"منصور وفايي"، هنرمند نقاش قهوه خانه اي كه اخيرا درگالري " كمال الدين بهزاد " به ارائه 26 اثرپرداخته است، درگفت وگو با خبرنگار تجسمي " مهر" با اعلام اين مطلب گفت : نقاشي قهوه خانه اي يكي از معدود نقاشي هايي است كه با سنت ها وهويت ما ايرانيان پيوند خورده است. كتاب شاهنامه از ديرباز بهترين منبع الهام نقاشان براي خلق آثار بوده است . اين كتاب به واسطه داشتن جنبه هاي ملي گوناگون همواره مورد الهام وتوجه نقاشاني بوده است كه به هنرنقاشي قهوه خانه اي گرايش داشته اند.
وي افزود : امروز ما به عنوان آخرين و جديد ترين سبك درهنر نقاشي، سبك كانسپچوال را مشاهده مي كنيم . سبكي كه مي تواند درچارچوب هاي بسيار ساده و با المان هاي بي تكلفي به معرض نمايش مخاطب گذاشته شود . اما سوال اين جاست كه آيا اين سبك ها مي توانند آينه دار تاريخ وفرهنگ وهنر ما باشند؟ مسلما اين طورنيست. اگر به وسيله ابزارهاي هنري واصولا تابلوها ، هويت ملي وبا قدمت ما به نسل هاي جوانمان انعكاس داده نشود ، كودكان ونوجوانانمان درگمراهي مي مانندوبراي درك هويت ملي خود دچار مشكل مي شوند.
اين هنرمند پيشكسوت درادامه خاطر نشان كرد : نقاشي قهوه خانه اي با وجود سال ها ممارست و هنرمندي نقاشاني كه دراين عرصه صادقانه خدمت كرده اند، درمحاقي از فراموشي وسراشيبي قرارگرفته است . بي توجهي مسئولان امر نسبت به اين مقوله ، عدم وجود رشته نقاشي قهوه خانه اي درچرخه آموزشي كشور و نارسايي هايي ديگر باعث شده است تا به تدريج نقاشي خيالي سازي درهاله اي از مهجوريت بماند . اين درحالي است كه آثار قهوه خانه اي سراسر پيام است وپند و چون برگرفته از كتاب هاي ماندگاري چون شاهنامه است ، طبعا برد مانايي بيشتري درميان مخاطبان از خود به جاي مي گذارد.
" وفايي " در توضيح آثارخود در اين نمايشگاه انفرادي نيز به خبرنگارتجسمي " مهر" گفت : 26 اثر دراين نمايشگاه ارائه داده ام وسعي كرده ام به نوعي طبيعت سازي را دراين تابلوها وارد كنم . آثاري كه پيش روي داريد درواقع تلفيقي از المان هاي نقاشي قهوه خانه اي و سبك رئاليسم است . شايد به اين خاطر كه وقتي رئاليسم به اثر تزريق مي شود خودبه خود پرسپكتيو نيز دراثر رعايت مي شود. به عنوان مثال ، وقتي نقاش نمي تواند لشكر سي هزارنفري " ابن زياد " را دراثر به تصويركشد ، طبعا دست به دامن پرسپكتيو مي شود وبا كوچك كردن ابعاد آن موفق به تصوير كردن آن مي شود.
وي افزود : درنقاشي قهوه خانه اي آناتومي رعايت نمي شود و به همين دليل نام خيالي سازي را نيز به اين نوع نقاشي اتلاق كرده اند . طبيعت سازي نيزازعناصري است كه كمتر دراين گونه نقاشي ها مشاهده مي شود . درازا ، قدرت غلو واغراق دراين آثار برد فراواني دارند ونقاش مي تواند با استناد به منابعي كه دردست دارد به نوعي به اغراق نيز بپردازد.
" وفايي " درخصوص نقاشي قهوه خانه اي خاطرنشان كرد: نقاشي قهوه خانه اي بايد متحول و احياء شود. زيرا اين نوع نقاشي يك سبك هنري سنتي و با ارزش است . به ويژه آن كه موضوعات مورد علاقه مردم را شامل فرهنگ اصيل ما مي شود را بازگو مي كند. داستان هاي حماسي پهلوانان ودرونمايه هاي مذهبي وسنن و آداب ما به وسيله همين نقاشي توسط تصويرگران برپرده هاي بزرگ نقش مي بندد. درسال هاي اخير نيز آثار با ارزشي كه جزو گنجينه هنري ايران است در چند مجلد منتشرشد اما با اين وجود ركودي كه اين نوع نقاشي با آن مواجه شده است دراثر پيشرفت صنعت تلويزيون وسينما وتعطيل شدن قهوه خانه هاست . بنابراين ايجاد تحول دراين نوع نقاشي واحياء آن موجب زدودن گردهاي فراموشي از آن است.
" منصور وفايي " نقاشي را نزد استاد " نجم آبادي " كه از شاگردان استاد كمال الملك بوده است فراگرفت . او تا كنون درچند نمايشگاه گروهي واختصاصي آبرنگ درسال 1369 كه ازطرف وزارت ارشاد درخانه آفتاب برگزارشده بود به ارائه اثر پرداخته است . درسال 1370 اين هنرمند به درخواست دانشگاه تهران ، تعداد ده تابلوي رنگ روغن از شاهنامه فردوسي براي تزيين ديوارهاي تالار فردوسي دانشكده ادبيات به تصوير درآورد.
وي هم چنين درسال 1371 به درخواست وزارت فرهنگ وارشاد اسلامي وبا امكانات شهرداري تهران، داستان هاي شاهنامه را از اول دوره اساطيري تا پايان دوره پهلوي درشصت تصوير تهيه درطي هفت سال تهيه كرد ودرسال 1376 توسط سيد محمد خاتمي مورد بازديد قرار گرفت . اين هنرمند هم چنين تصويرگري اشعار " محشتم كاشاني " را درقالب دوازده تابلو با مضمون " بازين چه شورش است كه درخلق عالم است " براي بنياد ايران شناسي وابسته به نهاد رياست جمهوري كاركرد كه درتالار بنياد ايران شناسي نصب شده است.
نظر شما