيستمي بتواند حاكم بشود كه گونه هاي مختلف سينمايي بتوانند مجال نمايش و ديده شدن را به دست آورند .
وي تاكيد كرد : در گذشته سيستم اكراني داشتيم كه براي هر ژانري گروهي سينمايي وجود داشت. به طور مثال، سينماي كودك تعدادي سالن در اختيار داشت كه به صورت مرتب در اختيار نمايش فيلمهاي كودك بود و مخاطبان مي دانستند فيلمهاي كودك در چه سينماهايي به نمايش در مي آيد و اميدوارم با همين اندك بضاعت موجود، بتوانيم بهترين شيوه را انتخاب كنيم و بدين شكل نباشد كه سينماي بدنه، بهترين سالنهاي نمايش را در اختيار داشته باشد و ديگر ژانرهاي سينمايي از امكانات به دور باشند .
اين كارشناس افزود : بايد در زمينه اكران فيلم فيلمهاي كوتاه و مستند هم تمهيداتي انديشيده شود. چون كارگردانهاي جواني كه اين آثار را مي سازند، كارگردانهاي آينده سينماي حرفه اي ايران هستند و اكران آثارشان، به رشد و پويايي آنها كمك مي كند، چون آثارشان در معرض نقد و بررسي قرار مي گيرند.
اين پخش كننده فيلم افزود : شيوه اي كه در دهه شصت اعمال مي شد، شيوه اي بر اساس سهميه بندي بود و گروه هاي سينمايي، بر اساس ژانرهاي موجود شكل مي گرفت. و اين ، يكي از بهترين شيوه هاي اكران در چند ساله اخير بود. در اين شيوه اكران كه در حال حاضر اعمال مي شود، با انبوهي از فيلمهاي توليده شده روبه رو هستيم كه بعد از گذشت سالها از زمان ساخت شان، مجالي براي ديده شدن و نمايش پيدا نكرده اند .
وي تاكيد كرد : به هر حال، سينماهاي ما ظرفيت نمايش بيش از 45 فيلم در سال را ندارند. و اين در حالي است كه اگر فيلمهاي خارجي نيز، وارد اكران سينماها بشوند، اين تعداد، باز هم كاهش پيدا مي كند . طبق آمار موجود توليداتمان چيزي حدود 80 فيلم است. خب، مفهوم اين آمار اين است كه نيمي از توليدات ما در چرخه اقتصادي و بازگشت سرمايه قرار نمي گيرند و بايد براي اين مشكل هم تمهيدي انديشه شود و رويكرد مسئولين از توليد بيشتربايد معطوف به بخش نمايش و سالن سازي باشد.
وي در مورد شيوه اكران آزاد گفت : به هر حال، مسئولين مي خواستند اين شيوه به تجربه عملي در بياييد. بخشي از سينماي ما از اين شيوه بهره برداري كرد و بخش ديگر از اين منافع به دور ماند. در حالي كه بايد كليت سينماي ايران، از يك طرح، منافع يكساني ببرد.
نظر شما